2018-06-16, 18:03
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
OK! Hur funkar det. Blir försäljningen klar samma dag som ordern läggs och då finns även likvida medel för uttag eller för omplacering?
Det tar 2 dagar innan likvid från försäljningen hamnar på kontot. De flesta banker ger räntefri kredit så du kan köpa nya aktier omedelbart efter försäljning. Detta funkar för att även köp registreras efter 2 dagar.

Så för att sälja för att ta ut likviden får man vänta 2 dagar för att inte behöva låna av banken ett par dagar med ränta på det.
Citera
2018-06-16, 18:21
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det tar 2 dagar innan likvid från försäljningen hamnar på kontot. De flesta banker ger räntefri kredit så du kan köpa nya aktier omedelbart efter försäljning. Detta funkar för att även köp registreras efter 2 dagar.

Så för att sälja för att ta ut likviden får man vänta 2 dagar för att inte behöva låna av banken ett par dagar med ränta på det.

Men i princip kan du göra uttag direkt men att du då får betala skuldränta?
Citera
2018-06-16, 18:44
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Men i princip kan du göra uttag direkt men att du då får betala skuldränta?
Stämmer och du får upp en varning när du gör det.
Citera
2018-06-18, 14:01
Medlem
Copypastas avatar
Jag har ett månatligt sparande på ett fondkonto som mina föräldrar var snälla att sätta upp åt mig i min ungdom (fast med mina egna pengar då). Nu har det gått några år och jag har insett att jag aldrig bytt till investeringssparkonto. (Har dock ISK med aktier på en annan bank)

Hursomhelst så har fonderna på detta kontot gått upp en del och ska därmed skattas för vid försäljning. Hur ska jag tänka här, ska jag föra över allt till ett ISK nu och betala kapitalvinstskatt på alltihop eller ska jag bara vänta? Jag har ändrat så att månadssparandet går till ett ISK nu men pengarna jag sparat tidigare finns kvar på fondkontot.

Kan jag på något sätt undvika en skattesmäll vid försäljning? Samtliga fonder har gått upp med mellan 20-60%, och jag behöver inte pengarna just nu.
Citera
2018-06-18, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copypasta
Jag har ett månatligt sparande på ett fondkonto som mina föräldrar var snälla att sätta upp åt mig i min ungdom (fast med mina egna pengar då). Nu har det gått några år och jag har insett att jag aldrig bytt till investeringssparkonto. (Har dock ISK med aktier på en annan bank)

Hursomhelst så har fonderna på detta kontot gått upp en del och ska därmed skattas för vid försäljning. Hur ska jag tänka här, ska jag föra över allt till ett ISK nu och betala kapitalvinstskatt på alltihop eller ska jag bara vänta? Jag har ändrat så att månadssparandet går till ett ISK nu men pengarna jag sparat tidigare finns kvar på fondkontot.

Kan jag på något sätt undvika en skattesmäll vid försäljning? Samtliga fonder har gått upp med mellan 20-60%, och jag behöver inte pengarna just nu.

Nej, du kommer att få betala 30% vinstskatt hur du än gör.
Citera
2018-06-20, 13:51
Medlem
Sqrbankens avatar
Utestående aktier

Mycket nyckeltal härleds till detta har jag noterat då jag sedan en tid gör rätt omfattande självstudier i ekonomi allmänt och värdepapper i synnerhet. Men - EXAKT VAD - kvalificeras som detta?

I Om bolaget på Avanzas plattform så kan man på exempelvis Ericssons output läsa:

Ericsson B
3 072 395 752 aktier
Ericsson A
261 755 983 aktier
Totalt
3 334 151 735 aktier

Att jag frågar beror på att aktiebolag också har bundet aktiekapital på passivsidan i balansräkningen. Antar dessa inte får vara med i "utestående" aktier då de just är bundna?

Går det därmed, om vi håller oss kvar till Ericsson, se summan av alla A och B-aktier nått i stil med;

(Alla aktier there is - Bundet aktiekapital) = 3 334 151 735 utestående aktier ?
Citera
2018-06-20, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Utestående aktier

Mycket nyckeltal härleds till detta har jag noterat då jag sedan en tid gör rätt omfattande självstudier i ekonomi allmänt och värdepapper i synnerhet. Men - EXAKT VAD - kvalificeras som detta?

I Om bolaget på Avanzas plattform så kan man på exempelvis Ericssons output läsa:

Ericsson B
3 072 395 752 aktier
Ericsson A
261 755 983 aktier
Totalt
3 334 151 735 aktier

Att jag frågar beror på att aktiebolag också har bundet aktiekapital på passivsidan i balansräkningen. Antar dessa inte får vara med i "utestående" aktier då de just är bundna?

Går det därmed, om vi håller oss kvar till Ericsson, se summan av alla A och B-aktier nått i stil med;

(Alla aktier there is - Bundet aktiekapital) = 3 334 151 735 utestående aktier ?

Om jag har fattat rätt av det jag googlat fram så är "utestående aktier" helt enkelt de aktier som inte ägs av företaget självt.
Citera
2018-06-20, 18:20
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Om jag har fattat rätt av det jag googlat fram så är "utestående aktier" helt enkelt de aktier som inte ägs av företaget självt.

Precis, har också googlat och uppfattar det precis som dig. Men det finns fortfarande lite tvekan kvar som jag måste råda bot på.

Tillsvidare får jag ta för givet att det, som i mitt Ericssonexempel, finns totalt 3 334 151 735 utestående aktier. Lätt dock övertänka och anta att man med "totalt" räknar med de som även ligger som bundet aktiekapital i balansräkningen. Hm..

Om någon i tråden definitivt kunde förklara hur det förhåller sig vore det angenämt.
Citera
2018-06-27, 17:48
Medlem
Hallå.

Jag undrar över en grej. Jag var med om en nyemission i ett bolag (Gold Town Games) och under deras BT (betald tecknad?) så ser jag att GAV i min depå är precis detsamma som det pris/GAV som jag ursprungligen köpte själva aktierna -dvs före emissionen- till. Men jag undrar borde det inte stå GAV för BT till det pris som jag tecknade de NYA aktierna till - för övrigt en mycket lägre kurs än det jag köpte uraktierna till?.

Under transaktioner och notor tycks det så rätt summa men under depån och dess specifikationer tycks det stå fel.

Är det jag eller Nordnet som missar något här?
Citera
2018-06-27, 21:31
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copypasta

Om du inte behöver pengarna eller vill ändra på innehavet finns det ingen anledning att flytta fonder till ISK.Mitt råd är behåll om du inte tror på en rejäl uppgång inom den närmaste tiden.
Citera
2018-06-27, 22:18
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Om du inte behöver pengarna eller vill ändra på innehavet finns det ingen anledning att flytta fonder till ISK.

Förutom att det är skattemässigt fördelaktigt om du förväntar dig mer än 1,5% avkastning såklart.

Förväntar du dig lägre är det bättre att skippa aktier/fonder och ta något säkrare som ger samma/bättre avkastning.
Citera
2018-06-27, 22:44
Medlem
Vill köpa en amerikansk aktie på NYSE börsen men finns inget orderdjup på avanza

Är ett stort bolag men bara 70 ägare på avanza

Kopplas min order mot amerikanska banker?
Var kan man se komplett orderdjup på usa aktier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in