2018-07-26, 17:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nyligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Nej. Jag fick veta det igår när jag begärde fram 1977

Detta verkar ha skett nyligen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Polisunderr%C3%A4ttelser
Citera
2018-07-26, 18:43
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta verkar ha skett nyligen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Polisunderr%C3%A4ttelser

Ja fast jag hade inga problem tidigare heller att få ut dem. Jag hänvisade då till att de var allmänna handlingar utan tilläggs-restrektioner. D.v.s. samma som allmänna kungörelser. Annat är det ju med förundersöknings-protokoll och liknande.
Citera
2018-07-26, 19:28
Medlem
Citat:
Genom att ha stor kunskap och stort intresse för kriminalhistoria och har personligen känt många poliser. Har också tagit del av många polisutredningar.

Det behöver inte vara en anhörig som gör detta. Kan lika gärna vara en arbetskamrat. Bosses försvinnande blev tidigt känt hos polisen. Fanns det vare sig anhörig eller arbetskamrat kunde polisen själva efterlysa en person i PU.

PU användes förstås inte enbart att efterlysa försvunna personer utan även personer som var på rymmen från fängelser/mentalsjukhus och som var misstänkta för brott.

Du tycker att PU inte var viktigt. Jag däremot vet att detta var viktigt och brukade oftast vara det första som en utredare gjorde när han fick hand om ett ärende.

Och varför var PU "viktigt"?
Citera
2018-07-26, 19:31
Medlem
Citat:
Ok. Men nu ska du berätta för mig EXAKT VARFÖR PU var oanvändbart i det första skedet av utredningen och inte i det andra? För följdfrågan blir ju då varför man använde den i den andra utredningen med en annan spaningsledning? Varför gjordes en omvärdering? Det fanns ju inget att arbeta med? Jag vill veta skillnaden.

PU var i princip lika oanvändbart i det andra skedet av utredningen. Jag antar, att påtryckningar från extremvänstern medförde efterlysning i PU.
Citera
2018-07-26, 19:36
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
PU var i princip lika oanvändbart i det andra skedet av utredningen. Jag antar, att påtryckningar från extremvänstern medförde efterlysning i PU.

Bullshit! Ett dåligt polisarbete ersattes av ett mer kompetent.
Citera
2018-07-26, 19:36
Medlem
Citat:

Kan man kartlägga en människa helt och hållet? Veta vad människan har för styrka och svagheter? Inte ens de människor som ansåg sig stå Bosse närmast visste vem han var. Ingen kände Bosse. Och om han suiciderade med så lyckat resultat så får vi väl också skriva det på hans anonyma konto. Sen så står det inget om fyllor och bråk i SÄPO-akterna.

Hade Bosse varit en fyllbult eller slagskämpe, hade han knappast tagit studenten med höga betyg. Hans arbete vid posten hade nog också rykt i så fall. Det finns absolut inga uppgifter om någon kriminalitet. Sedan är det väl omöjligt att beställa utdrag ur ett sedan flera decennier tillbaka gallrat belastningsregister. Det där med att "ingen kände Bosse" är absolut en överdrift. Snarare fanns det inget mer att veta om honom - bortsett hans slutna känsloliv.
Citera
2018-07-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veriori
Det var ett tag sen, nu har jag läst de senaste veckornas inlägg i tråden,
PlånBoksBok:s genomgång av MN:s insatser och uppträdande är intressant. Här skaver det betydligt och frågan är varför. Jag har inget svar.
Nu tillbaka till suicidteorin. Ett länge planerat, med Bosses vanliga grundlighet genomfört självmord står mot en plötsligt inträffad katastrof, en för Bosse olöslig kris, som får honom att släppa allt och rusa iväg och hoppa ner i vattnet någonstans.
Vi som har lite personliga kunskaper om Bosse ser de här båda möjligheterna som lika omöjliga, med hänsyn till vad vi vet.
Sant att suicidkandidater, så snart de bestämt sig, kan visa lugn, till och med glädje. Men en annan faktor värd att beakta är att de nästan alltid visat tecken på sina planer. Ganska länge söker de hjälp, någon möjlig lösning. Det har inte Bosse gjort.
Men skulle Bosse vid ett planerat självmord försöka lura omgivningen genom att lämna sin bostad i ett tillstånd som skulle tyda på något plötsligt som tvingat iväg honom? Det är inte den Bosse jag mött då och då under drygt fem år som beter sig så.
Bosse var en förutsägbar person. Pålitlig, pedantisk, noggrann. Engagerad i det som intresserade honom.
Och vad skulle ha drabbat honom som ett klubbslag i huvudet den där veckohelgen i april 1976?
Något som fått Bosse så förtvivlad att han rusade iväg och tog sitt liv? Skulle det ha hänt genom något han fått veta genom telefon eller besök?
Detta är sådant som får mig att placera självmordet en bit ner på "prioriteringslistan".
Men de andra möjligheterna: politiskt mord, mord av annan orsak, olyckshändelse eller bortförande med eller mot hans vilja finns det inte heller bevis på. Detta är mysteriets kärna.

För det första: Kan du verkligen göra anspråk på att ha känt Bosse "personligen"? Ni hade ju en i hög grad opersonlig relation, som byggde på en intressegemenskap!

För det andra: Hur vet du, att Bosse inte sökt hjälp för depression eller liknande psykiska problem? Hos t. ex. psykolog? Det kan han mycket väl ha gjort - Sekretesslagen hindrar ju efterforskningar i det hänseendet.

Slutligen: Att Bosse skulle försökt "lura omgivningen" att han lämnat sin lägenhet brådstörtat, finns inga belägg för. De omkullsparkade tofflorna och den odiskade kaffemuggen är uppgifter härrörande från MN, och kan vara rena falsarier. Här vill ni göra ett agentmord av ett par tofflor och en kaffekopp...............(!)
Citera
2018-07-26, 19:46
Medlem
Citat:

Det har du inga som helst belägg för! Det var ett förfärligt massmedialt rabalder i den vevan - och T blev tvungen att visa att han "jobbade" med fallet.
Citera
2018-07-26, 20:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
PU - viktig informationskälla för berörda myndigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Och varför var PU "viktigt"?

Om du anser att PU inte var viktigt så kan man ju fundera över varför tidningen kom tidvis att ges ut dagligen. Genom att efterlysa en person i denna så fick man ut utgifter till hela landets alla berörda myndigheter snabbt.

https://stockholmskallan.stockholm.se/post/18470
Citera
2018-07-26, 20:51
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Om du anser att PU inte var viktigt så kan man ju fundera över varför tidningen kom tidvis att ges ut dagligen. Genom att efterlysa en person i denna så fick man ut utgifter till hela landets alla berörda myndigheter snabbt.

https://stockholmskallan.stockholm.se/post/18470

Ja det var det som jag försökte förklara.
Men eftersom Bosse fimpade sig själv i hans värld så kan han inte fatta möjligheterna av PU. INGEN..inte heller polisen visste vad som hänt Bosse. Inga spår. Ingen som sett honom komma till eller lämna lägenheten. Han var bara borta och då är det väl självklart att man måste jobba efter den linjen. Förutsättningslöst. Och där fyllde PU sin funktion som ett första steg. Tyvärr gjordes det i ett sent skede av utredningen. Såg nu att den gavs ut till 1983.
Senast redigerad av Crime-boy2 2018-07-26 kl. 20:54.
Citera
2018-07-26, 20:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utredare utbytt.

Citat:

När det framkom hur den förste utredaren hade skött sina åligganden så blev polisen tvungna att byta ut denne mot en annan.
Citera
2018-07-26, 21:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
PU - ett första steg.

Citat:
Ja det var det som jag försökte förklara.
Men eftersom Bosse fimpade sig själv i hans värld så kan han inte fatta möjligheterna av PU. INGEN..inte heller polisen visste vad som hänt Bosse. Inga spår. Ingen som sett honom komma till eller lämna lägenheten. Han var bara borta och då är det väl självklart att man måste jobba efter den linjen. Förutsättningslöst. Och där fyllde PU sin funktion som ett första steg. Tyvärr gjordes det i ett sent skede av utredningen. Såg nu att den gavs ut till 1983.

Javisst där fyllde absolut PU sin funktion som ett första steg.

Tyvärr gjordes detta först efter drygt 1½ år. Alldeles försent. Ett försvinnande är en färskvara.

Läste också att PU slutade att utges 1983.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in