2018-07-21, 14:29
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Jag sticker väl ut här, men i mitt arbete runt om i landet talar jag mycket politik med både makthavare och ”vanligt folk”.

Jag har de senaste månaderna noterat att många har ledsnat på svartmålningen av Sverige och patentlösningen från borgerligheten + Sd att strama åt i flyktingmottagningen.

Allt fler inser att våra samhällsproblem måste lösas tillsammans på det svenska tråkiga men effektiva och långsiktiga sättet.

Jag spår att Sd får max 18 procent och efter valet fortsätter kräftgången. Populister och haters i förening brukar inte kunna samarbeta. Sd kommer att få rekordmånga tomma stolar och i brist på kandidater plockar de in personer med bakgrund som gör att de snart får gå.

Du kan ju fundera på om du inte skulle tala lite mer med annat "vanligt folk", då kanske dina 18 procent väldigt snabbt skulle visa sig närma sig 28 procent...
2018-07-21, 14:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Förklara gärna hur man kan bli en trogen väljare när man aldrig har röstat på partiet i fråga...
Det finns ett berg att bestiga för att bli SD, väl där så går man inte tillbaka. Sen finns det givetvis de som röstar SD i sista minuten, de är knappast kärnväljare.
2018-07-21, 15:34
Medlem
von.Durchfalls avatar
Tittade just på status.st. Är det måhända första månaden där SD är störst i den sammanvägda mätningen (högst stapel). Visserligen bara 3 mätningar i juli men ändå.
2018-07-21, 15:42
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Nej vid OU så har SD 95 % trogna väljare räknat på de som röstade på dem i förra valet. Det är 12 %. Visserligen kan några av dem tänka sig nytillkomna radikalare alternativ men samtidigt har ju några av de nytillkomna upp till 15 % hunnit bli trogna väljare. Så den "hårda kärnan" är snarare 19 %. De 19 % skulle bara överge SD för t.ex. AfS aldrig något av sjupartiet.
Är fler folk än de 12,7 förra valet.
SD växte även i EU valet och fördubblade antalet röster i kyrkovalet..
Och Expressens drev förra valet skrämde bort flera procent från SD ,och när dom insåg hur lurade dom blivit så blev dom också kärnväljare..
2018-07-21, 18:00
Medlem
flipflaps avatar
Har ni hängt med på Fejjan de senaste dagarna?
Det började som en rännil på "stå upp för Sverige" och har nu utvecklats till en lavin på i stort sett alla trådar.
Det handlar om inkompetensen vid hantering av bränderna, påspädd av fullständigt imbecilla kommentarer ifrån de olika riksdagspartierna.
Exempel: https://www.facebook.com/tino.sanandaji/videos/10155793730548231/?t=6

De vänstertroll vilka försöker med att: " om du är SD och drabbad av branden, så vänta på hjälp där du är" besvaras med att : https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156041453968705&set=a.10150244414 908705.327903.672153704&type=3
Paula är en riksdagsman, för SD, hon är i Ljusdal och släcker bränder på plats,som hemvärnsman, var är din riksdagsman?

Jag tror att det kommer att strömma röster åt alla håll ifrån S, M, C, MP, och V ...ganska många både hit och dit, men de flesta till SD, MED och AFS.

Nu gick lavinen, kolla upp själva.

30% blir lätt, tror jag.
2018-07-21, 19:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jag sticker väl ut här, men i mitt arbete runt om i landet talar jag mycket politik med både makthavare och ”vanligt folk”.

Jag har de senaste månaderna noterat att många har ledsnat på svartmålningen av Sverige och patentlösningen från borgerligheten + Sd att strama åt i flyktingmottagningen.

Allt fler inser att våra samhällsproblem måste lösas tillsammans på det svenska tråkiga men effektiva och långsiktiga sättet.

Jag spår att Sd får max 18 procent och efter valet fortsätter kräftgången.

"De senaste månaderna" skriver du. Det konstiga är att under "de senaste månaderna" har SD haft en enorm tillväxt enligt opinionsinstituten:

Opinionssiffror, SD
Genomsnitt av opinionsinstitut, april 2018 - juli 2018

apr : 18,1%
maj : 20,0%
jun : 22,0%
jul : 24,1%

(källa)

vilket kraftigt motsäger det du skrev i ditt inlägg.

Snarare inser alltfler att om våra samhällsproblem någonsin ska kunna lösas, så måste SD vara med och bestämma.
2018-07-21, 19:33
Medlem
Citat:

Jag spår att Sd får max 18 procent och efter valet fortsätter kräftgången. Populister och haters i förening brukar inte kunna samarbeta. Sd kommer att få rekordmånga tomma stolar och i brist på kandidater plockar de in personer med bakgrund som gör att de snart får gå.

Tvärtom. Allt fler inser att rödgröna eller alliansen inte är lösningen. Du kommer gråta på valnatten. Dina 18% passerade SD förra året.
2018-07-21, 19:38
Medlem
Tarstans avatar
SD måste ju ha enormt lojala väljare.
Att ens tänka på SD gick inte förr, och nu ska man rösta på det. Trots all svartmålning och massiv propaganda från media.
Jag tror att när man väl tagit steget så finns ingen återvändo, definitivt inte, kanske tvärtom.
Senast redigerad av Tarstan 2018-07-21 kl. 19:41.
2018-07-21, 20:02
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Att ens tänka på SD gick inte förr, och nu ska man rösta på det. Trots all svartmålning och massiv propaganda från media.
Jag tror att när man väl tagit steget så finns ingen återvändo, definitivt inte, kanske tvärtom.
Så har det väl alltid varit. SD har genomgått hur många "skandaler" som helst i regim- och gammelmedia, och trots det har de hållit sig stabila i opinionen. Verkligen roligt att allt fler börjar syna medias och etablissemangets bluff.
2018-07-21, 21:14
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:

Fantastisk analys. Vi behöver ingen Sentio eller Yougov när vi har spåkärringar med exakta och realistiska förutsägelser på det där sättet.
2018-07-21, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan

Det finns iaf ingen återvända vänsterut igen, bortsett från ytterst enstaka miffon... däremot är det inte alls ovanligt att gamla anhängare radikaliseras eller reagerar negativt på att SD inte gör tillräckligt.

Tror ni att SD verkligen kan bibehålla 24 % den här månaden. Hur många mätningar är att vänta innan månaden är slut?
2018-07-21, 21:24
Medlem
Fris avatar
Citat:
Javisst, vad skulle det kunna finnas för problem med att för all framtid bli en islamistisk terrortyranni med världshistoriens allra mest brutala kvinnorfötryck, eviga inbördeskrig och efterblivenhet på stenåldersnivå? Det är, som du säger, självklart inte någon enda väljare som bryr sig om såna detaljer, när man istället kan fokusera på verkliga samhällsproblem som sugrörsförbud och införandet av ett femtielfte RUT-avdrag om fem kronor för att vattna krukväxter.

Citat:
Vad har svenska politiker löst för någonting under det senaste kvartsseklet? Alla svenska politiker är ju obildade livstidsarbetslösa lallande idioter som aldrig har gjort ett endaste dugg i sina liv. Men du ljuger fritt så att du trooor på dina egna inbillningar. Eller också tror du att andra är lika totalt dumma i huvet och blinda för verkligheten som du är och försöker så här groteskt infantilt lura dem. Det är bäst för er sossar i denna valrörelse att ni bara håller käften och helt håller er borta från all massmedia.

Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Det finns iaf ingen återvända vänsterut igen, bortsett från ytterst enstaka miffon... däremot är det inte alls ovanligt att gamla anhängare radikaliseras eller reagerar negativt på att SD inte gör tillräckligt.
Åkesson försöker tydligen satsa på att locka till sig PK-väljare genom att signalera att han ger upp alla gamla SD-frågor som PK ogillar. Han verkar inte ha något emot att förlora en hel drös procentenheter till AfS.

Citat:
Tror ni att SD verkligen kan bibehålla 24 % den här månaden. Hur många mätningar är att vänta innan månaden är slut?
Tyvärr inte många. Jag hade trott att nya mediala tider skulle innebära betydligt fler OU även under semestern, men så har det inte sett ut hittills.
Senast redigerad av Fri 2018-07-21 kl. 21:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in