2018-07-26, 21:10
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
När det framkom hur den förste utredaren hade skött sina åligganden så blev polisen tvungna att byta ut denne mot en annan.

Ja visst var det så? Den förste kastade ju bort material också som kanske skulle gett nåt? Brev och annan korrespondens som tillhört Bosse?
Citera
2018-07-26, 21:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hamnade hos Barkhedens.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Ja visst var det så? Den förste kastade ju bort material också som kanske skulle gett nåt? Brev och annan korrespondens som tillhört Bosse?

Ja detta hamnade i Barkhedens lumpbod på Hornsgatan. Om det var allt material som tillhört Bosse vet vi inte.

Detta material kan mycket väl ha givit något. Vi vet t. ex. inte någonting vad Bosse korrespondens kan ha innehållit.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-07-26 kl. 21:26.
Citera
2018-07-26, 22:19
Medlem
Citat:
Om du anser att PU inte var viktigt så kan man ju fundera över varför tidningen kom tidvis att ges ut dagligen. Genom att efterlysa en person i denna så fick man ut utgifter till hela landets alla berörda myndigheter snabbt.

https://stockholmskallan.stockholm.se/post/18470

Att något utges ofta av en statlig myndighet, bevisar inte att det är viktigt. Fick de ut utgifter? Skickade man pengar via PU också?
Citera
2018-07-26, 22:22
Medlem
Citat:
Ja det var det som jag försökte förklara.
Men eftersom Bosse fimpade sig själv i hans värld så kan han inte fatta möjligheterna av PU. INGEN..inte heller polisen visste vad som hänt Bosse. Inga spår. Ingen som sett honom komma till eller lämna lägenheten. Han var bara borta och då är det väl självklart att man måste jobba efter den linjen. Förutsättningslöst. Och där fyllde PU sin funktion som ett första steg. Tyvärr gjordes det i ett sent skede av utredningen. Såg nu att den gavs ut till 1983.

Jaså, nu har du övergått till att prata med din sympatisör, S2, istället för att ta diskussionen med mig. Med "han" menar du alltså mig! Problemet är, att du inte inser att PU inte utgjorde något "steg" alls! Bara en papperstiger, i vilken man matade in lite uppgifter.
Citera
2018-07-26, 22:25
Medlem
Citat:
När det framkom hur den förste utredaren hade skött sina åligganden så blev polisen tvungna att byta ut denne mot en annan.

Nu verkar det som att du och Crime-boy2 håller kafferep. Och här har du fel - igen! Polisen gav vika p.g.a. det mediala rabalder som extremvänstern rört upp under senhösten -77. Det var absolut ingen inkompetensförklaring av PH.
Citera
2018-07-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ja detta hamnade i Barkhedens lumpbod på Hornsgatan. Om det var allt material som tillhört Bosse vet vi inte.

Detta material kan mycket väl ha givit något. Vi vet t. ex. inte någonting vad Bosse korrespondens kan ha innehållit.

Nu är kafferepet i full gång! Även här är du fel ute. PH kunde omöjligt ha sparat allt mellan himmel och jord - det hade kostat för mycket, med tanke på att magasineringen skulle gjorts i 10 år i så fall. Och givetvis kunde man inte begära, attt PH skulle översätta albanska texter eller liknande. Det är fullständigt horribelt.
Citera
2018-07-26, 22:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
PU utgavs under 105 år.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Nu är kafferepet i full gång! Även här är du fel ute. PH kunde omöjligt ha sparat allt mellan himmel och jord - det hade kostat för mycket, med tanke på att magasineringen skulle gjorts i 10 år i så fall. Och givetvis kunde man inte begära, attt PH skulle översätta albanska texter eller liknande. Det är fullständigt horribelt.

Jajemensan nu kafferepet i full gång.

Vi har helt olika uppfattningar om utredare PH hur han skötte sina åligganden. Vi kommer också alltid att ha det. Du tycker att han skötte sig exemplariskt men jag tycker precis tvärtom. Jag har aldrig läst i någon polisutredning det som man kan läsa i första dryga 1½ åren av utredningen om Bosses försvinnande och jag har tagit del av många polisutredningar.

Även om du tycker att PU inte hade någon betydelse så hade faktiskt publikationen det. Stor betydelse. Inget som jag tror utan som jag faktiskt vet.

Hade PU varit så betydelselös som du vill göra gällande så hade den förstås inte utgivits under hela 105 år.
Citera
2018-07-29, 06:14
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Nu verkar det som att du och Crime-boy2 håller kafferep. Och här har du fel - igen! Polisen gav vika p.g.a. det mediala rabalder som extremvänstern rört upp under senhösten -77. Det var absolut ingen inkompetensförklaring av PH.

Men då kunde han väl fortsatt att vara godman åtminstone? Men det fick han inte heller. Vet du..jag har god lust att kontakta överförmyndarnämden och läsa utlåtandet!
Senast redigerad av Crime-boy2 2018-07-29 kl. 06:16.
Citera
2018-07-29, 06:16
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Jaså, nu har du övergått till att prata med din sympatisör, S2, istället för att ta diskussionen med mig. Med "han" menar du alltså mig! Problemet är, att du inte inser att PU inte utgjorde något "steg" alls! Bara en papperstiger, i vilken man matade in lite uppgifter.

Det vet du nu i efterhand men ingen kunde veta detta DÅ? Eller hur? Därför var den uteblivna efterlysningen i tidigt skede en grov miss. Som så mycket annat i detta tragiska fall.
Senast redigerad av Crime-boy2 2018-07-29 kl. 06:34.
Citera
2018-07-29, 06:31
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Jajemensan nu kafferepet i full gång.

Vi har helt olika uppfattningar om utredare PH hur han skötte sina åligganden. Vi kommer också alltid att ha det. Du tycker att han skötte sig exemplariskt men jag tycker precis tvärtom. Jag har aldrig läst i någon polisutredning det som man kan läsa i första dryga 1½ åren av utredningen om Bosses försvinnande och jag har tagit del av många polisutredningar.

Även om du tycker att PU inte hade någon betydelse så hade faktiskt publikationen det. Stor betydelse. Inget som jag tror utan som jag faktiskt vet.

Hade PU varit så betydelselös som du vill göra gällande så hade den förstås inte utgivits under hela 105 år.

Precis. Hur skulle polisen kunnat arbeta rikstäckande utan PU? Och med våra grannländer? Den fanns i Finland också. Kommer dock inte ihåg namnet på den där.
Citera
2018-07-29, 11:15
Medlem
Citat:
Men då kunde han väl fortsatt att vara godman åtminstone? Men det fick han inte heller. Vet du..jag har god lust att kontakta överförmyndarnämden och läsa utlåtandet!

Godmanskapet upphörde väl inte i samband med att PH skildes från polisutredningen? Jag vill minnas, att han fortsatte ett antal år som god man efter det - men kanske jag missminner mig? PH avled väl -86, så kanske han avsade sig godmanskapet ett antal år före, av hälsoskäl.

Jag vet inget, rent konkret, som tyder på att PH misskött godmanskapet. Bosses kvarlåtenskap decimerades inte, och inga pengar eller dyrbarheter försnillades. Jag tror, att hans dubbla engagemang i form av polisutredare och god man ansågs något oetiska - vilket, tillsammans med det massmediala debaclet, bidrog till att han skildes från polisutredningen.
Citera
2018-07-29, 11:25
Medlem
Citat:
Det vet du nu i efterhand men ingen kunde veta detta DÅ? Eller hur? Därför var den uteblivna efterlysningen i tidigt skede en grov miss. Som så mycket annat i detta tragiska fall.

Vad menar du med "i tidigt skede"? Borde Bosse ha efterlysts redan i mitten av april -76? Här har vi återigen detta med respekten för privatlivets helgd - som PH så föredömligt betonade. Bosse kunde mycket väl ha tröttnat på jobb och bekanta, och givit sig iväg någonstans. Att då efterlysa honom, skulle ha kunnat skada hans anseende och framtida yrkeskarriär, ifall en massmedial efterlysning gjorts. En ren PU-efterlysning hade väl inte kunnat få sådana effekter, men vad skulle den kunnat ge? Ge exempel på en enda situation, för vilken en PU-efterlysning hade varit av värde!

Och kom nu inte dragande med exempel, där de hittar ett okänt lik, eller en okänd sinnesförvirrad! Tror du polisen hade glömt liket eller den sinnesförvirrade, bara för att ingen "match" i PU-registret fanns? Naturligtvis hade dessa hypotetiska ärenden följts upp. Men några sådana ärenden fanns inte.
Senast redigerad av dubbelbottnad 2018-07-29 kl. 11:30. Anledning: tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in