2018-07-27, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcom
Skäms att va svensk när jag ser personer som Elin

Ja. Och man skäms ännu mer när hon av vissa få hyllas som hjälte.
Jag hoppas de personerna inser att de avsagt sig all rätt att i framtiden klaga på någonting av hur samhället brister i att finansiera sjukvård och skola och rättsväsende?
2018-07-27, 09:11
Medlem
DaChiefs avatar
"Applåder"

Inte undra på att Sverige åker rätt ned i soptunnan med folk som denne Elin.

Säkerhetspersonalen borde ha dragit ur henne ur planet illa kvickt för att sedan porta henne från flygplatser under 20 år.
2018-07-27, 09:18
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
https://nyheteridag.se/anne-ramberg-backar-aktivist-som-stoppade-utvisning/

Ramberg skulle avgå

Snacka om dumt att ge sig in i den politiska ringen igen! Först så får hon alla vänster att hata henne för att hon vågar göra uttalanden om att Metoo-kampanjen inte var världens bästa sak, sedan så får hon högern att hata henne för att hon slår en moralisk kullerbytta när hon som förespråkare för rättsväsendet anser att det är bra att bryta mot detta.

Hon verkar inte ha någon koll alls. Är hon semi-lobotomerad?
2018-07-27, 09:19
Medlem
JaredLetos avatar
Riktigt obehaglig tjej det där. Hon ser ut att vara en person som börjar skrika och gråta så fort hon blir tillsagd. Men jag är inte längre förvånad. Svenska tjejer är helt hopplösa; de flesta saknar en egen identitet och apar efter varandra som en bunt zombies.

Är Anna feminist så blir Sara också det. Samtidigt som de vill "krossa patriarkatet" så vill de även stoppa utvisningar av kriminella manliga utlänningar.

Om de bara kunde hitta något som har någon mening.
2018-07-27, 09:23
Medlem
Gloriosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
https://thediplomat.com/2018/03/afghan-civilian-casualties-the-elephant-in-the-room/

https://www.rferl.org/a/afghanistan-civilian-deaths-record-high/29365804.html

Tja ska inte sitta här och överbevisa idioter för att dom låtsas tolka uppdrag granskning på sitt eget lilla vis. Det är ett skithål och US får ingen som helst ordning på Afghanistan utan tvärtom. Allt dom rör vid ska resten av världen sedan hjälpa till med i form av tex flyktingar.

Utmärkt chans för afghaner att skapa ett fungerande land.
Varför ska en annan familj tvingas ge mig husrum när jag vansköter mitt hem?
Var är det egna ansvaret?
Varför är just Sverige skyldig Afghanistan något?

Vad är Nigeria skyldig Sverige?

Till och med en ”antirasist” måste höra hur skevt det låter.
2018-07-27, 09:24
Medlem
Ska det vara ok att bryta mot lagar och regler i Sverige bara du som enskild person tror riktigt mycket på det du gör?

Skulle varje svensk medborgare ha denna uppfattning lever vi i ett farligt land.

Att sedan högt uppsatta politiker, förtroendevalda och kändisar hyllar detta är ytterligare ett bevis på att det gått för långt.

Något måste ändras på.
Men vad och hur vet jag inte då "blockpolitiken" är död och det spelar ingen roll vem som styr landet.
Samma skit vad som.
2018-07-27, 09:29
Medlem
hängballens avatar
Låt bli min telefon säger idioten. Hon anser alltså att hennes telefon är viktigare än att flyget går i rätt tid. Hennes rättigheter får tydligen inte röras trots att man inte får ha telefonen på på flygplan.
Blir hon inte straffad för detta kommer det att eskalera, dessa kärringar begriper inte bättre.
2018-07-27, 09:33
Medlem
BadCash81s avatar
Seriös fråga: hur man bör resonera kring att jämföra denna aktion med t.ex. trädkramare och sittstrejkare som hindrar och protesterar mot avverkningar och gruvexploatering?

Ens första tanke är såklart att Elin är en vänsteridiot och att hon självklart bör eskorteras av planet och åtalas. Men samtidigt bör man väl i en demokrati ha möjlighet att protestera mot lagar och beslut som man tycker är felaktiga? Annars kan man väl hamna i en sits där det helt plötsligt införs någon laga som är helt skogstokig men som man inte kan protestera mot?

Ska man se det som att detta är värre än t.ex. en sittstrejk mot gruvdrift eftersom det påverkar andra medborgare negativt (de andra passagerarna)?

Eller är det värre eftersom det verkar ha satts i system av aktivisterna?

Eller är det värre eftersom det finns tydliga regler mot att bete sig såhär på ett flygplan, och att det mest irriterande därför är att det slutar med att BÅDE Elin och afghanen får lämna planet (dvs. hennes aktion lyckades)?

Går det överhuvudtaget att jämföra denna typen av aktion med andra som vi normalt sett är mer tillåtande med? Om inte, varför?
2018-07-27, 09:36
Medlem
room6527s avatar
Efterspelet blir intressant att följa....

1.Flera politiska fraktioner/grupper låg bakom, som sen utfördes av en myndig person. Terroristlagen ?

2.Utvisning genom domslut som förhindras, det är väl övergrepp i rättssak ?

3.Några "anhöriga" bidrog med pengar för att "möjliggöra" brottet, då är vi väl inne på "stämpling" ?

4.Brottet utförs i ett flygplan = ej allmän plats, luftfartslagen ?.

5. Möjlighet till grupptalan för de drabbade passargerare som missade anslutningar/kostnader etc

Det mest intressanta är att det finns politiska grupper som låter utföra aktioner som drabbar 3:e man, utan att få påföljder, detta har pågått under lång tid. Allt från religösa grupper som "sponsar" kriminella romer, grupper som anordnar flyktingvägar in till Sverige förbi gränskontrollerna, till att nu förhindra avhysning när en dom har fallit.

Lek med tanken att några personer som pröjsat för SL korten och sen drabbats av rulltrappseländet tar beslutet att stå-strejka på spåren mot centralstationen och då stoppa upp all tågrafik i Stockholm. Samtidigt gör yrkeschaufförerna slag i saken och blockerar t.ex Gröndalsbron med lastbilar så att hela staden får ett total trafikkaos.
2018-07-27, 09:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
https://www.dn.se/nyheter/sverige/elin-ersson-stoppade-en-utvisning-till-afghanistan-det-var-en-sista-utvag/

"Efter Elin Erssons uppmärksammade aktion har det framkommit att 52-åringen är dömd för brott i Sverige. Men han utvisas inte på grund av brottet, enligt polisen.

Visste du om att 52-åringen var straffad sedan tidigare och suttit i fängelse i Sverige?

– Jag hade ingen information om honom tidigare och har inte tagit reda på något efteråt. Det var honom som människa som jag försökte hjälpa, och inte fokusera på vad han tidigare hade gjort i sitt liv."
Av detta kan man dra slutsatsen att han varit asylsökande. Under den tiden har han dömts för brottslighet, men han har inte dömts till utvisning. Efter ytterligare några års asylutredning så kommer man fram till att han saknar asylskäl. Case Closed.

Hon erkänner också att hon inte hade en aning om vem 52-åringen var eller vad han hade gjort. Ändå väljer hon att ställa till med denna "aktion". Sicken hjälte.

Nu väntar jag bara på att Klas Lund skall göra en liknande aktion när David Irving skall utvisas. Så får vi se om även detta betraktas som icke brottsligt av vårt korrupta rättsväsende.
2018-07-27, 09:39
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Seriös fråga: hur man bör resonera kring att jämföra denna aktion med t.ex. trädkramare och sittstrejkare som hindrar och protesterar mot avverkningar och gruvexploatering?

Ens första tanke är såklart att Elin är en vänsteridiot och att hon självklart bör eskorteras av planet och åtalas. Men samtidigt bör man väl i en demokrati ha möjlighet att protestera mot lagar och beslut som man tycker är felaktiga? Annars kan man väl hamna i en sits där det helt plötsligt införs någon laga som är helt skogstokig men som man inte kan protestera mot?

Ska man se det som att detta är värre än t.ex. en sittstrejk mot gruvdrift eftersom det påverkar andra medborgare negativt (de andra passagerarna)?

Eller är det värre eftersom det verkar ha satts i system av aktivisterna?

Eller är det värre eftersom det finns tydliga regler mot att bete sig såhär på ett flygplan, och att det mest irriterande därför är att det slutar med att BÅDE Elin och afghanen får lämna planet (dvs. hennes aktion lyckades)?

Går det överhuvudtaget att jämföra denna typen av aktion med andra som vi normalt sett är mer tillåtande med? Om inte, varför?

Både 21-åringen och 53-åringen fick flyga senare.

Lilla blondinen åtalad.

Lyckades verkligen aktionen?
2018-07-27, 09:40
Medlem
pinger99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81

Hon har möjlighet att rösta och säga sin mening.

Men att låta oskyldiga komma i kläm, orsaka obehag och pengaförlust för tredje part i sin iver att godhetssignalera är inte OK.
Detta för att gå emot ett lagakraftvunnet utvisningsbeslut.

Jag hade förstått den här aktionen om den vore riktad mot Turkish Airlines.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in