Citat:
Ursprungligen postat av
Sobofied
Han menar nog generellt inför programmet. Det är ingen mening att läsa allt innan.
Å andra sidan skadar det väl inte, förutom att det är slöseri med tid. Det är också subjektivt huruvida alla faktiskt behöver inhandlas. Just finna rätt som nämns ovan brukar en del tycka är helt onödig. Andra gillar den starkt.
Mitt tips för SU är att köpa allt begagnat under se första veckorna.
Det kan vara bra i vissa fall att läsa innan. Har man exempelvis gått något musikgymnasium eller naturvetenskap eller dylikt och inte stött på något om juridikens värld är det inte dumt att bläddra igenom någon introduktionsbok innan man dyker upp på första föreläsningen. Min erfarenhet från SU var i alla fall att det drar igång jäkligt snabbt med en hel del inläsning, så om man läser lite innan och blir van vid språket osv. så slipper man bli stressad för att man inte förstår något första veckan eller två pga. det fackliga språket.
Jag skulle inte rekommendera begagnad litteratur om du inte känner någon som kan guida dig, då det bara är ett extra stressmoment när lärarna tjatar om upplaga hit och dit och som t1:a tro att ens bok kommer sakna väsentliga saker, vilket den inte gör, men onödig stress enligt mig att inte köpa nytt första terminen. Kostar dock mycket att köpa nytt. Men är bara att sälja allt som begagnat så får du ändå tillbaka 60 %, förutom lagboken som kan vara svår att sälja.