Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-16, 13:19
  #4417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Så att börsen stigit x% betyder att aktiepriserna blivit dyrare?

Ja. Enskilda aktier har såklart gått olika, någon har gått ner och någon har stigit, men i detta fallet menar man hur aktierna på börsen gått i genomsnitt.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Är aktiepriserna med i kpi-måttet för inflation?

Nej. Här ser du vad som ingår i KPI:

https://www.scb.se/globalassets/sver...018-mindre.png
Citera
2018-07-16, 13:20
  #4418
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ja. Enskilda aktier har såklart gått olika, någon har gått ner och någon har stigit, men i detta fallet menar man hur aktierna på börsen gått i genomsnitt.



Nej. Här ser du vad som ingår i KPI:

https://www.scb.se/globalassets/sver...018-mindre.png
Tack för svar Baste!
Citera
2018-07-16, 13:54
  #4419
Medlem
TheTransporters avatar
Hur gör ni som månadssparar i aktier.
När ni ska köpa kollar ni var priset är just då och köper eller lägger ni en order på förra stängningskursen ?
Vad har ni för tips?
Citera
2018-07-16, 13:58
  #4420
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Precis, har också googlat och uppfattar det precis som dig. Men det finns fortfarande lite tvekan kvar som jag måste råda bot på.

Tillsvidare får jag ta för givet att det, som i mitt Ericssonexempel, finns totalt 3 334 151 735 utestående aktier. Lätt dock övertänka och anta att man med "totalt" räknar med de som även ligger som bundet aktiekapital i balansräkningen. Hm..

Om någon i tråden definitivt kunde förklara hur det förhåller sig vore det angenämt.

Bundet och fritt eget kapital är bara två olika typer av bokföringskonton. "Värdet" på dessa fördelas till aktieägarna, och motsvarar aktieägarnas tillgångsvärde vid likvidation (något förenklat).

Skillnaden mellan dem är att företaget kan välja att dela ut fritt eget kapital till aktieägarna, men bundet eget kapital måste behållas i bolaget under alla omständigheter.
Citera
2018-07-18, 10:22
  #4421
Medlem
1. Hur går jag tillväga om jag vill investera i länder som Kina, UK, Turkiet etc.? Jag har Avanza för tillfället och det räcker ju inte långt.

2. Jag ägde Wilson Therapeutics som för inte så längesen blev uppköpta av ett bolag som sedan bestämde sig för att göra bolaget privat igen. Med andra ord blev jag tvungen att acceptera ett bud som jag först tackade nej till. Nu finns den kvar i min portfölj men jag kan varken sälja eller göra någonting annat med det. Jag vill gärna få pengarna som jag hade tjänat på den aktien. Vad kan jag göra?
Citera
2018-07-18, 13:31
  #4422
Medlem
La en köporder på Länsförsäkringar bank (ISK) på ca 18880 aktier, ca 19200:-
dom blev dock sålda i 3 delposter under förmiddagen idag ,ser nu att dom dragit courtage på varje enskild köporder ?
Ska inte den posten jag lägger räknas som 1 post á 20:- Courtage ?
Nån som har bättre koll ?
Citera
2018-07-18, 15:22
  #4423
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
La en köporder på Länsförsäkringar bank (ISK) på ca 18880 aktier, ca 19200:-
dom blev dock sålda i 3 delposter under förmiddagen idag ,ser nu att dom dragit courtage på varje enskild köporder ?
Ska inte den posten jag lägger räknas som 1 post á 20:- Courtage ?
Nån som har bättre koll ?
Nu vet jag inte LFs regler men vettiga mäklare slår ihop alla delavslut under dagen till en transaktion med ett courtage så länge delavsluten tillhör en och samma order. Kolla i morgon hur notan ser ut.
Citera
2018-07-18, 15:33
  #4424
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Nu vet jag inte LFs regler men vettiga mäklare slår ihop alla delavslut under dagen till en transaktion med ett courtage så länge delavsluten tillhör en och samma order. Kolla i morgon hur notan ser ut.
Tackar, ska kolla i morrn !
Citera
2018-07-19, 16:57
  #4425
Medlem
Jag har för avsikt att sälja av vissa aktier som gått upp mer än 400% från när de köptes, jag har kvar avräkningsnoterna och fört in detta på min depå (aktie & fond-konto). Enligt mina efterforskningar är det fördelaktigt att använda schablonmetoden om aktien gått upp mer än 400%.

Citat:
Ursprungligen postat av Skatteverket
[...] Deklaranten får själv avgöra om han vill tillämpa schablonmetoden.
https://www4.skatteverket.se/rattsli...-Schablonmetod

Betyder det att jag kan skatta 30% av reavinsten på aktier som gått upp mindre än 400% och använda schablonmetoden på de aktier som gått upp mer än 400% trots att jag känner till anskaffningsvärdet på alla aktier?
Citera
2018-07-19, 18:09
  #4426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dEmWMCAfITNFPI
Jag har för avsikt att sälja av vissa aktier som gått upp mer än 400% från när de köptes, jag har kvar avräkningsnoterna och fört in detta på min depå (aktie & fond-konto). Enligt mina efterforskningar är det fördelaktigt att använda schablonmetoden om aktien gått upp mer än 400%.


https://www4.skatteverket.se/rattsli...-Schablonmetod

Betyder det att jag kan skatta 30% av reavinsten på aktier som gått upp mindre än 400% och använda schablonmetoden på de aktier som gått upp mer än 400% trots att jag känner till anskaffningsvärdet på alla aktier?

Du får själv välja när du vill använda schablonmetoden eller inte. Du får dock inte blanda metoderna för samma aktieslag. Tex om du har Volvo aktier inköpta för 20 år sedan som du har en massa vinst på men du har även Volvo-aktier inköpta på senare år med betydligt mindre vinst. Du måste då behandla alla Volvo-aktier på samma sätt, du kan således inte använda schablonmetoden på de gamla aktierna samtidigt som du betalar 30% skatt för de nya Volvo-aktierna.
Citera
2018-07-24, 22:39
  #4427
Medlem
Sqrbankens avatar
Råvarupriser

På Avanza så har jag en liten börsskärm med råvarupriser.

Guld och Silver förändras ständigt (Andrahandsmarknad med derivatkontrakt?) men resten - åtminstone i min Avanzagraf - sätts varje morgon och står sig så dagen ut.

Är det priserna satta från gårdagens handel jag ser varje morgon när jag loggar in helt enkelt?
Citera
2018-07-30, 13:43
  #4428
Medlem
folioboys avatar
go kväll, då jag blivit mer och mer vuxen dag för dag så har jag börjat fundera över den gråa höstkanten som kommer i horisonten.
Jag har börjat titta lite på fonder och aktier, har 250k som jag vill investera inför framtiden.
dock blir jag inte riktigt klok hur man ska gå till väga, via min bank ett gäng alternativ där dom även tar en avgift, inte okej(?)
första frågan då jag vet/tror det är säkrast kan man köpa obligationer och vart gör man detta? ej sett på Sebs hemsida.

Måste man starta ett bolag för att handla aktier utanför bankerna?

När man går igenom listan av fonder och aktier samt portfolier seb erbjuder kan man även se "alla" verkar dock inte stämma. kan man inte som privatperson investera i t.ex. Apple eller Volvo?

Googlar och läser lite här och där men får känslan av att det finns väldigt många "rätt" sätt och ännu fler "fel" sätt vad man ska göra med sina pengar.

är även fullt medveten om att gratis pengar finns inte allt kommer med en risk!

Tack och bock i förhand
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback