2018-07-23, 18:33
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Ok..! Dock tvivlar jag på att det är varmare här på sommaren än vid medelhavet.

Nej det stämmer det är det inte vanligtvis, men nu har vi fått liknande stabilt högtryck över oss som medelhavet har/brukar ha.
Citera
2018-07-23, 19:05
Medlem
+27-28 grader som lägst i lägenheten nattetid, trots öppna fönster. Räddningen är bordsfläkten som jag köpte i Juni lagom till fotbolls-VM.

Verkar även som att kroppen vänjer sig vid värmen. Känns inte alls lika jobbigt nu som förra veckan. Vilken kanonsommar!
Citera
2018-07-23, 20:05
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Det är jobbigt att ha på dessa fläktar hela tiden. Tröttsamt. Eller vad tycker ni?
Idag är det iallafall svalt i Stockholm, så man slipper dem.
Det är väl enda fördelen med att ha tinnitus.. Har precis tagit upp en jättestor golvfläkt från förrådet som jag hade glömt, den är det krut i! Men visst, lite jobbigt kan det ju bli för ögonen förstås.

Inte utan att man undrar hur hösten och vintern kommer att bli efter det här..?
Citera
2018-07-23, 20:08
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydholm
+27-28 grader som lägst i lägenheten nattetid, trots öppna fönster. Räddningen är bordsfläkten som jag köpte i Juni lagom till fotbolls-VM.

Verkar även som att kroppen vänjer sig vid värmen. Känns inte alls lika jobbigt nu som förra veckan. Vilken kanonsommar!

Det är för att det inte är lika varmt nu
Förra veckan var det typ 30-32 grader som mest, idag var det "bara" 25 grader, (19 när jag gick till jobbet vid 8 i morse) väldigt mycket behagligare
Citera
2018-07-23, 20:37
Medlem
StormaktRods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Det är väl enda fördelen med att ha tinnitus.. Har precis tagit upp en jättestor golvfläkt från förrådet som jag hade glömt, den är det krut i!

Har också ganska grav tinnitus så lite fläktbrus är inte så farligt. Hade 28 inne men rotade reda på en 350m3/h kanalfläkt och en gammal tornfläkt av hamsterhjulstyp men det fick ju inte direkt ner temperaturen så mycket även om det svalkar.
Citera
2018-07-23, 21:10
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag älskar lite värme, 25-30°C, men hatar hård kyla, -20°C eller ännu kallare. Snart blir det kallt igen, och du gnäller snart för att det är kallt om foten eller lilla fingern, såvida du överhuvudtaget rör dig utomhus i kyla, annat än en kort tur mellan bilen och huset där du bor, arbetar eller köper mat eller annat.

Bortskämt och gnälligt, helt i linjen med vad som kan anses vara rätt att skriva om nu när vi för en gångs skull har lite värme vi saknar annars.

Bristen på regn, det är en annan sak dock.

Klä av dig och sitt i badbyxor.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-23 kl. 21:27.
Citera
2018-07-23, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
2010 var det också lika varmt som nu heeela långa sommaren! Har starka minnen från det. I sthlmsområdet iaf!

Mitt bestående minne från den sommaren var att kvällspromenaden med hunden blev senare och senare helt enkelt för att han inte klarade hettan. När det var som varmast minns jag att jag satte mig på uppfarten med en iskall öl efter kvällspromenaden iförd endast kortbyxor. Trots att det var midnatt var jag sjöblöt av svett. Vid midnatt!!! Nog enda gången det har hänt mig i Stockholm.
Citera
2018-07-23, 23:14
Medlem
realmuadibs avatar
Jo det ska jag berätta, min kropp är som en still-suit, först fettsvett så växlar det till kallt pga svetten som får luft på sig. rekommenderas. no pain no gain & allt det där. Det var så varmt på en promenad för ett par dagar sen att jag fick svårt att andas, det där med "30c" är bara bs, lyssna inte på det, de mäter det i skuggan i Gällivare.
Citera
2018-07-23, 23:20
Avslutad
Ingen som nämnt det eminenta tipset med aluminium-folie på utsidan av fönstren?
- Lärde mig detta här på FB!

Har fönster och balle i östläge så lider enormt på morgonen. Öppnar inte köksfönstret och balkongdörren förrän kl.12 typ. Man känner verkligen att fönstren är svala där aluminiumet ligger emot.

Tänk på att TVÄRdrag inte är detsamma som KORSdrag men är nästan lika effektivt ändå. Lärde mig det relativt sent och tvärdrag är extremt mycket mera effektivare än att bara öppna ett fönster.

Lägga en kylklabbe i sängen sägs vara ett tips. Men man vill ju hellre ha en jämn temperatur över hela sängen än en iskall och blöt kudde. Tips på det?

Den där Electroluxen såg riktigt najs ut med utsug och medföljande fönsterlist! Har varit skeptisk mot portabla AC:s just pga problemet med att de ser ut att ha en rund slang som bara ligger och dräller på golvet och kör ut varm luft tillbaka i rummet... men då går det alltså att effektivt koppla den till fönstret förstår jag!
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/inomhusklimat/luftkonditionering/electrolux-chillflex-pro-exp35u538cw/1002166.9404/
Antar att den eller motsvarande kommer gå att beställa lagom inför nästa säsong!
Senast redigerad av tem34 2018-07-23 kl. 23:23.
Citera
2018-07-23, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Mineralvatten. Helt nödvändigt, köpte en liter igår, är på väg efter en liter nu. Gärna en sort med flera olika mineraler. Man blir av med den där läbbiga värken i benen och musklerna får tillbaka en hel del av orken.

Va? Kommer ledverken av vätskebrist? undrade om jag höll på att bli sjuk eller nåt.
Citera
2018-07-23, 23:24
Avslutad
Att vadmusklerna spänner sig när man ligger ned sägs väl bero på vätskebrist men kan även vara magnesiumbrist som är så populärt att knapra nuförtiden. Värt att prova!
Citera
2018-07-23, 23:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StormaktRod
en gammal tornfläkt av hamsterhjulstyp men det fick ju inte direkt ner temperaturen så mycket även om det svalkar.
Monterade isär min tornfläkt av ren nyfikenhet och noterade att hamsterhjulen är extremt ineffektiva och att fläktmotorns kylare blir stekhet i en timma efter att den stängts av. Men visst känns det lite svalkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in