2018-07-21, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
För att de vet att det kan vara livsfarligt?

Bravo, någon som fattar!

Hade detta bara handlat om vilken kunskap man har om psykiska sjukdomar, och hur man " bemöter" den som har sådana. Då hade INTE polisen ens varit med vid sådana här situationer.

Inte ens om du har den kunskapen så kan du ju förutse hur en viss person kan agera i en given situation. Det som ev kan vara intressant i polisens arbetet vid sådana här tillfällen. En psyksjuk kan agera på ett sätt, en annan på ett helt annat, fastän dom har samma sjukdom. För att veta det krävs kunskap om just den enskilda personen.
Citera
2018-07-21, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pibesill
Då du endast skrivit i denna tråd så utgår jag från att du har en agenda med ditt uttalande och då du uppger att du jobbar inom psykvården.

Du får gärna informera mig om vilken utbildning polisen har att hantera sjuka människor, då ett stort antal sjuka människor dör i polisens hantering varje år så framstår kompetensen som ringa.

Att polisen har en utbildning att hantera våld det vet vi men det är inte riktigt den utbildning som eftersöks.

Detta är ingen återkommande fråga i våra nordiska grannländer så vad är skillnaden?

Då du jobbar inom psykvården så vore det intressant att höra din åsikt om att sända uniformerad personal utan andra medel än pistol och batong.

Ursäkta min okunskap men ser med stort intresse fram emot ditt svar.

Ja men visst ska du få ett svar kära du...

Vad har detta med att göra att jag inte skrivit några inlägg förut??
Jag känner för att diskutera denna fråga helt enkelt.

Vad poliserna har för psykiatriutbildning är jag inte insatt i. Men jag håller med dig om att det är viktigt att lära sig hur olika tillstånd kan se ut när det gäller psykiskt sjuka personer.
Det jag menar, som jag hoppas att du förstår, trots din nedvärderande syn mot polisen, är att i en våldsituation oavsett psykisk ohälsa eller inte så är det polisen vi tar hjälp av i såna situationer.
En psykotisk aggressiv person som gör utfall kan du inte göra mycket med än att tillföra lugnande medel som verkar på en sekund i en sådan situation. Om du inte lyckas överbemanna honom/henne just precis då. Men då krävs det nog några extra sekunder till i den bedömningen antar jag. Och det tror jag inte fanns i denna situation.

Tror inte Polisen står där och tänker, ”hmmm.....läkaren eller den psykotiska mannen. Vi har ju ändå skjutit alldeles för många psykiskt sjuka personer hittills”.

Vad gäller klädseln på poliserna.....
Visst, håller även med dig där. Polisens utstyrsel kan i många lägen verka provocerande. MEN även lugn o trygghet för alla inblandade. Men hur skulle det funka i praktiken i deras jobb?

Dög mitt svar?
Citera
2018-07-21, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basterds
Det snackas om psyksjuk å ditten å datten! Det räcker med en depression eller en traumatisk upplevelse! Något som får igång självmordstankar. LPT lagen är till för om du är en fara för andra eller en fara för dig själv! I Svea måste polis följa med läkare för läkare får inte traska in själva. Tycker läkare å en psykiatriker samt vårdare från psyket skulle ha denna uppgift! Å absolut inte fega skjutglada livrädda poliser! Svensk polis behandlar alla dpligt! De har mycket att lära av tex Australiensk polis.
Suicide by cop! Eller mord! Var detta! Å absolut ingen nödvärnssituation! Nån skrev att man inte kan avväpna någon me tex en kniv som kommer farande mot dig! Vilket BS! Självklart kan man det! Väldigt enkelt tom! Å detta får poliser träna på bla! Skamligt att döda en kille som mådde så dåligt att han behövde hjälp å vård! Men istället blev avrättad! Å alla ni som skriver skit! Som spara pengar på socialbidrag å skattepengar å annan dynga! Jag hade hellre sett att ni blev skjutna! Empatilösa arslen!
Hoppas anhöriga går vidare med detta till EU! Fast de är väl lika korrupta som svensk polis å svenska staten! Tyvärr. Ännu en svensk mördad av staten! Mängder blir mördade i vården med vilje! Även på våra äldreboenden. Unga människors hjärnor blir totalkvaddde av alla elchocksterapier! Får ligga bältade i dygn! Å sexuellt ofredade/våldtagna å misshandlade på de flesta "psykhusen! " Så föräldrar ta hand om era nära å kära själva! Vårda tillsammans! Låt de slippa plågas på äldreboenden eller psyken! Många kanske heller inte vet hur mpnga som tar sina liv inne på psyket där detdet skall vara tryggt? Finns det något? Som fungerar i detta sjuka land?
Det pratas mycket om alla skjutningar i vårt land! NÄR ska alla börja prata om alla självmord som begås i Svea? När skall regeringen göra något åt det? Obs att många är väldigt unga! Tom barn, samt sjuka med svåra smärtor som inte får vare sig sjukhusvård eller smärtlindring! Vill minnas att vi ligger på första eller andra plats! I hela världen! Ang självmord. Den psykiska ohälsan sprider sig som en elakartad cancersvulst! Så många ensamma stackars människor! Många står utanför sanhället, utan jobb utan nära vänner! Många får inte ens en bostad.
Alla som har depression eller nån diagnos är inte missbrukare! Men det är inte konstigt alls som vissa försöker självmedicinera sig! Vill även poängtera att de flesta inte alls är aggressiva eller ens "farliga"! Dumma fördomar, handlar bara om ren okunskap.
Nu kan ni börja attackera Jag tänker inte gå in något slags ordbajskrig med nån här inne, d.v.s ja tänker ignorera allt som skrivs å inte svara någon! Min tid är värdefullare än så! Mina tankar går till BO å dennes anhöriga å vänner.
Vila i frid..
Med dina färdigheter tycker jag att du ska söka till polisskolan. Så får du gripa flertal våldsamma personer varje arbetsdag på ditt lilla mjuka sätt.
Citera
2018-07-21, 12:14
Medlem
Apropå tjatet om polisens uniformer, ser en människa i detta tillstånd dem alls? Är man skyhög på LSD kanske man ser ett gäng drakar som måste bekämpas.
Citera
2018-07-21, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Apropå tjatet om polisens uniformer, ser en människa i detta tillstånd dem alls? Är man skyhög på LSD kanske man ser ett gäng drakar som måste bekämpas.

TACK för den!
Citera
2018-07-21, 12:22
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Ja tro det eller ej, det händer att polisen använder spray i sådana här lägen. Men gör någon ett utfall med tex kniv så är polis lärda att det är vapnet man skall använda, till det finns ett skäl, nämligen att spray i sådana lägen kanske inte har verkan, och då är du dödens lammunge. En gärningsman kan förresten fortsätta verka och kanske inte sett ur spel helt av sprayen.

Har en familjemedlem som snart är färdig polis. Hen har blivit utbildad på det sätt som du beskriver här. Helt korrekt.
Citera
2018-07-21, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoMantis
Hur vet du att polisen gjort sitt jobb till punkt och pricka? Har du tagit del av utredningsmaterialet eller var du där på plats?
Om jag frågar så här tror du verkligen att polisen inte handlade i nödvärn för sin egen säkerhet?

Tror du på fullt allvar att polisen åkte till en adress för att avrätta en person?
Citera
2018-07-21, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stenord
Med dina färdigheter tycker jag att du ska söka till polisskolan. Så får du gripa flertal våldsamma personer varje arbetsdag på ditt lilla mjuka sätt.

Här är en film som alla muppar härinne borde se, dom som tror att det är lätt att avväpna och värja sig mot tex en knivattack

https://www.youtube.com/watch?v=js0haocH4-o&t=47s

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Har en familjemedlem som snart är färdig polis. Hen har blivit utbildad på det sätt som du beskriver här. Helt korrekt.

Ja och det finns ett skäl till varför jag är så pass medveten om det också, och det mera än en snart färdigutbildad polis.

Citat:
Ursprungligen postat av Farjaglov
Vad poliserna har för psykiatriutbildning är jag inte insatt i. Men jag håller med dig om att det är viktigt att lära sig hur olika tillstånd kan se ut när det gäller psykiskt sjuka personer.

Nej det är det inte. Polisen vet oftast inte ens om detta. Det är sjukvårdens uppgifter som är starkt sekretesskyddade. Det som är av vikt för polisen att veta i situationer man kommer i kontakt med psyksjuka är, precis som med alla andra människor, kännedom om personen ifråga, kan vederbörande vara våldsam och i vilka lägen? etc etc.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-07-21 kl. 12:29.
Citera
2018-07-21, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej det är det inte. Polisen vet oftast inte ens om detta. Det är sjukvårdens uppgifter som är starkt sekretesskyddade. Det som är av vikt för polisen att veta i situationer man kommer i kontakt med psyksjuka är, precis som med alla andra människor, kännedom om personen ifråga, kan vederbörande vara våldsam och i vilka lägen? etc etc.

Ja precis, vilket kan innebära en persons psykiska tillstånd.
Citera
2018-07-21, 12:50
Medlem
Citat:
Då du endast skrivit i denna tråd så utgår jag från att du har en agenda med ditt uttalande och då du uppger att du jobbar inom psykvården.

Du får gärna informera mig om vilken utbildning polisen har att hantera sjuka människor, då ett stort antal sjuka människor dör i polisens hantering varje år så framstår kompetensen som ringa.

Att polisen har en utbildning att hantera våld det vet vi men det är inte riktigt den utbildning som eftersöks.

Detta är ingen återkommande fråga i våra nordiska grannländer så vad är skillnaden?

Då du jobbar inom psykvården så vore det intressant att höra din åsikt om att sända uniformerad personal utan andra medel än pistol och batong.

Ursäkta min okunskap men ser med stort intresse fram emot ditt svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Farjaglov
Ja men visst ska du få ett svar kära du...

Vad har detta med att göra att jag inte skrivit några inlägg förut??
Jag känner för att diskutera denna fråga helt enkelt.

Det jag menar, som jag hoppas att du förstår, trots din nedvärderande syn mot polisen, är att i en våldsituation oavsett psykisk ohälsa eller inte så är det polisen vi tar hjälp av i såna situationer.
En psykotisk aggressiv person som gör utfall kan du inte göra mycket med än att tillföra lugnande medel som verkar på en sekund i en sådan situation. Om du inte lyckas överbemanna honom/henne just precis då. Men då krävs det nog några extra sekunder till i den bedömningen antar jag. Och det tror jag inte fanns i denna situation.

Tror inte Polisen står där och tänker, ”hmmm.....läkaren eller den psykotiska mannen. Vi har ju ändå skjutit alldeles för många psykiskt sjuka personer hittills”.

Vad gäller klädseln på poliserna.....
Visst, håller även med dig där. Polisens utstyrsel kan i många lägen verka provocerande. MEN även lugn o trygghet för alla inblandade. Men hur skulle det funka i praktiken i deras jobb?

Dög mitt svar?

Jag har ej ifrågasatt din rätt att skriva utan har konstaterat att du antagligen har en agenda då du är arbetsrelaterad till frågan.

Vi är överens om att polisen ej har kompetens inom sjukvård.

Jag har svårt att se var jag i mitt inlägg nedvärderar polisen,känner väl inget större förtroende för kåren men var har jag utryckt detta?
Konstig tolkning av min text får jag säga.

Har aldrig uttalat mig om den enskilde polisens tankegångar utan belyst att det är ett återkommande scenario som ej åtgärdas.

Har svårt att se att vissa psykpatienter känner sig lugnade och trygga av en människa iförd uniform och vapen.
Att sända civilklädd polis kan väl ej vara ett stort problem och har svårt att se det praktiska problemet du beskriver.

Tack för ditt svar men det lämnade större delen av mina frågor obesvarade.
Citera
2018-07-21, 13:19
Medlem
Vet inget om just det här fallet men det kan lätt uppstå riktigt dåliga situationer i trånga miljöer, det var ett liknande fall i Nyköping för 11 år sedan ungefär och det slutade riktigt illa för polisen istället

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polismordet_i_Nyköping_2007
Citera
2018-07-21, 14:01
Medlem
Citat:
Vi är överens om att polisen ej har kompetens inom sjukvård.
Kan det vara därför det fanns en läkare på plats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in