2018-07-21, 22:04
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Det finns iaf ingen återvända vänsterut igen, bortsett från ytterst enstaka miffon... däremot är det inte alls ovanligt att gamla anhängare radikaliseras eller reagerar negativt på att SD inte gör tillräckligt.

Tror ni att SD verkligen kan bibehålla 24 % den här månaden. Hur många mätningar är att vänta innan månaden är slut?

Om det blir någon mer OU så sjunker det eftersom de två med höga värden har varit. Det blir ändå en dålig månad att jämföra med om det är färre OU. Men om man jämför med Juli 2017 så var det 22,5 % med 4 mätningar.
2018-07-21, 22:40
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det finns ett berg att bestiga för att bli SD, väl där så går man inte tillbaka. Sen finns det givetvis de som röstar SD i sista minuten, de är knappast kärnväljare.
Själv har jag varit trogen SD sedan start.
Tidigt 90 tal delade man flygblad i regn och rusk och fick ta hur mycket skit som helst.
När man delade i trappuppgångar fick man skynda sig uppifrån och ner så att ingen hann ut och ge på en snyting.
Men man gjorde det ändå för man såg redan då att det fanns potential för framtiden vilket stämde så här med facit i hand.
2018-07-21, 22:41
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Det finns iaf ingen återvända vänsterut igen, bortsett från ytterst enstaka miffon... däremot är det inte alls ovanligt att gamla anhängare radikaliseras eller reagerar negativt på att SD inte gör tillräckligt.

Tror ni att SD verkligen kan bibehålla 24 % den här månaden. Hur många mätningar är att vänta innan månaden är slut?

Tveklöst misstolkas rörelserna i OU när det gäller människors motiv till att byta parti; det är en återkommande missuppfattning att SD, och även övriga partier, går tillbaka när de uttalat sig om skärpningar i invandringsfrågan. Gammelmedia vill gärna se dylikt som att folk reagerar på de hårdare tagen när de i själva verket önskat ännu mer omfattande skärpningar. SD riskerar förlora många röster om de blir för veka och skotträdda. Förmodligen är AfS för små för att locka väljare som annars ser deras politik mer framåt än SDs, men störst risk är att de som annars skulle valt SD väljer soffan då de känner sig svikna och inte tror på någon förändring.
Senast redigerad av Studsboll 2018-07-21 kl. 22:50.
2018-07-21, 22:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa

Jag har de senaste månaderna noterat

Då har du noterat fel och hänger med icke representativt och verklighetsfrånvarande folk. Vilket direkt får mig att tror du röstar på antingen Mp eller Fi. Möjligen C.

SD växer.
2018-07-21, 22:51
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Själv har jag varit trogen SD sedan start.
Tidigt 90 tal delade man flygblad i regn och rusk och fick ta hur mycket skit som helst.
När man delade i trappuppgångar fick man skynda sig uppifrån och ner så att ingen hann ut och ge på en snyting.
Men man gjorde det ändå för man såg redan då att det fanns potential för framtiden vilket stämde så här med facit i hand.
Det krävde mod och självständigt tänkande och insiktsfullhet i motsats till blint lydande och socialt följa-John. Den inställningen känns inte längre välkommen inom SD. T.o.m. förre partiledaren Mikael Jansson, som uppnådde SDs första stora genombrott i och med att moderaten Sten Andersson hoppade över och blev SDs första riksdagsledamot med mycket medial uppmärksamhet. Ett genombrott jämförbart med Alf Svenssons uppgörelse med Centern för att få en egen riksdagsplats. Hur många SD:are följer Mikael Jansson till AfS?
2018-07-21, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Ett val är ingen sorts mental spärr. Man kan ha gått över till SD 2015 och idag är man fanatisk dödsknarkarnazist som aldrig kommer rösta på sjupartiet. Valet är bara en referenspunkt vi har och som OU använder när de beräknar hur trogna väljarna är. Men det förstår du nog om du skriver i en tråd om OU.

Min mor är ett bra exempel. Röstade 2014 på S och nu AVSKYR hon partiet. Hon är kärnväljare utan att nånsin röstat SD. Finns inte en chans hon röstar 7k igen.
2018-07-21, 23:18
Medlem
Svithjods avatar
Jag är radikalare än SD och har röstat SD länge. Jag ser SD som det minst dåliga alternativet för höstens val. Jag stödjer inte SD i allt. Men deras hårdare antiinvandringslinje är tillräckligt för mig i år.
Till valet 2022 kan det antaligen dyka upp andra alternativ.
2018-07-21, 23:40
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Min mor är ett bra exempel. Röstade 2014 på S och nu AVSKYR hon partiet. Hon är kärnväljare utan att nånsin röstat SD. Finns inte en chans hon röstar 7k igen.

Sånt här gör mig varm i hjärtat, dvs att de äldre visar sitt missnöje. Det vi skådat de senaste årtionden är inget annat än ett monomental svek gentemot alla svenska medborgare.

Jag har skrivit det innan men gör det igen. Sd borde fokusera big time på de äldre (...alla blir pensionärer). Ställ grupp mot grupp, dvs invandring vs våra äldre. En övervägande majoritet av svenskarna väljer de äldre alla dagar i veckan.

Måtte vi få förändring efter valet!
2018-07-22, 01:10
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie

Jag känner en kvinna från Italien, men hon kom hit när hon var liten (Svensk plastpappa). Hon har gift sig med en som har kristna syriska föräldrar men är född i Sverige. I förra valet röstade hon MP nu säger hon att hon skall rösta SD. Det svänger fort nu, varje vecka som går ökar SD. Vi kanske inte hinner se det i OU, dessa personer kan nog inte OU fånga upp och det är en eftersläpning. Vid förra valet ökade SD i ganska jämn takt innan valet och kanske tom minskade lite när media drevade. I detta valet svänger det så fort att jag tror inte OU hinner inte fånga upp de från helt nya grupper som kommer till SD.
2018-07-22, 01:37
Medlem
Visst det är semestertider nu och vi kommer inte få lika många opinionsundersökningar, men faktum kvarstår: SD ligger nu på 24,1 % efter tre mätningar och är största parti. Kommer juli 2018 att bli den första månaden någonsin där SD blir största parti? Eller kommer nästkommande mätningar att putta ner dem till andraplatsen igen? Även om det är semestertider är det ändå mycket psykologi i det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Jag är radikalare än SD och har röstat SD länge. Jag ser SD som det minst dåliga alternativet för höstens val. Jag stödjer inte SD i allt. Men deras hårdare antiinvandringslinje är tillräckligt för mig i år.
Till valet 2022 kan det antaligen dyka upp andra alternativ.

Och inför valet 2022 så kommer ett nytt alternativ magiskt att uppstå från ingenstans? Och då är det helt plötsligt ingen "bortkastad röst" att rösta på dem? Låter mer som önsketänk i mina öron. Vill du ha ett bättre alternativ får du dra ditt strå till stacken redan nu tycker jag. Nu finns ett parti (gissa vilket) som åtminstone ligger runt 2 % (senaste mätningen troligen betydligt högre)... ju fler satsningar som misslyckas desto mindre blir sannolikheten att vi får nya satsningar i framtiden. Just saying, gör vad du vill med din röst. Men inför valet 2022 kommer SD-botarna att kackla om att SD måste få över 40 % eller egen majoritet, och att man ska rösta på ett radikalare alternativ 2026 istället.
2018-07-22, 05:54
Medlem
RingRing2014s avatar
Det ser starkt och bastant ut för SD i opinionen. Några SD-sänkande ”gigantiskta avslöjanden” verkar inte synas till. Kul också att Moderaterna går riktigt dåligt i senaste Yougov. Det är bara spillror kvar nu av de tidigare så megastarka svenska ikonerna S och M.

Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Här kan man se vilket parti som är hetast och drar folk i massor. Ett tecken i tiden och i opinionen...

Videoklipp på länken nedan:

https://www.facebook.com/sverigedemokraterna/posts/1753429404775297

Den där lilla gräsplätten med några tält och lite folk ser vid första anblicken kanske inte mycket ut för världen, men oj vad symboliskt det är.

Jag misstänker att kanske till och med många här i tråden, inklusive undertecknad, inte fullt ut greppar hur groteskt akterseglade de andra partierna egentligen är i Sverige idag.

Alla olika partier finns ändå representerade inom SD, jag själv är rödgrön, andra är blåa. All debatt och all polemik och alla mänskliga möten och alla skilda åsikter kan lätt flyttas in i kontexten och forumet som heter Sverigedemokraterna. Håller Sverigedemokraterna på att bli den självklara arenan där seriös politik stöts och blöts bland folket? En mötesplats för en folkrörelse? Arenan?

Det är nästan så att de andra partierna borde hyra en plats inne i SDs stora tält med högt i tak, jag tror det skulle bli riktigt bra och öppna samtal då, en nystart för alla. I sina ordinarie tält får 7K ändå inget vettigt gjort, de är blott luft och statister.

🇸🇪 Den heta Sverigefesten 2018! 🇸🇪
Senast redigerad av RingRing2014 2018-07-22 kl. 06:21.
2018-07-22, 09:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det kan nog finnas goda skäl för SD att köra ett varv till med tiggeriförbudet.
Citat:
De flesta skåningar vill se ett tiggeriförbud – de flesta politikerna säger nej
En överväldigande majoritet av de skånska väljarna – sex av tio – är för ett förbud som förbjuder tiggeri.
Men de får inte stöd för sitt krav från Skånes ledande kommunpolitiker. En klar majoritet av de skånska toppkandidaterna i höstens kommunval vill inte ha ett tiggeriförbud i den egna kommunen.
Det visar två olika undersökningar som Sydsvenskan och HD tagit fram.
https://www.hd.se/2018-07-22/de-skanska-valjarna-ar-for-ett-tiggeriforbud-men-de-flesta

En tydlig diskrepans mellan befolkningens & politikernas åsikter. Detta kan säkert tippa över en del väljare som står & väger. Kräv att de andra partierna förklarar varför dom vill ha kvar tiggeri & människohandel, prostitution, åldringsrån & parkbajsande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in