2018-07-26, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Ja pösmunken jobbade..OM han nu lyfte ett finger..ju knappast förutsättningslöst utifrån de omständigheter som utgjorde fallet Bosse Jansson? Ett borde varit att använda PU i ett tidigt stadium. Om man studerar gamla PU så ser man exempel på liknande fall där personen ifråga lysts redan efter en vecka. Viola Widegren efterlystes två veckor i rad. När och om personen hittades så kunde hen avföras nästa vecka. PU användes även av våra grannländer.

Jag tycker allt att du borde använda en annan ton om den framlidne polisutredaren PH! Att använda pejorativ om en sedan drygt 30 år tillbaka avliden person, på ett forum där faktiskt även anhöriga ibland läser, är oförsvarbart. Däremot må var och en ge uttryck åt sin uppfattning om det polisiära utredningsarbete PH gjort.

Har det någonsin hittats en okänd person under den aktuella tiden, som förblivit oidentifierad? Nej, just det. Du letar fel hos PH, bara för att du inte har bättre för dig. Ta en kall dusch i sommarhettan, och fundera över dina prioriteringar.
Citera
2018-07-26, 11:52
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Att en person i Bosses ställning skulle begå brott, är ju helt osannolikt. Och skulle det ha inträffat, skulle hans identitet tids nog ändå ha klarlagts. Samma sak, givetvis, om en oidentifierad död person påträffats i vattnet. "Att söka försvunna personer är polisens jobb"? Ja, men de söker ju endast utifrån de spår de har - och i fallet Bosse fanns ju inga! Begriper du inte det?

Osannolikt?? Varför det? Kände du Bosse? Vet du hur han fungerade rent mentalt? Hur kan du veta att han hade en fläckfri bakgrund? Jo jag fattar att det inte fanns några eller mycket få spår OCH JUST DÄRFÖR MÅSTE MAN ARBETA UTIFRÅN DETTA FAKTUM! Och inte som fåntratten och du låsa fast sig vid en enda teori och utgå från den. Man måste se det hela i ett vidare perspektiv och PU var ett bra verktyg att använda sig av då.
Senast redigerad av Crime-boy2 2018-07-26 kl. 11:57.
Citera
2018-07-26, 12:04
Medlem
Citat:
Osannolikt?? Varför det? Kände du Bosse? Vet du hur han fungerade rent mentalt? Hur kan du veta att han hade en fläckfri bakgrund? Jo jag fattar att det inte fanns några eller mycket få spår OCH JUST DÄRFÖR MÅSTE MAN ARBETA UTIFRÅN DETTA FAKTUM! Och inte som fåntratten och du låsa fast sig vid en enda teori och utgå från den. Man måste se det hela ett vidare perspektiv och PU var ett bra verktyg att använda sig av då.

Bosse är ju kartlagd närmast minutiöst, via olika register som länkats här. Bland annat har Säpo-akten länkats, för ca 5 år sedan. Att Bosse skulle kunna ha varit småkriminell, är en befängd idé. I så fall hade det framkommit för länge sedan.

Du är däremot uppenbarligen dåligt insatt i fallet. Därför rekommenderar jag dig att läsa tråden, i stället för att fälla enfaldiga kommentarer! Och vadå "arbeta med PU"? Det fanns ju inget att arbeta med!! Du verkar i din enfald tro att PU skulle vara något slags universalmedel, som löser alla försvinnanden. Som att ifall man matar in "Bosse", poppar det ut ett svar!
I realiteten är PU ett oerhört trubbigt verktyg - och i Bosses fall i princip oanvändbart.
Citera
2018-07-26, 13:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket viktigt att en försvunnen person kom att efterlysas i PU.

Citat:
Vad har du för belägg för att efterlysning är "legio"? Ingenting! Du hänvisar bara till din anekdotiska bevisföring, där du anger något enstaka fall, där efterlysning skett. Det finns inga föreskrifter om att efterlysning alltid SKALL göras!!

Nu minns jag inte detaljerna kring den Kjell-Åke Johansson du nämner, men han hade ju anhöriga - och det var deras påtryckningar som resulterade i efterlysningen, eller hur? Han ingick dessutom i ett flerförsvinnande, vilket antagligen bidrog till debaclet.

Genom att ha stor kunskap och stort intresse för kriminalhistoria och har personligen känt många poliser. Har också tagit del av många polisutredningar.

Det behöver inte vara en anhörig som gör detta. Kan lika gärna vara en arbetskamrat. Bosses försvinnande blev tidigt känt hos polisen. Fanns det vare sig anhörig eller arbetskamrat kunde polisen själva efterlysa en person i PU.

PU användes förstås inte enbart att efterlysa försvunna personer utan även personer som var på rymmen från fängelser/mentalsjukhus och som var misstänkta för brott.

Du tycker att PU inte var viktigt. Jag däremot vet att detta var viktigt och brukade oftast vara det första som en utredare gjorde när han fick hand om ett ärende.
Citera
2018-07-26, 14:27
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Bosse är ju kartlagd närmast minutiöst, via olika register som länkats här. Bland annat har Säpo-akten länkats, för ca 5 år sedan. Att Bosse skulle kunna ha varit småkriminell, är en befängd idé. I så fall hade det framkommit för länge sedan.

Du är däremot uppenbarligen dåligt insatt i fallet. Därför rekommenderar jag dig att läsa tråden, i stället för att fälla enfaldiga kommentarer! Och vadå "arbeta med PU"? Det fanns ju inget att arbeta med!! Du verkar i din enfald tro att PU skulle vara något slags universalmedel, som löser alla försvinnanden. Som att ifall man matar in "Bosse", poppar det ut ett svar!
I realiteten är PU ett oerhört trubbigt verktyg - och i Bosses fall i princip oanvändbart.

Ok. Men nu ska du berätta för mig EXAKT VARFÖR PU var oanvändbart i det första skedet av utredningen och inte i det andra? För följdfrågan blir ju då varför man använde den i den andra utredningen med en annan spaningsledning? Varför gjordes en omvärdering? Det fanns ju inget att arbeta med? Jag vill veta skillnaden.
Senast redigerad av Crime-boy2 2018-07-26 kl. 14:49.
Citera
2018-07-26, 14:32
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:

Kan man kartlägga en människa helt och hållet? Veta vad människan har för styrka och svagheter? Inte ens de människor som ansåg sig stå Bosse närmast visste vem han var. Ingen kände Bosse. Och om han suiciderade med så lyckat resultat så får vi väl också skriva det på hans anonyma konto. Sen så står det inget om fyllor och bråk i SÄPO-akterna.
Senast redigerad av Crime-boy2 2018-07-26 kl. 14:35.
Citera
2018-07-26, 14:39
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Genom att ha stor kunskap och stort intresse för kriminalhistoria och har personligen känt många poliser. Har också tagit del av många polisutredningar.

Det behöver inte vara en anhörig som gör detta. Kan lika gärna vara en arbetskamrat. Bosses försvinnande blev tidigt känt hos polisen. Fanns det vare sig anhörig eller arbetskamrat kunde polisen själva efterlysa en person i PU.

PU användes förstås inte enbart att efterlysa försvunna personer utan även personer som var på rymmen från fängelser/mentalsjukhus och som var misstänkta för brott.

Du tycker att PU inte var viktigt. Jag däremot vet att detta var viktigt och brukade oftast vara det första som en utredare gjorde när han fick hand om ett ärende.

PU användes mellan 1878 och 1980. Mer än hundra år. Det är också användbart för släktforskare. Om man tappat bort en släkting kan man finna den i PU.
Citera
2018-07-26, 14:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
PU lades ner 1980.

Citat:
PU användes mellan 1878 och 1980. Mer än hundra år. Det är också användbart för släktforskare. Om man tappat bort en släkting kan man finna den i PU.

Vet att PU inte längre används men visste inte att detta lades ner 1980.

Alltså inte många år efter att Bosse försvann.
Citera
2018-07-26, 14:51
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Vet att PU inte längre används men visste inte att detta lades ner 1980.

Alltså inte många år efter att Bosse försvann.

Ja just det. Och nu går dom under benämningen biblioteksmaterial. Vilket innebär att all sekretess är borta.
Citera
2018-07-26, 17:25
Medlem
Det var ett tag sen, nu har jag läst de senaste veckornas inlägg i tråden,
PlånBoksBok:s genomgång av MN:s insatser och uppträdande är intressant. Här skaver det betydligt och frågan är varför. Jag har inget svar.
Nu tillbaka till suicidteorin. Ett länge planerat, med Bosses vanliga grundlighet genomfört självmord står mot en plötsligt inträffad katastrof, en för Bosse olöslig kris, som får honom att släppa allt och rusa iväg och hoppa ner i vattnet någonstans.
Vi som har lite personliga kunskaper om Bosse ser de här båda möjligheterna som lika omöjliga, med hänsyn till vad vi vet.
Sant att suicidkandidater, så snart de bestämt sig, kan visa lugn, till och med glädje. Men en annan faktor värd att beakta är att de nästan alltid visat tecken på sina planer. Ganska länge söker de hjälp, någon möjlig lösning. Det har inte Bosse gjort.
Men skulle Bosse vid ett planerat självmord försöka lura omgivningen genom att lämna sin bostad i ett tillstånd som skulle tyda på något plötsligt som tvingat iväg honom? Det är inte den Bosse jag mött då och då under drygt fem år som beter sig så.
Bosse var en förutsägbar person. Pålitlig, pedantisk, noggrann. Engagerad i det som intresserade honom.
Och vad skulle ha drabbat honom som ett klubbslag i huvudet den där veckohelgen i april 1976?
Något som fått Bosse så förtvivlad att han rusade iväg och tog sitt liv? Skulle det ha hänt genom något han fått veta genom telefon eller besök?
Detta är sådant som får mig att placera självmordet en bit ner på "prioriteringslistan".
Men de andra möjligheterna: politiskt mord, mord av annan orsak, olyckshändelse eller bortförande med eller mot hans vilja finns det inte heller bevis på. Detta är mysteriets kärna.
Citera
2018-07-26, 17:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sekretess borttagen gällande PU.

Citat:
Ja just det. Och nu går dom under benämningen biblioteksmaterial. Vilket innebär att all sekretess är borta.

Intressant information.

Vet du sedan när all sekretess är borttagen gällande PU?
Citera
2018-07-26, 17:48
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Intressant information.

Vet du sedan när all sekretess är borttagen gällande PU?

Nej. Jag fick veta det igår när jag begärde fram 1977
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in