2018-06-16, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Får man mycket inhouse extra priser på varor och eller ta hem grejer gratis om det gått förbi bäste före datum?

Känner en tjej som jobbar i en ICA butik i en mindre ort, de slänger kilovis med varor varje vecka.
Grillade kycklingar/revben slängs efter 1-2 dagar i grillen, kilovis godis slängs varje vecka. Allt är fortfarande ätbara och "färska", problemet är bara bäst föredatumet har passerat.
Alla anställda få ta hem dessa varor ifall de vill det, i början brukar hon ta hem grillade kyckling men tills slut tröttnade hon och det mesta slängs i soptunnan.
Ett jävla slöseri tycker jag i alla fall.
Citera
2018-06-19, 01:49
Medlem
(Letade efter lämplig tråd, detta var bästa jag hittade)

En fråga kring coop och poängsystemet.
Jag har under många år fått ihop tiotusentals poäng genom att ibland dra mitt coop-kort när jag handlar.
Har aldrig använt poängen. Nu senast hörde jag folk säga "använd mina 10% denna månad" eller nåt framför mig i kassan. Jag har ingen koll på hur det funkar.

Går jag miste om något som inaktiv, måste jag göra något aktivt varje månad?
Eller kan jag bara fortsätta samla poäng ett par år och sedan använda allt till något?
Citera
2018-07-28, 01:55
Medlem
Imirons avatar
Jag sommarjobbar i en butik tillhörande en av de större kedjorna i Sverige. Fick höra från början att det var främst kassaarbete (hade kasserfarenhet, dock ej från matbutik) men att de trodde att jag kunde passa på golvet med. Har hur som haver blivit nästan bara kassan. Vilket var helt ok. Springa runt och ta emot frukt klockan sex på morgonen är ändå segt liksom.

Däremot har jag redan börjat få känningar i axlar och armar. Och då hade jag mitt första pass i slutet av maj. Jag har nog jobbat något mer än heltid sen efter midsommar och det är som sagt nästan alltid kassan. Och som regel finns absolut ingen möjlighet att plocka varor en halvtimme efter att man suttit 2h. Nej, man får slåss med resten om möjligheten att få flytta lite korgar i 3 min.

Kassaarbetet i sig stör mig egentligen inte och jag vill inte vara den som håller på och drar in facket och jiddrar. Får väl bita ihop tills heltidandet är över. Jobba extra lär ju funka. Däremot vettefan om jag inte tar ett annat jobb nästa sommar snarare än att jobba så här mycket kassa, för om jag börjat få känningar nu lär det hinna balla ur bra mer till september.

Hur gör man i era butiker? Sitter folk dag ut och dag in i kassan? Har ni några knep för att inte få förslitningsskador? Är jag bara en kärring?
Citera
2018-07-28, 02:14
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Jag sommarjobbar i en butik tillhörande en av de större kedjorna i Sverige. Fick höra från början att det var främst kassaarbete (hade kasserfarenhet, dock ej från matbutik) men att de trodde att jag kunde passa på golvet med. Har hur som haver blivit nästan bara kassan. Vilket var helt ok. Springa runt och ta emot frukt klockan sex på morgonen är ändå segt liksom.

Däremot har jag redan börjat få känningar i axlar och armar. Och då hade jag mitt första pass i slutet av maj. Jag har nog jobbat något mer än heltid sen efter midsommar och det är som sagt nästan alltid kassan. Och som regel finns absolut ingen möjlighet att plocka varor en halvtimme efter att man suttit 2h. Nej, man får slåss med resten om möjligheten att få flytta lite korgar i 3 min.

Kassaarbetet i sig stör mig egentligen inte och jag vill inte vara den som håller på och drar in facket och jiddrar. Får väl bita ihop tills heltidandet är över. Jobba extra lär ju funka. Däremot vettefan om jag inte tar ett annat jobb nästa sommar snarare än att jobba så här mycket kassa, för om jag börjat få känningar nu lär det hinna balla ur bra mer till september.

Hur gör man i era butiker? Sitter folk dag ut och dag in i kassan? Har ni några knep för att inte få förslitningsskador? Är jag bara en kärring?

Du får inte sitta mkt längre än 2:15 i kassan utan byte eller rast.
Citera
2018-07-28, 06:17
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynicalfucktard
90-100kr i timmen . Vem fan jobbar för den slavlönen.
Min lön låg på 120 kr / tim med 50% OB kväll eller helg, 100% OB natt och ja vi fick jobba natt ett par gånger.
Citera
2018-07-28, 13:21
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Du får inte sitta mkt längre än 2:15 i kassan utan byte eller rast.
2h är det vill jag minnas. Å max 20h/vecka. Det följs inte alls. Ingen har ens nämnt regeln.
Citera
2018-07-30, 16:50
Medlem
Mittpunkts avatar
Ni som jobbar heltid i matbutik, vad får ni ut mellan tummen och pekfingret efter skatt?
Citera
2018-08-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BhfxUB
(Letade efter lämplig tråd, detta var bästa jag hittade)

En fråga kring coop och poängsystemet.
Jag har under många år fått ihop tiotusentals poäng genom att ibland dra mitt coop-kort när jag handlar.
Har aldrig använt poängen. Nu senast hörde jag folk säga "använd mina 10% denna månad" eller nåt framför mig i kassan. Jag har ingen koll på hur det funkar.

Går jag miste om något som inaktiv, måste jag göra något aktivt varje månad?
Eller kan jag bara fortsätta samla poäng ett par år och sedan använda allt till något?

Det senaste året har Coop haft medlemsdagar en tisdag varje månad, där alla medlemmar som handlar över 300kr denna dag, får 10% rabatt på hela köpet. Kan det vara detta du hört om?

I övrigt kan man ju alltid använda sina poäng hur man vill, i butiken.. Tycker faktiskt det är riktigt smidigt!
Citera
2018-08-12, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Min lön låg på 120 kr / tim med 50% OB kväll eller helg, 100% OB natt och ja vi fick jobba natt ett par gånger.

När jag jobbad som extrapersonal/ inringare för 2-3 år sen, hade jag ungefär 115-122kr/ tim. Nu, som fast anställd, ca 140kr/ tim. Då ät jag anställd på ca 70%.
Citera
2018-08-16, 00:01
Medlem
Att det inte är någon som nämner det absolut roligaste med att arbeta i matbutiker här förvånar mig, jobbar på en stor kedja någonstans i Sverige och jobbar med mejerierna. Brukar roa mig med att skruva av korkarna på mjölkpaket och stoppa in de i analen och sedan även öppningen på mjölkpaketet hamnar mellan skinkorna då och då innan jag ställer de i frysdisken
Citera
2018-12-04, 19:19
Medlem
poolos avatar
Fråga till er som sitter i kassan. Ser ni när ni skannar en produkt om utgångsdatum har gått ut?

Tycker det är ett jävla bök att alltid kolla utgångsdatum på alla produkter då de är omöjliga att hitta ibland. Så gjorde misstaget att köpa färdiglagad soppa på burk som var 3 veckor efter utgångsdatum. Skiten var såklart söndermöglig och oätbar, men jag tycker att personen i kassan borde fått nån varning när produkten skannas.

Men det skulle inte förvåna mig om matkedjan döljer detta för att förhoppningsvis sälja gammalt skit.

Detta var Ica Maxi.
Citera
2018-12-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poolo
Fråga till er som sitter i kassan. Ser ni när ni skannar en produkt om utgångsdatum har gått ut?

Tycker det är ett jävla bök att alltid kolla utgångsdatum på alla produkter då de är omöjliga att hitta ibland. Så gjorde misstaget att köpa färdiglagad soppa på burk som var 3 veckor efter utgångsdatum. Skiten var såklart söndermöglig och oätbar, men jag tycker att personen i kassan borde fått nån varning när produkten skannas.

Men det skulle inte förvåna mig om matkedjan döljer detta för att förhoppningsvis sälja gammalt skit.

Detta var Ica Maxi.

Bäst före-datumet är nog inte kodad i streckkoden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in