2026-09-21, 14:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bosses lägenhet och föreningslokalen.

Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Veriori lever och är fortfarande aktiv på fb. Gåtan Bosse förföljer honom men jag gissar att han sagt det han har att säga i den frågan.
Beträffande ev homosexualitet har jag frågat många som kände Bosse om den saken. Ingen tror det. Många ger däremot bilden av att han varken var intresserad av män eller kvinnor. Jag tror det hänger ihop med att han var ganska blyg, förmodligen också med autistiska drag.
Ett problem med mordteorin är frågan om var mordet i så fall skulle begåtts. Det fanns inga spår av det i hemmet, dessutom lär det varit svårt att få med en död kropp från lägenheten. Han kan ha lockats hemifrån, i så fall från några han litade på.

Verkligen mycket glädjande.

Jag tror att Bosse var asexuell. Ja detta lär ha varit näst in till omöjligt med tanke på Folkungagatan en gata som aldrig "sov". Fast hans lägenhet låg något isolerad från övriga lägenheter i fastigheten. Förutom den på bottenplanet. Undrar om det ev. kan ha funnits spår i föreningslokalen i Kristineberg?
Citera
2026-09-21, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det har du rätt i.

Personligen är jag övertygad om att hans nära kontakter med Albanien och även f. d. Jugoslavien gjorde att Bosse försvann. Kan naturligtvis även ha varit en annan aktör såsom t. ex. Östtyskland.

Under 70-talet och Tito som president i Jugoslavien, så fanns det hyfsat mycket spioner runtom i Europa som bl a höll koll på exil jugoslaviska dissidenter. Det skedde en hel del mord kopplat till detta, hur många är väl svårt att riktigt få fram och varför, men kan absolut tänka mig att han blev ett av offren.
En svensk och på den tiden intresserad av Albanien och som känner premiärministern i Albanien, tillhörde definitivt inte vanligheterna.
Sedan kan man också spekulera i vad han varit involverad i. Blyg må han ha varit, men han verkar ha haft ett visst äventyrligt intresse.
Man har nog varit angelägen om att Bosse inte skulle hittas och det aldrig skulle behöva spekuleras i vem och varför som låg bakom mordet.
I Stockholm skulle de väl mycket väl kunna sänkt honom en bit ut i Skärgården.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-09-21 kl. 16:16.
Citera
2026-09-21, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Under 70-talet och Tito som president i Jugoslavien, så fanns det hyfsat mycket spioner runtom i Europa som bl a höll koll på exil jugoslaviska dissidenter. Det skedde en hel del mord kopplat till detta, hur många är väl svårt att riktigt få fram och varför, men kan absolut tänka mig att han blev ett av offren.
En svensk och på den tiden intresserad av Albanien och som känner premiärministern i Albanien, tillhörde definitivt inte vanligheterna.
Sedan kan man också spekulera i vad han varit involverad i. Blyg må han ha varit, men han verkar ha haft ett visst äventyrligt intresse.
Man har nog varit angelägen om att Bosse inte skulle hittas och det aldrig skulle behöva spekuleras i vem och varför som låg bakom mordet.
I Stockholm skulle de väl mycket väl kunna sänkt honom en bit ut i Skärgården.

Eller, om regimen var inblandad, paketerat honom väl och fört ut bitarna till Albanien med diplomatpost.
Citera
2026-09-21, 22:21
Medlem
Citat:
Eller, om regimen var inblandad, paketerat honom väl och fört ut bitarna till Albanien med diplomatpost.

Han har helt klart haft fel umgänge, så försvinnandet har säkert kopplingar till det.
Jag tror han nog tyckte att det där fritidsintresset om Albanien, samt kontakter runt det bröt säkert upp en hel del i tristessen mot att dela ut post dagarna i ända och det är väl inte säkert att han inte var helt medveten om att han lekte lite med elden.
Behöver inte betyda att han varit involverad i något allvarligt utan det kan mycket väl handla om att han har sagt fel saker till fel personer och de börjat tvivla lite, samt tyckt att det var bättre för deras skull att han försvann.
Det var långt svårare att ta sig utomlands på den tiden obemärkt och Sverige är stort, så jag tror mer på att han är begravd någonstans i vårt vidsträckta land eller dumpad till havs.

https://www.expressen.se/debatt/granska-titos-kalla-mord-i-sverige/
Citera
2026-09-21, 23:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fel umgänge?

Citat:
Han har helt klart haft fel umgänge, så försvinnandet har säkert kopplingar till det.
Jag tror han nog tyckte att det där fritidsintresset om Albanien, samt kontakter runt det bröt säkert upp en hel del i tristessen mot att dela ut post dagarna i ända och det är väl inte säkert att han inte var helt medveten om att han lekte lite med elden.
Behöver inte betyda att han varit involverad i något allvarligt utan det kan mycket väl handla om att han har sagt fel saker till fel personer och de börjat tvivla lite, samt tyckt att det var bättre för deras skull att han försvann.
Det var långt svårare att ta sig utomlands på den tiden obemärkt och Sverige är stort, så jag tror mer på att han är begravd någonstans i vårt vidsträckta land eller dumpad till havs.

https://www.expressen.se/debatt/granska-titos-kalla-mord-i-sverige/

Jag har också trott detta och tror det fortfarande.

Kan ha varit fullt möjligt. Som tidigare har omnämnts så pratade också Bosse albanska flytande vilket nästan ingen annan gjorde i Svenska-albanska föreningen.
Citera
2026-09-21, 23:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fiender som inte fanns.

Citat:

Detta kan också ha varit möjligt.

Den märkliga regimen i Albanien på den här tiden såg fiender överallt som inte fanns. Verkligen paranoid. Som t. ex. alla dessa betongbunkrar som byggdes i landet på order av Enver Hoxha.
Citera
2026-09-22, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har också trott detta och tror det fortfarande.

Kan ha varit fullt möjligt. Som tidigare har omnämnts så pratade också Bosse albanska flytande vilket nästan ingen annan gjorde i Svenska-albanska föreningen.

Att förstå språket är en sak och att verkligen förstå sig på kulturen fullt ut är en helt annan.
Jag tror det är det sistnämnda som det brustit i följt av den typisk svenska naiviteten och att alltid tro gott om alla.
Citera
2026-09-22, 10:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förstod Bosse fullt ut den albanska kulturen?

Citat:
Att förstå språket är en sak och att verkligen förstå sig på kulturen fullt ut är en helt annan.
Jag tror det är det sistnämnda som det brustit i följt av den typisk svenska naiviteten och att alltid tro gott om alla.

Det ligger en hel del i ditt intressanta inlägg.

Förstod Bosse fullt ut den albanska kulturen? Jag vet förstås inte men som svensk kanske han inte gjorde det? Kanske var han naiv och ville tro gott om alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in