Citat:
Ursprungligen postat av
Sobofied
Notera - det tar tio år, inte fem, för gallring av exempelvis villkorlig dom. Förutsatt att man inte begår fler brott.
Anyways, jag tycker beslutet du länkade förklarade ganska väl. Din situation är väl ett exempel på att konsekvensen av ett straff inte nödvändigtvis ska mätas enbart i dagar eller summor. Och tyvärr kanske lite på den allmänna inställningen till lag och ordning (du är på riktigt upprörd över att det är svårt att få ett jobb i dömande verksamhet när man nyligen dömts för brott..).
Det är lite svårt att säga vad du har för möjligheter utan att veta vad du dömts för och omständigheterna kring. Det finns ju ganska många andra vägar än att sitta ting, och till slut är ju ditt register också rent.
nej, missförstå mig rätt; i detta nu är jag ingen lämplig kandidat (av uppenbara skäl - ingen juristexamen och nyligen straffad), men när jag om fem år (tar bara 5 år för brott som resulterar i men blott dagsböter) är "ren" - är jag ändå smutsig i statsapparatens ögon, så varför har vi ens en gallring? för att i någon kapacitet visa arbetsgivare och andra utan att visa för mycket (d.v.s. det statens vetgiriga näthinna verkar vägra se blekna)?
vill bara, om jag tar mig igenom utbildningen på samma villkor som alla andra, bli behandlad likadant efteråt. om ett belastningsregister som visar ens brott från 5 år tillbaka sätter käppar i hjulet har jag noll problem med, men när de går tillbaka och kollar hela ens tidigare leverne känner jag att jag nästan kan skita i det, för jag kommer ha färre val redan från start. jaja, boohoo. jag snyftar inte, försöker bara förstå varför gallringen fungerar såhär. tyckte advokat lät spännande, ska ju inte flyga JAS gripen eller sätta minor längsmed östersjön precis.
tillägg: dömd för ringa narkotikabrott, vilket, i sverige, lär innebära fler (och grövre) käppar i hjulet än om jag de facto skjutit palme, misstänker jag.