2018-07-15, 23:51
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terretorre
Pontiac-Garage. Pluggar du i Uppsala? Ser ständigt att du nämner att PBL innebär grupparbeten (eller liknande om Uppsala), vilket helt enkelt inte stämmer. Vad innebär då PBL? Ja, du arbetar helt självständigt innan du har ett basgruppsmöte med ett par andra studenter om 45-75 minuter för att diskutera lösningarna som varje individ har tagit fram. Det handlar alltså inte om att sätta sig i en grupp och arbeta eller att bli examinerad som grupp. Tycker att "PBL = grupparbete" är otroligt vilseledande för personer som ska välja lärosäte och värderar sådana aspekter.

Jag vet vad PBL är.

Har läst ett par kurser som byggt på PBL och har inte gillat det upplägget - som sagt, främst pga. de grupparbeten PBL typiskt sett (kanske inte alltid) innebär. Även om PBL inte per automatik innebär grupparbeten är det alltså rättvisande att säga att PBL normalt bygger på grupparbeten.

Men som sagt, jag gillar inte själv PBL men håller det öppet som en smaksak.
Citera
2018-07-16, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terretorre
Köp och läs alla böcker.

fått höra av ex-studenter, tillika numera praktiserande jurister att det är ok att köpa alla böcker (om än onödigt, eftersom man inte vet vilka som behövs och inte), men att börja läsa innan terminsstart ska väl för fan inte vara behövligt (eller ens bra, hur ska man veta vad som är relevant?)

uppskattar ditt svar, men det känns spontant väldigt missvisande. kan fler tråddeltagare komma med input och bekräfta alt dementera användaren jag citerar och dennes syn på saken?
Citera
2018-07-16, 16:46
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LedsenPabloEscobar
fått höra av ex-studenter, tillika numera praktiserande jurister att det är ok att köpa alla böcker (om än onödigt, eftersom man inte vet vilka som behövs och inte), men att börja läsa innan terminsstart ska väl för fan inte vara behövligt (eller ens bra, hur ska man veta vad som är relevant?)

uppskattar ditt svar, men det känns spontant väldigt missvisande. kan fler tråddeltagare komma med input och bekräfta alt dementera användaren jag citerar och dennes syn på saken?

Han menar nog generellt inför programmet. Det är ingen mening att läsa allt innan.

Å andra sidan skadar det väl inte, förutom att det är slöseri med tid. Det är också subjektivt huruvida alla faktiskt behöver inhandlas. Just finna rätt som nämns ovan brukar en del tycka är helt onödig. Andra gillar den starkt.

Mitt tips för SU är att köpa allt begagnat under se första veckorna.
Citera
2018-07-16, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkgz
Pluggar programmet i Uppsala och är i höst inne på mitt sista år. Ju längre programmet gått har jag insett att jag vill arbeta inom affärsjuridik på någon större byrå. Helst Mannheimer Swartling, G&D, White & Case, Linklaters el. Baker McKenzie. Pratat en del med rekryterare från bl.a. Mannheimer Swartling samt även med folk som arbetar där och på övriga byråer. Rekryterarna brukar påstå att generellt ca 50-60 % AB i betyg och ok sidomeriter räcker för möjlighet till intervju, men alla biträdande jurister som jobbar där som jag pratat med har i princip 80-100 % AB och resterande kurser BA. Kanske har även folk med lägre andel AB kallats till intervju men det bara råkar vara så att de i betygstoppsiktet är de som faktiskt får jobb, svårt att veta. Intrycket är i alla fall att betygen är en väldigt avgörande aspekt - även om man har andra meriter såsom halv-juridiskt extrajobb under studierna, annan arbetserfarenhet, dubbelexamen, utlandstermin, engagemang i olika ideella organisationer etc.

Nu när jag börjar närma mig slutet av programmet börjar jag därför bli alltmer orolig för framtiden. Pluggar i Uppsala och har än så länge: 30 hp B (t2), 60 hp BA (t1, t3) och 120 hp AB (t4, t5, t6, t7). Kommer med stor sannolikhet sätta AB på resterande 60 hp. Det skulle i så fall bli ca 67 % AB, vilket jag personligen kan tycka är ganska bra betyg men är det tillräckligt när i princip alla som arbetar som biträdande jurister på byråerna där man vill in har omkring 80 % och uppåt? Känns ibland som det knappt kommer vara lönt att ens skicka in en ansökan till exempelvis G&D eller MSA?

Om jag sitter ting i två år (bör få en tingsplats i.o.m. maxade extrapoäng via andra studier), skulle det förbättra min position? Läsa något av Uppsalas masterprogram och få bra betyg där för att bevisa mina kunskaper? Eller vad bör jag annars satsa på att göra efter examen för att arbeta mig framåt? Någon annan här i tråden som har befunnit sig i en liknande sits med kassa betyg i början av programmet men jobbat upp sig? Vad jobbar ni med idag? Känner att jag behöver lite perspektiv från någon utomstående.

Risken med att gå tingstjänst först är att du vet inte hur konjukturen ser ut om 2 år, dvs. om det är dålig konjuktur kommer byråerna minska rekryteringen avsevärt eller t.o.m. stoppa helt. Då blir det svårt utan 80+ % AB att få jobb. Kör på med byrå direkt istället, du kommer säkerligen få en eller flera intervjuer. Därefter är det upp till dig.
Senast redigerad av Mercatoria 2018-07-16 kl. 19:18.
Citera
2018-07-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Han menar nog generellt inför programmet. Det är ingen mening att läsa allt innan.

Å andra sidan skadar det väl inte, förutom att det är slöseri med tid. Det är också subjektivt huruvida alla faktiskt behöver inhandlas. Just finna rätt som nämns ovan brukar en del tycka är helt onödig. Andra gillar den starkt.

Mitt tips för SU är att köpa allt begagnat under se första veckorna.

Det kan vara bra i vissa fall att läsa innan. Har man exempelvis gått något musikgymnasium eller naturvetenskap eller dylikt och inte stött på något om juridikens värld är det inte dumt att bläddra igenom någon introduktionsbok innan man dyker upp på första föreläsningen. Min erfarenhet från SU var i alla fall att det drar igång jäkligt snabbt med en hel del inläsning, så om man läser lite innan och blir van vid språket osv. så slipper man bli stressad för att man inte förstår något första veckan eller två pga. det fackliga språket.

Jag skulle inte rekommendera begagnad litteratur om du inte känner någon som kan guida dig, då det bara är ett extra stressmoment när lärarna tjatar om upplaga hit och dit och som t1:a tro att ens bok kommer sakna väsentliga saker, vilket den inte gör, men onödig stress enligt mig att inte köpa nytt första terminen. Kostar dock mycket att köpa nytt. Men är bara att sälja allt som begagnat så får du ändå tillbaka 60 %, förutom lagboken som kan vara svår att sälja.
Senast redigerad av Mercatoria 2018-07-16 kl. 19:26.
Citera
2018-07-18, 21:52
Medlem
Hur ser arbetsmarknaden ut för en nyexad jurist, dömd för t.ex. ringa narkotikabrott? Är det totalstopp för alla juristjobb?
Citera
2018-07-18, 23:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cramptastic
Hur ser arbetsmarknaden ut för en nyexad jurist, dömd för t.ex. ringa narkotikabrott? Är det totalstopp för alla juristjobb?

Det är väl knappast en bra merit att ha på CV:et om man är nyexad överhuvudtaget, och jurist är inget undantag.

För diverse bättre jobb på t.ex. banker, försäkringsbolag, byråer etc. kan du nog utgå ifrån att de kör på registerutdrag.
Citera
2018-07-19, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det är väl knappast en bra merit att ha på CV:et om man är nyexad överhuvudtaget, och jurist är inget undantag.

För diverse bättre jobb på t.ex. banker, försäkringsbolag, byråer etc. kan du nog utgå ifrån att de kör på registerutdrag.

Jag har inte hört om någon byrå som kör registerutdrag, domstol gör det förmodligen inte heller eftersom de anställer direkt på betyg.
Citera
2018-07-19, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mercatoria
Det kan vara bra i vissa fall att läsa innan. Har man exempelvis gått något musikgymnasium eller naturvetenskap eller dylikt och inte stött på något om juridikens värld är det inte dumt att bläddra igenom någon introduktionsbok innan man dyker upp på första föreläsningen. Min erfarenhet från SU var i alla fall att det drar igång jäkligt snabbt med en hel del inläsning, så om man läser lite innan och blir van vid språket osv. så slipper man bli stressad för att man inte förstår något första veckan eller två pga. det fackliga språket.

Jag skulle inte rekommendera begagnad litteratur om du inte känner någon som kan guida dig, då det bara är ett extra stressmoment när lärarna tjatar om upplaga hit och dit och som t1:a tro att ens bok kommer sakna väsentliga saker, vilket den inte gör, men onödig stress enligt mig att inte köpa nytt första terminen. Kostar dock mycket att köpa nytt. Men är bara att sälja allt som begagnat så får du ändå tillbaka 60 %, förutom lagboken som kan vara svår att sälja.
Här generaliserar du. Jag gick naturvetenskap och läste en kurs i privatjuridik på gymnasiet, visserligen som individuellt val.
Citera
2018-07-19, 16:40
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Jag har inte hört om någon byrå som kör registerutdrag, domstol gör det förmodligen inte heller eftersom de anställer direkt på betyg.

Domstolarna kollar belastningsregistret. http://www.notarie.se/Notarie/Sa-blir-du-notarie/Krav-och-urval/
Citera
2018-07-19, 20:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Vad jag har hört kör domstolar utdrag som sista steg i processen, gissar att byråer gör samma sak.
Citera
2018-07-20, 02:21
Medlem
Discmaskinens avatar
Skall börja läsa juristprogramet i Karlstad om en månad. Sett en jävla massa olika åsikter, många som är helt ömesidigt uteslutande, om vilken lagbok man bör inhandla. Polaren som precis läst klart tyckte att den gröna var bättre upplagd än den blåa, men andra har sagt att den gröna saknar vissa viktiga delar.

Någon som har en åsikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in