2018-07-21, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det kommer! Finns redan ute på prov i vissa polisdistrikt. Bara en tidsfråga och det kunde kanske hjälp i det här sammanhanget istället för skarp ammunition.
Jag är mot elpistoler för poliserna. Tänk att i en situation är polisen i underläge och brottslingar är flera och beväpnad med riktiga vapen. Då hjälper inte elpistol. Riktigt vapen skall poliserna bära. Alternativet är att polisen kan ha både elpistol och pistol med ammunition.
Citera
2018-07-21, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farjaglov
Ja precis, vilket kan innebära en persons psykiska tillstånd.

Vilket helt och hållet är en kommunikationsfråga mellan psykvården och polisen. Inget annat. Att säkra en person har noll och inte med psykologisk kunskap att göra utan initiativ tagande och förmåga att vara strategisk
Citera
2018-07-21, 15:21
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farjaglov
Ja det är från media. Och? Det står för tillfället att han inte är misstänkt för nåt brott.
Tror du på riktigt att han sitter där nu o tänker:
”Yes, fan vad jag är bra! Äntligen fick jag skjuta ihjäl nån och det är ju precis vad jag väntat på. Känns jättebra det här. Längtar tills jag får skjuta igen”.

Eller kan du möjligtvis tänka på att han, precis som du och jag, gör sitt jobb. Men hans jobb är som en bergochdalbana. Ena dagen står han med en liten bebis och tröstar för att mamman har blivit misshandlad av pappan, andra dagen får han åka på en olycka där han blir tvungen att titta på en sargad kropp, kanske av ett barn. Tredje dagen åker han på en handräckning av en starkt psykotisk man som gör utfall mot en läkare i syfte om att mörda denne. Tror du han då står och tittar på, eller gör han vad som krävs av situationen för att rädda läkaren?

Det som står i media är ju endast en fraktion av det som hänt baserat på uttalanden från polisens presstalesperson. Vi kan inte säga med säkerhet om det var nödvärn, även om det är troligt. Jag tycker allmänheten har rätt att få reda på exakt vad som hänt så man kan göra en korrekt bedömning. Jag ifrågasätter inte polisens arbetsvardag eller moral utan hur folket lämnnas utanför, samt naiviteten att det som står i media är korrekt och räcker som bevisning.
Citera
2018-07-21, 15:40
Medlem
SoulCollectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag är mot elpistoler för poliserna. Tänk att i en situation är polisen i underläge och brottslingar är flera och beväpnad med riktiga vapen. Då hjälper inte elpistol. Riktigt vapen skall poliserna bära. Alternativet är att polisen kan ha både elpistol och pistol med ammunition.
Vet inte hur det är tänkt att fungera i Sverige, men i USA så bär snuten både elpistol och vanlig.
Hoppas verkligen inte att man skickar ut poliser beväpnade med bara elpistolen.
Citera
2018-07-21, 15:43
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenzieReeves
Om jag frågar så här tror du verkligen att polisen inte handlade i nödvärn för sin egen säkerhet?

Tror du på fullt allvar att polisen åkte till en adress för att avrätta en person?

Tolkar ditt svar som nej. Till skillnad från dig så utgår jag inte från att allt gått korrekt till och att man ska nöja sig med egna uppfattningar och knapphändig information från pressen. Det finns utrymme för misstag hos polisen och denna händelse kan vara ett sådant. Vi får aldrig veta eftersom polisen inte delar med sig och folk accepterar detta. Vet inte vilket av det som är mest tragiskt.
Citera
2018-07-21, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoMantis
Tolkar ditt svar som nej. Till skillnad från dig så utgår jag inte från att allt gått korrekt till och att man ska nöja sig med egna uppfattningar och knapphändig information från pressen. Det finns utrymme för misstag hos polisen och denna händelse kan vara ett sådant. Vi får aldrig veta eftersom polisen inte delar med sig och folk accepterar detta. Vet inte vilket av det som är mest tragiskt.

Du får inte veta för att man vill göra en formell utredning först och främst. Det är standard när man avfyrar sitt vapen. Har dock svårt att se hur det skulle kunna bli någonting om läkare+kollega styrker polisens version.
Citera
2018-07-21, 16:28
Medlem
Varför var läkaren där det ökar bara risken.
En handräckning ska polisen ta hand om dåligt utfört.

Solkart tjänste fel
Senast redigerad av Vidarquintar 2018-07-21 kl. 16:39.
Citera
2018-07-21, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beardeerwall
Gissar och gissar. Det va bara en reflektion och lite spekulationer på inlägget jag citerade. Som det mesta är här, teorier osv. Jag har inte en aning, men jag har garanterat mött flera sjuka personer än vad du gör i din lilla bubbla. Sålänge du inte jpbbar inom psykvården då kanske. Men du som verkar sitta på svaren då kan ju informera mig snälla. Sålänge du inte kan bevisa att jag har fel eller komma med fakta kan du krypa tillbaka till skithålet du kom ifrån din pajas.

Nej, du har nog inte garanterat stött på fler sjuka personer än vad jag gör så det lilla skitsnacket kan du lägga ner.

Du har med största säkerhet inte befunnit dig i ett liknande nödläge utan sitter bakom ditt trygga tangentbord och tycker en massa bullshit, din tolvfingrade krake.
Citera
2018-07-21, 16:53
Medlem
Snutjävlar.
Detta med "nödvärn" och annat jävla trams borde förbjudas.
"speciellt utredare ska undersöka" suck. Chock! Polisen utreder sig själva
Citera
2018-07-21, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analabertil
Snutjävlar.
Detta med "nödvärn" och annat jävla trams borde förbjudas.
"speciellt utredare ska undersöka" suck. Chock! Polisen utreder sig själva
Hur vill du ha det istället? Obeväpnad polis?
Citera
2018-07-21, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulCollector
Vet inte hur det är tänkt att fungera i Sverige, men i USA så bär snuten både elpistol och vanlig.
Hoppas verkligen inte att man skickar ut poliser beväpnade med bara elpistolen.
Jag visste inte att i USA bär polisen på både elpistol och laddad pistol med ammunition. Men jag tycker att det är bra att polisen har två alternativ i nödsituation. Man kan ge polisen i Sverige samma möjlighet.
Citera
2018-07-21, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Hur vill du ha det istället? Obeväpnad polis?

Först vill jag att poliser ska ha samma skyldigheter som vi andra. En polis idag får köra fort, hota, förfölja, slå, strypa, använda våld helt enkelt. Allt pga att de är fega as som inte kan sätta dit sin kollega och anmäla asen.
Sen ska de inte utreda sig själva för helvete.

Och ja. Polisen ska ej ha dödliga vapen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in