2018-07-27, 02:41
Moderator
TheLuckys avatar
Den som hon trodde skulle utvisas har intervjuats av tyska DW news. Afghanen har inte bott i Afghanistan sedan sexårsåldern. Bodde sedan i Iran 20 år innan han kom till Sverige. Hans mor och syster bodde då redan i Sverige.

Citat:
Does your family live in Sweden?

Yes, my mother and my two sisters live in Sweden. I was born in Afghanistan although I don't know where. When I was six years old, we fled to Mashhad in Iran. I lived there for twenty years before going to Europe to follow them.

https://www.dw.com/en/the-man-whose-deportation-elin-ersson-tried-to-prevent/a-44841129?maca=en-Facebook-sharing

Han borde alltså ha varit närmare 30 innan han kom hit som ensamkommande barn. Någon flykt var det tydligen inte heller. Tydligen var det mamman som tog kontakt med aktivisterna sedan polisen tagit honom.

Visst man kan känna för mannen, men miljoner sitter ju i samma sits som honom.
2018-07-27, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Visst man kan känna för mannen, men miljoner sitter ju i samma sits som honom.

Ja? Antingen vill man att Sverige ska ta sig an samtliga dessa miljoner, eller så vill man det inte. Vi vet i alla fall vilken sida hon Elin tillhör.
2018-07-27, 02:48
Medlem
Helt otroligt, nu har svensk media vaknat. Ett flertal av dem har nyligen publicerat artiklar som hyllar hennes tilltag. Utländska medier är lite mera realistiska och påpekar det uppenbara i att tilltaget är olagligt. News PTY Limited från Australien har kontaktat det turkiska flygbolaget för en kommentar. Det ska bli intressant att läsa detta när sidan har uppdaterats.

Esmail Khawari som hon skulle hindra från utvisning var tydligen inte ombord. Då stämmer den uppgiften som någon skrev om i tråden. I den tyska tidningen så står det att Esmails syster bor i Sverige. Kan det vara asylaktivisten Fatima Khawari som är hans syster, eller heter var och varannan Hazar Khawari i efternamn (tusentals år av inavel)?

https://www.dw.com/en/the-man-whose-deportation-elin-ersson-tried-to-prevent/a-44841129
2018-07-27, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Helt otroligt, nu har svensk media vaknat. Ett flertal av dem har nyligen publicerat artiklar som hyllar hennes tilltag. Utländska medier är lite mera realistiska och påpekar det uppenbara i att tilltaget är olagligt. News PTY Limited från Australien har kontaktat det turkiska flygbolaget för en kommentar. Det ska bli intressant att läsa detta när sidan har uppdaterats.

Esmail Khawari som hon skulle hindra från utvisning var tydligen inte ombord. Då stämmer den uppgiften som någon skrev om i tråden. I den tyska tidningen så står det att Esmails syster bor i Sverige. Kan det vara asylaktivisten Fatima Khawari som är hans syster, eller heter var och varannan Hazar Khawari i efternamn (tusentals år av inavel)?

https://www.dw.com/en/the-man-whose-deportation-elin-ersson-tried-to-prevent/a-44841129
Nä, han Esmail hade tydligen redan åkt. Istället var det en 52-årig ensamkommande som skulle avvisas på hennes flight. Jag kan tycka det är lite märkligt att polisen redan i detta skede, så tvärsäkert, har konstaterat att det absolut inte kan ha handlat om ett lagbrott.
2018-07-27, 02:57
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Nä, han Esmail hade tydligen redan åkt. Istället var det en 52-årig ensamkommande som skulle avvisas på hennes flight. Jag kan tycka det är lite märkligt att polisen redan i detta skede, så tvärsäkert, har konstaterat att det absolut inte kan ha handlat om ett lagbrott.

De anser tvärt om när Jönköpingsposten ger intervju. Då är det ett brott. Gränspolisen är förövrigt inkopplad.
2018-07-27, 02:59
Medlem
Citat:

Ändå viftade hon med en bild på slyngeln och grät så tårarna sprutade. Såg inte hon att han saknades?

Åtta minuter in i den här videon så visar hon upp en bild på Esmail Khawari.

https://minfil.com/M9qd3af7b9/Elin_Ersson.mp4
2018-07-27, 03:03
Medlem
InnerstInnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Det har de inte, sedan 9/11 är väl i stort sett alla flygbolags passagerarlistor hemliga, pga risk för terrorattentat. Nej det finns någon läcka någonstans, en insider eller mullvad antingen hos flygbolaget, Migrationsverket, Kriminalvården eller Gränspolisen. Men flygbolaget kan man nog utesluta här

Det kan vara ynglingen också. Förvaret han sitter på är inte ett klass 1-anstalt likt Hall, det är ett förvar. Rimligen har han själv spridit informationen han fått av personalen.
2018-07-27, 03:04
Medlem
Hyrkoons avatar
Även om detta nu inte skulle ge något juridiskt utslag i form av lagbrott så hoppas jag att detta slår tillbaka mot henne på andra sätt.
Rödvinsaktivister och andra känslomänniskor hyllar henne såklart men verkligheten är en annan, hade jag varit arbetsgivare hade jag aldrig anställt någon som gjort något sånt här utspel, lagligt eller ej.
Elin har målat upp en offentlig bild av sig som gör att folk kommer tycka olika saker om henne.

Elins framtidsutsikter bör påverkas negativt av detta och denna aktion är inget hon ska lyfta fram i sitt CV direkt.
Senast redigerad av Hyrkoon 2018-07-27 kl. 03:11.
2018-07-27, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
De anser tvärt om när Jönköpingsposten ger intervju. Då är det ett brott. Gränspolisen är förövrigt inkopplad.
Tack för den. Ja i JP (brukar inte läsa den) uttrycks saker inte riktigt som i den där feta artikeln i DN.
2018-07-27, 03:13
Medlem
Om inte denna människa döms för luftfartssabotage då måste lagen skrivas om...Annars har vi snart flyg varje vecka som inte kan lyfta pga olika politiska åsikter...Hur rimligt är det ? Svergistan 2018-
2018-07-27, 03:18
Medlem
Hyrkoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Om inte denna människa döms för luftfartssabotage då måste lagen skrivas om...Annars har vi snart flyg varje vecka som inte kan lyfta pga olika politiska åsikter...Hur rimligt är det ? Svergistan 2018-

Blir det ingen rättslig påföljd är det i princip fritt fram att tvinga fram politiska avgöranden genom att vägra sitta ner i ett flygplan.

Jag kanske ska ställa mig i närmsta plan imorn och vråla att jag inte kommer sitta ner för att jag tycker skatt är stöld? Myndigheterna måste ju böja sig för mig.
2018-07-27, 03:31
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Tack för den. Ja i JP (brukar inte läsa den) uttrycks saker inte riktigt som i den där feta artikeln i DN.

Expressen har talat med Sver Erik Alheim och han anser också att det är brottsligt. Tobias Billström har skrivit om saken på facebook och förfäras över aktivistens stöd bland kändisar. Men som sagt, allt fler inser att hennes agerande nog inte var så bra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in