2018-07-21, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av demented
Kan låta konstigt men det är bättre att duscha varmt innan man går och lägger sig. Skickar signaler till kroppen om att kyla ner, duschar du kallt kickar systemet för att värma upp kroppen igång.

Tala för dig själv. Funkar inte på alla.
Citera
2018-07-21, 21:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Eller hur. Senast jag kan erinra mig att det var så varmt hela sommaren och inte bara någon enstaka dag var 2003.

Nu är det väl ändå lite mer extremt. Jag kan inte påminna mig att det i princip varit sol hela maj, juni och snart juli. Minns inte alls 2003. Kommer dock ihåg att det var jävligt varmt länge 1997. Dock inte från maj.

Nu kan det ju vara fint väder även om temperaturen inte behöver tangera +30. Personligen tycker jag att 20-21 är de bästa temperaturerna och solen är ju lika aktiv om det är molnfritt oavsett temperatur under sommaren.

Norröver var den gångna vintern den snörikaste i mannaminnet. Sundsvall hade styvt en meters snödjup och folk trodde lite till mans att det nog kommer att vara snö kvar en bit in i juni. Plötsligt vänder allt på en femöring och snön försvann i ett nafs och i stället blev det högsommar.
Citera
2018-07-21, 22:35
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
DU har inte upplevt detta. Men detta väder har förekommit förut också, även om det var länge sedan.

Här i Medelpad är det regnkaos förresten. Kallt är det också

Det här med rekordvärme kanske är ett uttryck som förgår dig? Bokstavligen ingen i Sverige har upplevt detta förut, eftersom det inte hänt sedan vi började samla väderdata.
Citera
2018-07-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjonen
Det här med rekordvärme kanske är ett uttryck som förgår dig? Bokstavligen ingen i Sverige har upplevt detta förut, eftersom det inte hänt sedan vi började samla väderdata.

Inte av dem som lever just nu kanske. Men ta ordet rekord med nypa salt. Allt ska dramatiseras nuförtiden. Ja, vi har haft det sällsynt varmt i sommar. Sånt som kan ske.

Men det har varit varmare tider förr.

38 grader i Målilla? Eller räknas inte det?

Jetströmmen har legat över oss, samtidigt har ett höcktryck fastnat mellan lågtryck mellan Ryssland och Atlanten. Därför har vi haft det varmt och torrt.
Senast redigerad av blaha95 2018-07-21 kl. 22:43.
Citera
2018-07-21, 22:42
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Inte av dem som lever just nu kanske. Men ta ordet rekord med nypa salt. Allt ska dramatiseras nuförtiden. Ja, vi har haft det sällsynt varmt i sommar. Sånt som kan ske.

Men det har varit varmare tider förr.

38 grader i Målilla? Eller räknas inte det?

Ordet "rekord" baseras alltså på faktiska data, som är publika, direkt från väderstationerna. Vilken nypa salt är det jag ska ta detta med?

38 grader i Målilla är väl fortfarande ett rekord? De rekorden man talar om nu är de genomsnittliga temperaturerna under månaderna, vilket påverkar oss mest.
Senast redigerad av Champinjonen 2018-07-21 kl. 22:46.
Citera
2018-07-21, 22:44
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Man kan frysa fast man har mycket kläder på sig och man kan svettas trots AC och lite kläder.

Nej, det skulle väl vara om man står still och väntar på något utomhus, bara se till att röra på sig, gå fram och tillbaka te.x. Sen kan man frysa tillfälligt innan man fått upp värmen. Men för det mesta skulle jag säga man har dålig koll på te.x vilka kroppsdelar man bör skydda mot kylan och vad som är effektivt, eller bara struntar i det (något jag ofta gjorde som ung), då får man skylla sig själv.

Nej man svettas absolut inte om man har en AC och får ner temperaturen till en behaglig nivå i rummet.
Citera
2018-07-21, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjonen
Ordet "rekord" baseras alltså på faktiska data, som är publika, direkt från väderstationerna. Vilken nypa salt är det jag ska ta detta med?

38 grader i Målilla är väl fortfarande ett rekord? De rekorden man talar om nu är den genomsnittliga temperaturerna under månaderna, vilket påverkar oss mest.

Det går i cykler, varmare perioder varieras med kallare perioder.

1994 hade Kalmar 35,2 grader.

Det svenska värmerekordet har Målilla med 38,0 grader från den 29 juni 1947.

Så vad är det för jävla rekord du snackar om? Det har varit varmare tidigare.

Ja det kanske är rekord i antalet dagar där vi haft över 30 grader. Eftersom det varit varmt sedan Maj.

Men det är sånt som kan hända i sällsynta fall, och det är det just nu.
Senast redigerad av blaha95 2018-07-21 kl. 22:52.
Citera
2018-07-21, 22:53
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Det går i cykler, varmare perioder varieras med kallare perioder.

1994 hade Kalmar 35,2 grader.

Det svenska värmerekordet har Målilla med 38,0 grader från den 29 juni 1947.

Så vad är det för jävla rekord du snackar om? Det har varit varmare tidigare.

Som sagt, enstaka varma dagar är inte problemet, utan det är när det är konsekvent varmare över en längre period (månadsvis brukar smhi mäta).

Ett exempel:

Citat:
Ursprungligen postat av SMHI
Vid Ölands norra udde var årets juni den allra varmaste sedan mätningar inleddes i mitten av 1800-talet.
Citera
2018-07-21, 22:53
Medlem
bullet^s avatar
Blöter ner en handduk och har på huvudet när jag knallar runt.. Svalkar gött
Citera
2018-07-21, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullet^
Blöter ner en handduk och har på huvudet när jag knallar runt.. Svalkar gött

Här(Medelpad) har regnet vräkt ner sedan morgonen. Kallt är det också
Citera
2018-07-21, 23:05
Medlem
Grisbrottarens avatar
Det gick inget vidare att sova på balkongen inatt, eftersom det började duggregna vid 2-tiden. Jag tänkte att det väl skulle sluta snart och vattnet dunsta i värmen, så jag drog en handduk över huvudet för att slippa väckas av regndroppar i örat, och drömde om hur jag byggde provisoriskt tak över balkongen med badlakan. Det var t o m mysigt att vända på det lätt fuktade täcket som kylde lite.
Men regnet tog om och intensifierades framåt 4 så att jag blev tvungen att flytta in i all hast.

Regnet kylde lite grand, men ökade luftfuktigheten, så att det har varit kvavt och eländigt hela dagen. Samtidigt har solen legat på mina söderfönster, så att det inte gått att vädra trots att det varit svalare (i skuggan) ute. Värmen har satt sig ordentligt i väggarna, så även om den kalla uteluften vädras in över natten så förblir innetemperaturen 30 grader hela dagen.

Blir balkongen inatt igen.
Citera
2018-07-21, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu är det väl ändå lite mer extremt. Jag kan inte påminna mig att det i princip varit sol hela maj, juni och snart juli. Minns inte alls 2003. Kommer dock ihåg att det var jävligt varmt länge 1997. Dock inte från maj.

Nu kan det ju vara fint väder även om temperaturen inte behöver tangera +30. Personligen tycker jag att 20-21 är de bästa temperaturerna och solen är ju lika aktiv om det är molnfritt oavsett temperatur under sommaren.

Norröver var den gångna vintern den snörikaste i mannaminnet. Sundsvall hade styvt en meters snödjup och folk trodde lite till mans att det nog kommer att vara snö kvar en bit in i juni. Plötsligt vänder allt på en femöring och snön försvann i ett nafs och i stället blev det högsommar.
2010 var det också lika varmt som nu heeela långa sommaren! Har starka minnen från det. I sthlmsområdet iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in