2018-07-21, 12:01
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Jag sticker väl ut här, men i mitt arbete runt om i landet talar jag mycket politik med både makthavare och ”vanligt folk”.

Jag har de senaste månaderna noterat att många har ledsnat på svartmålningen av Sverige och patentlösningen från borgerligheten + Sd att strama åt i flyktingmottagningen.

Allt fler inser att våra samhällsproblem måste lösas tillsammans på det svenska tråkiga men effektiva och långsiktiga sättet.

Jag spår att Sd får max 18 procent och efter valet fortsätter kräftgången. Populister och haters i förening brukar inte kunna samarbeta. Sd kommer att få rekordmånga tomma stolar och i brist på kandidater plockar de in personer med bakgrund som gör att de snart får gå.
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2018-07-21 kl. 12:04.
2018-07-21, 12:12
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Jag sticker väl ut här, men i mitt arbete runt om i landet talar jag mycket politik med både makthavare och ”vanligt folk”.

Jag har de senaste månaderna noterat att många har ledsnat på svartmålningen av Sverige och patentlösningen från borgerligheten + Sd att strama åt i flyktingmottagningen.

Allt fler inser att våra samhällsproblem måste lösas tillsammans på det svenska tråkiga men effektiva och långsiktiga sättet.

Jag spår att Sd får max 18 procent och efter valet fortsätter kräftgången. Populister och haters i förening brukar inte kunna samarbeta. Sd kommer att få rekordmånga tomma stolar och i brist på kandidater plockar de in personer med bakgrund som gör att de snart får gå.
Det är möjligt att din iakttagelse att folk är trötta på svartmålning och att man löser integrationen med en flora av sociala åtgärder. Däremot tycker jag din eller de som du pratat med drar en felaktig slutsats att lösningen inte är en åtstramning av invandringen. Skilj på migration och integration. Nu låter jag som Kristersson litegrann jag vet men för att Sverige ska klara integrationen av de enorma mängder som kom 2015+deras anhöriga som kommer nu är det mest ändamålsenliga en åtstramning. Det är en förutsättning helt enkelt. Jag tror ett tvärstopp i minst fem år vore det mest ändamålsenliga egentligen.

De människor som bor i områden som berörs av dessa problem har jag mkt svårt att tro kommer gå tillbaka till etablerade mjuka partier i en sådan miljö. Jag tror snarare tvärtom att det är rena julafton för de som vill bedriva populistisk politik med enkla lösningar.

Att SD skulle backa till 18 är jag mkt tveksam till, det skulle i så fall vara pga att AfS får en lavinartad utveckling. I såna fall måste de göra bort sig på något sätt
2018-07-21, 12:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Du och andra stollar som PowerGirl håller väl sig här under valvakan hoppas jag
2018-07-21, 12:49
Medlem
Kekistans avatar
Citat:

Många av dem har sannolikt mer radikala åsikter än vad de vill framföra i ditt sällskap.

SD kommer få högre än 20 % men lägre än 25 % i valet 2018. Den riktiga politiska framgången för radikalhögern infaller dock vid nästa större ekonomiska kris.
Senast redigerad av Kekistan 2018-07-21 kl. 13:04.
2018-07-21, 12:51
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:

Eller hur. Folk där ute i stugorna verkligen längtar efter ännu mer invandring samtidigt som den svenska välfärdens problem är gravt överdrivna av borgerliga opinionsbildare och SD-anhängare som i sina försök att underminera Löfven och hans förträffliga regering enbart hittar på skräckhistorier om ett Sverige som inte finns. "Sverige har en sjukvård i världsklass, allt annat är faktaresistens" som en sosseminister kommenterade saken. Varför skulle hon ljuga? Att Sverige har en poliskris är direkt felaktigt som vår tidigare inrikesminister uttryckte saken. Att han senare var tvungen att tvärvända och tillstå att Sverige behöver 50% fler poliser berode såklart på allt skrän från SD och de borgerliga ledarsidorna som gjorde allt för att få bort den mycket kompetente rikspolischefen. Sverige har som vi vet aldrig varit tryggare.

Att SD lyckas locka väljare genom att beskriva en verklighet som enligt vänstermänniskor inte finns är verkligen en bedrift. Jag har alltid undrat varför inte vänstern klarar av att göra samma sak för att kunna vinna några procentenheter till. Varför inte bli lite faktaresistent och stiga i opinionen? Det tycks var hur enkelt som helst. Kan SD kan alla.
2018-07-21, 12:55
Medlem
Citat:

Då tillhör du i vart fall dom SD-motståndare som höjt budet från 15% till 18%... ....en klar framgång.

Jag känner inte alls att folk har ledsnat på svartmålningen, tvärtom känner jag ökat politikerförrakt och enda lösningen för partier som vill lyckas är att börja tala klarspråk om vad som är bra i Sverige och vad som är dåligt. Hur det som är bra kan bli bättre och hur det som är dåligt skal förbättras.

Ingen jag möter har någon framtidstro. Väldigt många kommer att proteströsta och önskar förändring. Därför får SD naturligtvis över 18%. SD kan till och med bli största parti.
2018-07-21, 13:23
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Den hårda kärnan i SD är knappast 18 % utan förmodligen max hälften så stor. Resten, som utgör den snabba tillväxten i OU, är missnöjda moderater och sossar som lika snabbt kan gå någon annanstans igen. Så länge övriga partier missköter sig så stannar de, men en skandal eller två inom SD kan få dem att överväga andra alternativ (vilket den hårda kärnan aldrig skulle göra).

Sannolikt riskerar SD också att tappa en del av dem som röstade in partiet i riksdagen, dvs den tidigare hårda kärnan, då de inte längre känner igen sig i partiet. Men nu har ju ledande SD-företrädare välkomnat att de lämnar partiet, så det är väl inget någon ligger sömnlös över...
Nej vid OU så har SD 95 % trogna väljare räknat på de som röstade på dem i förra valet. Det är 12 %. Visserligen kan några av dem tänka sig nytillkomna radikalare alternativ men samtidigt har ju några av de nytillkomna upp till 15 % hunnit bli trogna väljare. Så den "hårda kärnan" är snarare 19 %. De 19 % skulle bara överge SD för t.ex. AfS aldrig något av sjupartiet.
2018-07-21, 13:27
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Nej vid OU så har SD 95 % trogna väljare räknat på de som röstade på dem i förra valet. Det är 12 %. Visserligen kan några av dem tänka sig nytillkomna radikalare alternativ men samtidigt har ju några av de nytillkomna upp till 15 % hunnit bli trogna väljare. Så den "hårda kärnan" är snarare 19 %. De 19 % skulle bara överge SD för t.ex. AfS aldrig något av sjupartiet.

Förklara gärna hur man kan bli en trogen väljare när man aldrig har röstat på partiet i fråga...
2018-07-21, 13:48
Medlem
Flash-999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
men för att Sverige ska klara integrationen av de enorma mängder som kom 2015+deras anhöriga som kommer nu är det mest ändamålsenliga en åtstramning.

Det där är tyvärr dumheter. Det är inte de som kom 2015 som är problemen. De hundratals "utsatta" områden, massiv arbetslöshet, undermåliga skolresultat, hög överrepresentation i kriminalitet och så vidare - allt det är ett resultat av den "normala" invandringen under de senaste 25-30 åren. Det är helt enkelt facit på den politik som har förts innan, att det sedan blev lite extra många året 2015 och att man låtsas att just det kanske blev för mycket är bara en chimär.
2018-07-21, 13:55
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:

Får jag fråga vad du arbetar med? Av din beskrivning så utläser jag någon form av globalistisk lobbyorganisation, men det är bara min gissning.

Jag tror tror att du lever i en åsiktsbubbla, för i min verklighet är människor trötta på skönmålningen av Sverige. Vi är trötta på meningslösa integrationsprojekt, feminism, globalism, med mera. Människor utgår från att media vinklar och skönmålar, och när någon i regeringen öppnar munnen så hånskrattar de. Så fort som någon positiv nyhet presenteras så utgår de från att den antingen är påhittad, eller överdriven.

Jag är väl medveten om även jag till stor del lever i en bubbla med tanke på vilka människor jag umgås med (främst män inom teknikbranschen), och att sanningen troligtvis ligger någonstans mellan våra verklighetsbilder.
2018-07-21, 14:07
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Förklara gärna hur man kan bli en trogen väljare när man aldrig har röstat på partiet i fråga...

Ett val är ingen sorts mental spärr. Man kan ha gått över till SD 2015 och idag är man fanatisk dödsknarkarnazist som aldrig kommer rösta på sjupartiet. Valet är bara en referenspunkt vi har och som OU använder när de beräknar hur trogna väljarna är. Men det förstår du nog om du skriver i en tråd om OU.
2018-07-21, 14:14
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Får jag fråga vad du arbetar med? Av din beskrivning så utläser jag någon form av globalistisk lobbyorganisation, men det är bara min gissning.

Jag tror tror att du lever i en åsiktsbubbla, för i min verklighet är människor trötta på skönmålningen av Sverige. Vi är trötta på meningslösa integrationsprojekt, feminism, globalism, med mera. Människor utgår från att media vinklar och skönmålar, och när någon i regeringen öppnar munnen så hånskrattar de. Så fort som någon positiv nyhet presenteras så utgår de från att den antingen är påhittad, eller överdriven.

Jag är väl medveten om även jag till stor del lever i en bubbla med tanke på vilka människor jag umgås med (främst män inom teknikbranschen), och att sanningen troligtvis ligger någonstans mellan våra verklighetsbilder.

Det är nog inte hela förklaringen. Rosa är antagligen så militant anti-SD att många i hennes redan PK-åsiktsbubbla inte säger något till henne om att de har tänkt om. De vet att hon då skulle försöka få dem avskedade och socialt utstötta. Så de diskuterar bakom hennes rygg. Vi lever alla i en åsiktsbubbla men hon i två bubblor den ena i den andra.

Men troligtvis så ligger genomsnittet någon stans däremellan som du säger; och OU, t.o.m. Sifo visar nog förändringarna i opinionen bättre än Rosas reflexion. Och inte ens Sifo visar ett minskat stöd för SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in