Citat:
Ursprungligen postat av
stuuuudent
Hej!
Jag själv ska söka in till JP tidigast till nästa höst, dags för HP i höst och de skulle vara bra att veta vart ungefär man kommer ligga. Jag vet iallafall att jag till stor sannolikhet inte kommer komma in i varken Lund eller Uppsala. Stockholm är för dyrt. Bor i närheten av Karlstad så jag tror inte jag vill läsa där. Så då återstår Umeå, Göteborg och Örebro.
Örebro är nära hem vilket är bra
I Umeå så bor en av mina bästa vänner vilket är ett stort plus och de har även problembaserat lärande som dock har delade åsikter bland jurister? Är det någon som har läst juridik på ett universitet som har mycket sånt? Vad tycker ni om metoden? Har den hjälpt er?
[/b]
Sen så har vi Göteborg då, stor stad, relativt bättre yrke än föregående vad jag har hört.
Är det värt att välja Umeå för problembaserat lärande?
Om ni skulle vara mig, hur skulle ni resonerat?
Om du tycker att Sthlm är för dyrt känns inte GBG som ett vettigt alternativ, sett till hyror mm.
Personligen ogillar jag PBL då det främst innebär mkt grupparbeten, men tror att folk är olika där. Men jag föredrar självständiga studier framför PBL, så det är en smaksak.
Fördelen med ORU är att de har bostadsgaranti (dock med mkt dåliga bostäder), att staden är billig samt att det är ganska lätt att fixa studentlägenhet.