Citat:
Ursprungligen postat av
IvrigeIvar
En olaglig "aktion" (som i fallet med Ersson) eller en olaglig demonstration skall förstås stoppas. I Erssons fall anser hon sig stå över lagen i kraft av hennes förment goda syfte, och dessvärre får hon massor av ryggdunkar och handhjärtan för sitt tilltag. I princip ger "aktionen" i konsekvensens namn alla andra samma rättighet oavsett bevekelsegrund, så länge man kämpar för det man tror på och oavsett vad lagen säger.
Lagen ska vara lika för alla. Gillar man inte lagen får man försöka ändra den på demokratiska sätt. Hur kan detta vara förvirrande?
Jag känner inte dig, men jag är en hyfsat normal person. Välanpassad. Följer lagar och regler. Betalar alldeles för mycket i skatt som vänstern kan leka bort osv. Jag tillhör sålunda inte direkt det klientel som agerar på olika sätt, deltar i aktioner eller demonstrationståg. Det är mig rätt främmande.
Men om det (exempelvis) skulle komma en lag som skulle innebära att staten kunde tvinga mig att skicka mina barn på obligatorisk HBTQ utbildning under sommarlovet skulle jag blankt skita i den lagen och vägra, oavsett om det skulle innebära att jag riskerade straff.
Jag skulle inte försöka ändra lagen på demokratisk väg, eller försöka fastna i överklagandeprocesser mot myndigheter som bara skulle köra över mig. Jag skulle visa att gränsen är nådd (för min del); oavsett vad folk tycker om det, och oavsett om det innebär att jag bryter mot en lag. Det är min egen personliga gräns. Min röda linje mot staten. Du har säkert någon också.
En del skulle tycka att jag gjorde fel, och andra att jag gjorde rätt. Lagen skulle säkerligen behandla mig
lika, men det behöver inte betyda att jag håller med om den. Det är ju knappast så att du eller jag fått vara med och utforma lagarna, så varför skulle jag automatiskt gilla dom som nån jävla zombie.
För att knyta ihop säcken. Jag håller heller inte med henne i sakfrågan, och anser också att hon har fel, eller kanske bara agerar med ungdomlig naivitet och passion. Inte så mycket intellekt. Jag anser vidare att flygbolaget och dom passagerare som lidit skada pga hennes agerande borde ha rätt att driva frågan om ersättning.
Jag ger henne bara cred för att hon vågar stå för sina åsikter, och dessutom på ett sätt som kan innebära konsekvenser.