Citat:
Ursprungligen postat av
Veriori
Det var ett tag sen, nu har jag läst de senaste veckornas inlägg i tråden,
PlånBoksBok:s genomgång av MN:s insatser och uppträdande är intressant. Här skaver det betydligt och frågan är varför. Jag har inget svar.
Nu tillbaka till suicidteorin. Ett länge planerat, med Bosses vanliga grundlighet genomfört självmord står mot en plötsligt inträffad katastrof, en för Bosse olöslig kris, som får honom att släppa allt och rusa iväg och hoppa ner i vattnet någonstans.
Vi som har lite personliga kunskaper om Bosse ser de här båda möjligheterna som lika omöjliga, med hänsyn till vad vi vet.
Sant att suicidkandidater, så snart de bestämt sig, kan visa lugn, till och med glädje. Men en annan faktor värd att beakta är att de nästan alltid visat tecken på sina planer. Ganska länge söker de hjälp, någon möjlig lösning. Det har inte Bosse gjort.
Men skulle Bosse vid ett planerat självmord försöka lura omgivningen genom att lämna sin bostad i ett tillstånd som skulle tyda på något plötsligt som tvingat iväg honom? Det är inte den Bosse jag mött då och då under drygt fem år som beter sig så.
Bosse var en förutsägbar person. Pålitlig, pedantisk, noggrann. Engagerad i det som intresserade honom.
Och vad skulle ha drabbat honom som ett klubbslag i huvudet den där veckohelgen i april 1976?
Något som fått Bosse så förtvivlad att han rusade iväg och tog sitt liv? Skulle det ha hänt genom något han fått veta genom telefon eller besök?
Detta är sådant som får mig att placera självmordet en bit ner på "prioriteringslistan".
Men de andra möjligheterna: politiskt mord, mord av annan orsak, olyckshändelse eller bortförande med eller mot hans vilja finns det inte heller bevis på. Detta är mysteriets kärna.
För det första: Kan du verkligen göra anspråk på att ha känt Bosse "personligen"? Ni hade ju en i hög grad opersonlig relation, som byggde på en intressegemenskap!
För det andra: Hur vet du, att Bosse inte sökt hjälp för depression eller liknande psykiska problem? Hos t. ex. psykolog? Det kan han mycket väl ha gjort - Sekretesslagen hindrar ju efterforskningar i det hänseendet.
Slutligen: Att Bosse skulle försökt "lura omgivningen" att han lämnat sin lägenhet brådstörtat, finns inga belägg för. De omkullsparkade tofflorna och den odiskade kaffemuggen är uppgifter härrörande från MN, och kan vara rena falsarier. Här vill ni göra ett agentmord av ett par tofflor och en kaffekopp...............(!)