2018-07-18, 15:12
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Att allt folk skulle svettas så pass att det sprutar svett är knappast troligt. Det finns säkert ett par som är så, och då kan man dricka kallt vatten.

Att du tycker det är trams får du stå för, jag gillar däremot vetenskap och där har det en vetenskaplig grund att stå på.

Fast det är inte vetenskap, det är kvasivetenskap.
Alla vet att det bästa och mest effektiva sättet att kyla sig är att dricka kallt eller på något annat sig tillgodogöra sig kyla tex bada, duscha kallt, spola handlederna i kallt vatten osv.

Inte att värma sig så att man svettas mer. Det är bara du som tror på det.
Citera
2018-07-18, 15:25
Medlem
Citat:
Varför skulle det gå emot någon lag? Sätt för så solstrålarna inte kommer in och vips så har du betongen som en heatsink. Betongen i min lägenhet ligger på ungefär 20 och betong fungerar utmärkt som en heat sink.

Du kan ju gärna specificera exakt vilken lag som bryts.

Det krävs isåfall att man har någon form av solskydd utanpå fönstren. Antingen markiser eller persienner på utsidan av fönstret. Tror aldrig jag sett det i Sverige någonsin. Specificerar gärna varför ditt resonemang inte stämmer om du ger din egen förklaring till varför det skulle stämma.
Citera
2018-07-18, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
Ute är det ju varmare än inne, du vill inte släppa in det varmare.

Om du bor i en bunker utan fönster så absolut.
Bor du i en lägenhet med fönster så går solstrålarna in genom fönstren men inte ut, enkelt förklarat. Det blir alltså varmare inomhus än utomhus. Detta är samma princip som ett vanligt växthus bygger på.
Citera
2018-07-18, 15:31
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziver
Om du bor i en bunker utan fönster så absolut.
Bor du i en lägenhet med fönster så går solstrålarna in genom fönstren men inte ut, enkelt förklarat. Det blir alltså varmare inomhus än utomhus. Detta är samma princip som ett vanligt växthus bygger på.

Nedre våning i lägenhet, har självklart persienner neddragna, men enda gången solen träffar ett fönster hos mig är morgonen då solen går upp. Mina föräldrar bor i hus, samma för dom, runt 2-3 grader svalare inne än ute (även utan AC).

Finns ju även kläder som isolerar mot värme, så jag ser det inte som speciellt konstigt att hus (kanske inte alla?) isolerar mot värme.
Senast redigerad av NegroidMongoloid 2018-07-18 kl. 15:35.
Citera
2018-07-18, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Först och främst behöver du förstå att maxkapaciteten av hur mycket det går att svettas och svettens nedkylande effekt inte är samma sak varpå du efter det kan begrunda att kroppen inte kyls ner linjärt med mängden svett som utsöndras.

Nej, så är det ju. Det jag menar med maxkapacitet är alltså mängden vi kan svettas som effektivt används till nedkylning. Är man inte nära den så kan man utan tvekan kylas ned bättre utav att dricka varmt. Och då pratar vi alltså om jämförelsen att dricka kallt vatten, inte att springa och duscha eller badda sig.

Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Fast det är inte vetenskap, det är kvasivetenskap.
Alla vet att det bästa och mest effektiva sättet att kyla sig är att dricka kallt eller på något annat sig tillgodogöra sig kyla tex bada, duscha kallt, spola handlederna i kallt vatten osv.

Inte att värma sig så att man svettas mer. Det är bara du som tror på det.

Nu jämförde vi ju med att dricka kallt vatten och inte att duscha kallt, eller hur? Om det är kvasivetenskap när det är forskning med belägg för slutsatserna så ser jag inte riktigt hur det är kvasivetenskap.

Du har inte en jävla aning om vad du snackar om helt enkelt, den enda som ens har ett uns att snacka om Denom och han har fastnat i petitesser som jag redan skrivit.
Citera
2018-07-18, 15:48
Medlem
Doppa en handduk i kallt vatten, vid ur och linda kring halsen.
Väldigt svalkande.
Började med det på jobbet förra veckan , många har tagit efter mej och tackat. Nu råkar jag ha ett jobb där detta går för sig emellertid.
Citera
2018-07-18, 16:30
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Nu ska vi inte göra en politisk diskussion av detta. Men varför tror du att det inte finns hyresrätter i USa i samma form som vi har?

Det finns det nog säkert. Jag menar mer på att om det är så vanligt i USA så kan det inte vara en så stor kostnadsbörda.

Citat:
Ursprungligen postat av Denom
USA har väl inte samma koncept på lägenheterna så då är man tvungen att fixa AC till lägenhet om man vill vara säker på att ha någon ventilation överhuvudtaget i några fall eller något åt det hållet?

Jag vet inte hur deras VVS marknad ser ut och det jag vet av AC så ersätter AC inte ett ventilationssystem då den inte ger genomströmning av sig själv. Den kondenserar vatten i ett rör med hjälp av tryck och sedan går vattnet tillbaka till flytande form igen på andra änden av röret där den fläktar ut värmen. Min egna lägenhet har ingen ventilation överhuvudtaget i sovrummet så det blir otroligt varm om dörren och fönstret är stängt.

Jag vet inte med er andra men jag tycker åtminstone att man ska kunna få sova bekvämt. Forskning tyder på att rubbad sömn orsakar otaliga hälsoproblem inkl. övervikt, stress, sjukdomar, mm. Jag sover 2 - 4 timmar mindre sedan värmeböljan började.

För optimal sömnklimat ska inomhustemperaturen vara omkring 15-16 grader. Eftersom jag jobbar natt så måste jag genomlida solsken som värmer upp mitt sovrum då mitt sovrum är byggt på solsidan och värmen som kommer av detta faktum. Min hyresvärd säger att jag ska sova med öppet fönster och fläkt men jag bor på marknivån och precis bredvid mig finns en högt trafikerad gata och en barnfamilj.

Jag tycker inte att min situation är okej.
Senast redigerad av 90taletskrona 2018-07-18 kl. 16:33.
Citera
2018-07-18, 16:36
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Efter att ha läst tips i denna tråd:

Nu har jag lagt en massa frysklampar framför mina två bordsfläktar. Jag märker ingen skillnad alls och temperaturen inomhus är fortfarande densamma: 30 grader. Jag håller seriöst på att avlida här! Dessutom kan jag inte sova i värmen.

Inför morgondagen har jag fryst in fyra stora petflaskor fyllda med vatten. Hoppas att de ska göra susen... Jag blir galen snart.

Praktisersar du vädringsdisciplin (öppet överallt under natten, hermetiskt tillslutet dagtid)?
Citera
2018-07-18, 16:51
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Nej, så är det ju. Det jag menar med maxkapacitet är alltså mängden vi kan svettas som effektivt används till nedkylning. Är man inte nära den så kan man utan tvekan kylas ned bättre utav att dricka varmt. Och då pratar vi alltså om jämförelsen att dricka kallt vatten, inte att springa och duscha eller badda sig.

Nu jämförde vi ju med att dricka kallt vatten och inte att duscha kallt, eller hur? Om det är kvasivetenskap när det är forskning med belägg för slutsatserna så ser jag inte riktigt hur det är kvasivetenskap.

Du har inte en jävla aning om vad du snackar om helt enkelt, den enda som ens har ett uns att snacka om Denom och han har fastnat i petitesser som jag redan skrivit.

Hahahaha, du är bara en simpel "FB-vetenskapsman" som tror sig driva en tes du fan inte har mer belägg för än en artikel från en forskare vars publikationer står att finna i tidskrifter med noll anseende inom området. Så kom inte och försök med sådana dumheter.
Det verkar inte som högskolepoängen haglar över dig direkt. Så drick ditt the i värmen och håll käft
Citera
2018-07-18, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Men med AC blir det dyrare va? Lika mycket som det kostar att höja graderna i ett hus, blir elkostnaden att sänka graderna, har jag hört?

Generellt har det varit dyrare att kyla en grad än tvärtom, verkningsgraden är lägre för kylning än uppvärmning. Men det kanske har ändats med nyare generationers luftvärmepumpar.

Fläkten som diskuterades tidigare drog 40w och en portabel ac brukar ligga runt 1000 w ±300w.
Så säg att den drar 1000 w i maxläget (och kanske 2500 w kylkapacitet), att 1 kwh kostar 1 kr. Då kostar den 1 krona i timmen att köra.
Senast redigerad av surri 2018-07-18 kl. 17:12.
Citera
2018-07-18, 17:07
Medlem
Själv kör jag en tränings t-shirt (polyester) som jag tar av mig och sköljer i kallt vatten och sätter på mig den igen blöt.

Den håller sig sval länge och går åt mycket energi för att få det vattnet att dunsta. Funkar toppen, speciellt när man håller på ute i trädgården.
Senast redigerad av surri 2018-07-18 kl. 17:10.
Citera
2018-07-18, 17:28
Medlem
SnilleFixs avatar
Någon som har något tips vad man kan göra om man inte har någon matlust, vilken maträtt är bäst att äta?
Senast redigerad av SnilleFix 2018-07-18 kl. 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in