2018-07-23, 16:25
Medlem
Tagelapas avatar
Blöt en t-shirt/skjorta/klänning och stoppa i en plastpåse och lägg in i kylen några timmar. Vrid ur överflödigt vatten och låt klädesplagget torka på kroppen. Det svalkar jätteskönt.

Det funkar att lägga i frysen istället men då räcker det med en halvtimme.
Man kan göra likadant med ett underlakan och lägga det över sig när det är sovdags.
Citera
2018-07-23, 16:28
Medlem
Leipreachans avatar
Förstår inte varför vi får heta somrar här i Sverige. Visst, Golfströmmen gör mycket. Men enligt många bekanta, så känns somrarna i Sverige mycket varmare än nere i Medelhavet.

Samma i Kanada med, Toronto var bra mycket hetare på sommaren än Los Angeles.
Citera
2018-07-23, 16:49
Medlem
Jofs avatar
Erik 95 år får ingen fläkt enl Attendo. "Dom är slut".
Skulle nog vara hjälpt av att läsa denna tråd. Skickade dom en länk till ett av många ställen som har fläktar:
Conrad Luftkylare Arctic Air 645 kr.
Beställt en liknande själv.
Citera
2018-07-23, 17:20
Medlem
dialektikers avatar
Det är jobbigt att ha på dessa fläktar hela tiden. Tröttsamt. Eller vad tycker ni?
Idag är det iallafall svalt i Stockholm, så man slipper dem.
Citera
2018-07-23, 17:24
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Här får vi ner graderna till 25-24 grader på natten. (Stockholm). Är det för att vi bor i ett radhus med källare kanske?
Fem fläktar har vi. Jag tycker det hjälper med många fläktar när man vill vädra ut på kvällen. Nu har vi stängt av dem. De är jobbiga när de står på. Ni som har 29 grader på natten, bor ni i lägenheter?

Mitt problem är att jag bor i ett gammalt funkishus med radonbetong, bor högst upp, har svart plåttak samt att huset står i solen alla dygnets soltimmar. Att det har varit snålt med blåst har inte heller hjälpt.

29 grader i sovrummet konstant i minst två veckor nu. Det jobbiga är att jag har min kontorshörna där och spenderar 21hr om dygnet i mellan 28-30 grader.

Sov dock på soffan inatt och det gick bra. Ska nog flytta ut en madrass inatt dock, då min balkongdörr ligger nära och den verkar kunna ge några graders nerkylning om den är vidöppen.
Citera
2018-07-23, 17:26
Medlem
Jag har el som ingår i hyran så jag avfrostade frysen. Sen lät jag dörren stå öppen och slog på strömmen.

Visade sig vara en jättedålig ide, skiten pajade.
Så nu kan jag inte ens fixa is eller kyla mat.

Skitbra anledning att flytta över till tjejen med AC och pool.
Fixade sig till slut. Måste dock köpa ny kyl/frys
Citera
2018-07-23, 17:29
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
Blöt en t-shirt/skjorta/klänning och stoppa i en plastpåse och lägg in i kylen några timmar. Vrid ur överflödigt vatten och låt klädesplagget torka på kroppen. Det svalkar jätteskönt.

Det funkar att lägga i frysen istället men då räcker det med en halvtimme.
Man kan göra likadant med ett underlakan och lägga det över sig när det är sovdags.

Det där tänkte jag prova ikväll faktiskt. Tänkte på det under dagen.

En sak jag märkt när jag sitter här och bälgar i mig isvatten är att jag inte fått en enda hjärnfrys på minst två veckor. Det har man ju tidigare fått ett antal gånger.
Citera
2018-07-23, 17:30
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentafredriksson
Jag har el som ingår i hyran så jag avfrostade frysen. Sen lät jag dörren stå öppen och slog på strömmen.

Visade sig vara en jättedålig ide, skiten pajade.
Så nu kan jag inte ens fixa is eller kyla mat.

Skitbra anledning att flytta över till tjejen med AC och pool.
Fixade sig till slut. Måste dock köpa ny kyl/frys

Haha, lider med dig. Men lite skadeglädje spred du iaf.
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Mitt problem är att jag bor i ett gammalt funkishus med radonbetong, bor högst upp, har svart plåttak samt att huset står i solen alla dygnets soltimmar. Att det har varit snålt med blåst har inte heller hjälpt.

29 grader i sovrummet konstant i minst två veckor nu. Det jobbiga är att jag har min kontorshörna där och spenderar 21hr om dygnet i mellan 28-30 grader.

Sov dock på soffan inatt och det gick bra. Ska nog flytta ut en madrass inatt dock, då min balkongdörr ligger nära och den verkar kunna ge några graders nerkylning om den är vidöppen.

Du kan inte kräva att värden ska göra något? Och ta dit miljöförvaltningen?
Citera
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Förstår inte varför vi får heta somrar här i Sverige. Visst, Golfströmmen gör mycket. Men enligt många bekanta, så känns somrarna i Sverige mycket varmare än nere i Medelhavet.

Samma i Kanada med, Toronto var bra mycket hetare på sommaren än Los Angeles.

Golfströmmen påverkar knappt sommartid, det golfströmmen mer eller mindre gör är att öka lågtrycksaktiviteten över atlanten och på så vis oftare ge oss SV/V vindar vintertid och mildare istället för högtrycksbetonat och N-vindar.

Tvärtom skulle nog somrarna bli varmare här utan golfströmmen men vintrarna mycket kallare ( likt de i inre ryssland som ofta har mycket kallt vintertid och motsatt sommartid. Även fler soltimmar under vinterhalvåret då färre molnområden tar sig in från atlanten
Citera
2018-07-23, 18:10
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Golfströmmen påverkar knappt sommartid, det golfströmmen mer eller mindre gör är att öka lågtrycksaktiviteten över atlanten och på så vis oftare ge oss SV/V vindar vintertid och mildare istället för högtrycksbetonat och N-vindar.

Tvärtom skulle nog somrarna bli varmare här utan golfströmmen men vintrarna mycket kallare ( likt de i inre ryssland som ofta har mycket kallt vintertid och motsatt sommartid. Även fler soltimmar under vinterhalvåret då färre molnområden tar sig in från atlanten

Ok..! Dock tvivlar jag på att det är varmare här på sommaren än vid medelhavet.
Citera
2018-07-23, 18:32
Medlem
Kalender-mannens avatar
Jag testade och förvånades över hur trevligt det är med kylt godis nu i den kvava hettan. Ahlgrens bilar och annat segt godis är svalkande och jävligt trevligt taget direkt ifrån en lagom kall plats i kylen. Som t.ex. dörren där det är lite mer lagom svalt så man kan undvika att godiset blir omöjligt att tugga.

Ty it!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in