Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-26, 22:23
  #1201
Medlem
Hon är en rättshaverist som bör ha fängelse-straff !
2018-07-26, 22:26
  #1202
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsly
Äh ingen ide att lägga energi, men väldigt intressant hur lagen ställer sig när det kan bli rabalder kring det. Hon var tuff, dock så knäböjer sig rättsystemet för att slippa stå i rampljuset vid dessa händelser.

Tja fylleri och annat är ju extremt strängt så där kommer dom inte ens ombord om dom är i apstadiet.
Mannen som luktade så illa så andra kräktes sattes av tex. Fylla med vodka gav dagsböter osv.

En mild protest ska väl ses som en mindre incident, men vid utökad aktivism blir det givetvis ett problem, och då kan man alltså tänka sig att lagstiftaren ser över lagstiftningen. Men för denna harmlösa protest bör man inte hetsa upp sig så förbannat. Det är mest högerslödder osv som gapar nu. Jag vet att vid nästa resa är han ute ur landet, så tja resultatet blir ju ändå en utvisning. Dock fick hon rätten att yttra sig och protestera.
2018-07-26, 22:26
  #1203
Avstängd
Är man säkra på att 52 åringen inte var 18-25 åringen?
2018-07-26, 22:27
  #1204
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ramberg försvarar rättsstaten vilket du har väldigt svårt att förstå. Däremot så sitter du och överdriver om flygplan som är fulltankade och som blir som bomber. Du må vara korkad men du framstår ju som värsta SD eller afs drängen och presenterar dig som extremt ointelligent.

Citat- Ramberg

Ramberg underminerar snarare svenska lagar och instanser i detta fall.
Hennes citationstecken är så låga att man tror det är dubbla kommatecken.
2018-07-26, 22:27
  #1205
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Är man säkra på att 52 åringen inte var 18-25 åringen?

Vad är problemet med den utvisades ålder? Va?

Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Ramberg underminerar snarare svenska lagar och instanser i detta fall.
Hennes citationstecken är så låga att man tror det är dubbla kommatecken.

Din åsikt är inte intressant eftersom det saknas en del att önska gällande Rambergs poäng. Så resten är liksom överflödigt.
2018-07-26, 22:28
  #1206
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det beror ju lite på hur många som vägrar sätta sig tex, och vilka resurser man måste tillsätta vid varenda utvisning. Det finns knappt polis, så det får ju bli i särfall i så fall. Personal fanns ju med så om dom inte larmade så fanns det säkert fler som höll med Elin vilket direkt blir oroligt och kan orsaka bråk. Jag uppfattade det som att hon fick en del medhåll av andra passagerare. Visserligen är det bara ett temporärt stopp och vid nästa resa är han utvisad, så det är ju knappast något som lönar sig i längden.
Jag tänkte ju att man bör ha lite mer beredskap. Besättningen och polisen bör alltså vara förberedda på blondiners upptåg. Då finns möjlighet att lyfta ut personen ganska omgående, innan det hunnit opinionsbildas i kabinen, vid den här sortens protest.
2018-07-26, 22:30
  #1207
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Du resonerar precis som Emanuel Karlsten, gästkrönikör i Göteborgs-Posten, gör:
http://www.gp.se/kultur/kultur/mobil...onen-1.7343646

"Den här texten är inte ett försvar för det eventuella brott eller civila olydnad Elin begick. Oavsett vad du tycker i sakfrågan går det att fascineras av hur en ensam ung student lyckas tillfälligt stoppa en deportering (den utvisade fick gå av) och vinna miljoners engagemang."

Resten av krönikan är en enda stor hyllning till aktivisten Elin Ersson, och en beskrivning av hur mobilen, t ex genom live-sändning på Facebook, är det nya vapnet för aktivister. Karlsten skulle kunna avkrävas en förklaring på vilka fler lagbrott som är "godkända" enligt hans synsätt. Liksom den ovan citerade skribenten som tydligen anser att det skulle vara okej att "blockera en abortklinik", bara det sker fredligt.
Det står var och en i vårt land helt fritt att demonstrera, skriva insändare, skapa Facebook-grupper, gå med i politiskt parti med mera för att bilda opinion i olika frågor och kanske till och med få till stånd lagändringar på parlamentarisk väg. Det är bland annat detta som kallas demokrati.
Det Ersson gjorde är olagligt, ställde säkerligen till det både för flygbolaget och många av passagerarna och kan inte få passera utan rättsliga konsekvenser.

Jag förstår att detta kan vara förvirrande, och jag vet inte om jag på ett enkelt sätt kan förklara vad jag menar, men jag ska försöka.

Hennes rätt att ställa sig upp i planet är i grunden samma rätt som ger NMR möjlighet att demonstrera på gator och torg. I grund och botten - om man tar bort allt lull-lull.

Jag håller varken med NMR eller denna tjej, men jag bävar för ett samhälle där dom tvingas till marken i en skur av gummikulor. Det är precis dom rösterna som nu höjs, både till vänster och höger. Om att begränsa rättigheter, och ge staten större makt att agera mot människor som inte håller med.

Jag väljer att se lite längre än näsan i detta fall, för vi som folk kommer annars att förlora på det. Söndra och härska...
2018-07-26, 22:31
  #1208
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag tänkte ju att man bör ha lite mer beredskap. Besättningen och polisen bör alltså vara förberedda på blondiners upptåg. Då finns möjlighet att lyfta ut personen ganska omgående, innan det hunnit opinionsbildas i kabinen, vid den här sortens protest.

Tja jag tror dom skiter i om dom är blonda eller brunhåriga så sett. Men det kostar resurser vilket dom inte har efterfrågat. Hur man vill tolka det är upp till var och en, men vid utökad aktivism så blir det nödvändigt med andra metoder givetvis. Ganska oprövat också skulle jag vilja säga angående Elins protest.
2018-07-26, 22:33
  #1209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Tja fylleri och annat är ju extremt strängt så där kommer dom inte ens ombord om dom är i apstadiet.
Mannen som luktade så illa så andra kräktes sattes av tex. Fylla med vodka gav dagsböter osv.

En mild protest ska väl ses som en mindre incident, men vid utökad aktivism blir det givetvis ett problem, och då kan man alltså tänka sig att lagstiftaren ser över lagstiftningen. Men för denna harmlösa protest bör man inte hetsa upp sig så förbannat. Det är mest högerslödder osv som gapar nu. Jag vet att vid nästa resa är han ute ur landet, så tja resultatet blir ju ändå en utvisning. Dock fick hon rätten att yttra sig och protestera.


Precis inget att gråta över. Dock känner jag medlidande för resenärer som missar sina vidareflyg. Alla som flög kanske hade begränsad budget vem vet.
2018-07-26, 22:35
  #1210
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsly
Precis inget att gråta över. Dock känner jag medlidande för resenärer som missar sina vidareflyg. Alla som flög kanske hade begränsad budget vem vet.

Jo, men det är ju ofta försenade plan av olika anledningar, och så mycket tid kan det inte ha tagit.
Regelverket kring förseningar ha väl varenda flygbolag garderat sig emot, så det får man acceptera ibland. Man får ha vidareflyg med marginal helt enkelt.
2018-07-26, 22:37
  #1211
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vad är problemet med den utvisades ålder? Va?



Din åsikt är inte intressant eftersom det saknas en del att önska gällande Rambergs poäng. Så resten är liksom överflödigt.

Problemet är att Elin var så inställd på att rädda en ostraffad 20-åring att när den inte fanns på planet valde hon att rädda en 52-åring dömd för misshandel utan att veta jack shit om personen. Och massorna applåderar.
Fan den där mannen kunde ha varit Lex Luthor och Elin bara sket i det för att få känna sig god en vecka.
Hon bör skämmas ögonen ur sig.

Vad du menar med Ramberg får du ta sakta en gång till.
2018-07-26, 22:37
  #1212
Medlem
ALLA som inte uppför sig i ett flygplan skall omedelbums och om det behövs även med behövligt våld ur planet. PUNKT. Luftfartssabotage är vad detta är. Skulle det ses mellan fingrarna här då är det snart inga plan som kan lyfta enligt tidtabell. Det NYA demonstration-forumet ( PÅ ETT PLAN).

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback