Citat:
Ursprungligen postat av
Pibesill
Då du endast skrivit i denna tråd så utgår jag från att du har en agenda med ditt uttalande och då du uppger att du jobbar inom psykvården.
Du får gärna informera mig om vilken utbildning polisen har att hantera sjuka människor, då ett stort antal sjuka människor dör i polisens hantering varje år så framstår kompetensen som ringa.
Att polisen har en utbildning att hantera våld det vet vi men det är inte riktigt den utbildning som eftersöks.
Detta är ingen återkommande fråga i våra nordiska grannländer så vad är skillnaden?
Då du jobbar inom psykvården så vore det intressant att höra din åsikt om att sända uniformerad personal utan andra medel än pistol och batong.
Ursäkta min okunskap men ser med stort intresse fram emot ditt svar.
Ja men visst ska du få ett svar kära du...
Vad har detta med att göra att jag inte skrivit några inlägg förut??
Jag känner för att diskutera denna fråga helt enkelt.
Vad poliserna har för psykiatriutbildning är jag inte insatt i. Men jag håller med dig om att det är viktigt att lära sig hur olika tillstånd kan se ut när det gäller psykiskt sjuka personer.
Det jag menar, som jag hoppas att du förstår, trots din nedvärderande syn mot polisen, är att i en våldsituation oavsett psykisk ohälsa eller inte så är det polisen vi tar hjälp av i såna situationer.
En psykotisk aggressiv person som gör utfall kan du inte göra mycket med än att tillföra lugnande medel som verkar på en sekund i en sådan situation. Om du inte lyckas överbemanna honom/henne just precis då. Men då krävs det nog några extra sekunder till i den bedömningen antar jag. Och det tror jag inte fanns i denna situation.
Tror inte Polisen står där och tänker, ”hmmm.....läkaren eller den psykotiska mannen. Vi har ju ändå skjutit alldeles för många psykiskt sjuka personer hittills”.
Vad gäller klädseln på poliserna.....
Visst, håller även med dig där. Polisens utstyrsel kan i många lägen verka provocerande. MEN även lugn o trygghet för alla inblandade. Men hur skulle det funka i praktiken i deras jobb?
Dög mitt svar?