Citat:
Ursprungligen postat av
crawly
Jag förstår att detta kan vara förvirrande, och jag vet inte om jag på ett enkelt sätt kan förklara vad jag menar, men jag ska försöka.
Hennes rätt att ställa sig upp i planet är i grunden samma rätt som ger NMR möjlighet att demonstrera på gator och torg. I grund och botten - om man tar bort allt lull-lull.
Jag håller varken med NMR eller denna tjej, men jag bävar för ett samhälle där dom tvingas till marken i en skur av gummikulor. Det är precis dom rösterna som nu höjs, både till vänster och höger. Om att begränsa rättigheter, och ge staten större makt att agera mot människor som inte håller med.
Jag väljer att se lite längre än näsan i detta fall, för vi som folk kommer annars att förlora på det. Söndra och härska...
En olaglig "aktion" (som i fallet med Ersson) eller en olaglig demonstration skall förstås stoppas. I Erssons fall hade det räckt med att snabbt och lätt lyfta henne ur planet, utan vare sig övervåld eller gummikulor eller tårgas.
Ersson anser sig stå över lagen i kraft av hennes förment goda syfte, och dessvärre får hon massor av ryggdunkar och handhjärtan för sitt tilltag. "Aktionen" ger i konsekvensens namn alla andra samma rättighet oavsett bevekelsegrund, så länge man kämpar för det man tror på och oavsett vad lagen säger.
Lagen ska vara lika för alla. Gillar man inte lagen får man försöka ändra den på demokratiska sätt. Hur kan detta vara förvirrande?