2018-04-15, 21:35
Avslutad
Jag har Avanza Auto men nu vill jag ta ut dom pengarna och lägga dom på aktier eller mer risky fonder istället, men jag hittar fan inte hur jag gör? Hur säljer jag mina fonder så jag får tilblaka dom pengarna
Citera
2018-04-16, 00:30
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Jo gärna, men dessa etf:er går väl inte att handla nuförtiden efter att mifid2 infördes?

Enbart amerikanska och kanadensiska ETFer berörs mer eller mindre. Finns gott om ETFer kvar att köpa. Certifikat berörs inte.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/avanza-markets/handla-certifikat.html
Citera
2018-04-16, 00:33
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Boom
Jag har Avanza Auto men nu vill jag ta ut dom pengarna och lägga dom på aktier eller mer risky fonder istället, men jag hittar fan inte hur jag gör? Hur säljer jag mina fonder så jag får tilblaka dom pengarna

Jag vet inte hur det där fungerar men är det inte bara att sälja som en vanlig fond?
Citera
2018-04-16, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Enbart amerikanska och kanadensiska ETFer berörs mer eller mindre. Finns gott om ETFer kvar att köpa. Certifikat berörs inte.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/avanza-markets/handla-certifikat.html

Men De populäraste guld-EFTerna som många använde för att få exponering mot Guld berörs ju. Finns en som handlas i Euro, annars verkar det blivit svårare efter Mifid2.
Citera
2018-04-16, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Men De populäraste guld-EFTerna som många använde för att få exponering mot Guld berörs ju. Finns en som handlas i Euro, annars verkar det blivit svårare efter Mifid2.

Jag måste vara ute ur loopen, men är detta den där lagen om att allt måste vara transparent osv som kom nyss? Jävla helvete, de amerikanska etferna är bland de mest omsatta och efterfrågade produkterna på den globala marknaden.
Citera
2018-04-16, 20:55
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Jag måste vara ute ur loopen, men är detta den där lagen om att allt måste vara transparent osv som kom nyss? Jävla helvete, de amerikanska etferna är bland de mest omsatta och efterfrågade produkterna på den globala marknaden.
Det förvånar mig fortfarande hur media inte uppmärksammat den förmodligen största regelverketsförändringen i Europa sedan 80-talets avregleringar.

Dock tror jag att anledningen till att många ETFer inte erbjuds längre är att BlackRock, Vanguard och andra som erbjuder ETFer inte orkar översätta dokument till svenska, och då väljer svenska mäklare att inte erbjuda dessa produkter.
Citera
2018-04-17, 13:36
Medlem
Hallå. N00bquestion.

Jag upptäckte nyss ett fenomen. Då jag handlar i utländska värdepapper så får jag inte det GAV som jag egentligen köpte på. Jag köpte något med kursen 6,14 (är helt säker på det eftersom det står under transaktioner) men mitt GAV som visas i depån blev 6,20.

Beror detta på att courtage och växlingsavgifter också räknas in i GAV:et eller vad beror det på?
Citera
2018-04-17, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Hallå. N00bquestion.

Jag upptäckte nyss ett fenomen. Då jag handlar i utländska värdepapper så får jag inte det GAV som jag egentligen köpte på. Jag köpte något med kursen 6,14 (är helt säker på det eftersom det står under transaktioner) men mitt GAV som visas i depån blev 6,20.

Beror detta på att courtage och växlingsavgifter också räknas in i GAV:et eller vad beror det på?

Ja, courtage och växlingsavgiften är inräknad i ditt GAV.
Citera
2018-04-24, 14:42
Medlem
Hej alla erfarna investerare!
Är kund hos Avanza och är sugen på köpa något som efterliknar Nasdaq100(helst inte equal weighted), fond eller etf spelar ingen roll. Några förslag på vad jag kan köpa med tanke på det nya regelverket?
Tacksam för svar!
Citera
2018-04-24, 18:48
Medlem
Cameltotems avatar
Var hittar ni alla heta Svenska aktier att trada? Har hållt på några månader men endast med Amerikanska aktier och tjänat en del men tänkte testa Svenska marknaden.

Så låg volym och ökning av det jag kan hitta, finns de någon bra watchlist eller liknande ?
Citera
2018-04-27, 10:52
Avslutad
Hur mycket kapital behöver man för att kunna leva på utdelningar? Säg att man behöver ca 20 tkr netto per månad. Alla skatter på isk och annat måste vara medräknat också.
Citera
2018-04-27, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvabytesyahoose
Hur mycket kapital behöver man för att kunna leva på utdelningar? Säg att man behöver ca 20 tkr netto per månad. Alla skatter på isk och annat måste vara medräknat också.

Det är bara att räkna baklänges. Om vi räknar helt utan skatt (applicerbart för tillfället eftersom endast försumbar skatt på ISK men inte hållbart för all framtid) så behöver du en avkastning på 240 000 per år. Om vi räknar med 4% årlig avkastning så blir det 240 000/0,04 = 6 miljoner

Om vi å andra sidan räknar med omkring 30% skatt och du för enkelhetens skull behöver 30 000 innan skatt så blir det 360 000 per år. Och sen vill du ha lite marginal så vi räknar endast med 3% årlig avkastning. Då blir det 360 000/0,03 = 12 miljoner.

I verkligheten kommer du över tid få högre avkastning än detta men eftersom börsen svänger upp och ned så måste du räkna med en hög säkerhetsmarginal så att du inte tvingas avbryta bara för att börsen gått ned kraftigt under en period.

Sen kan du dock räkna bort lite kostnader som försvinner om du inte jobbar. Om du inte jobbar så behöver du kanske inte någon bil eller busskort. Du behöver inte köpa utelunch och behöver inte köpa x antal kostymer för att ha på jobbet o.s.v. Så om du lever på 20 000 efter skatt när du jobbar så kanske det motsvarar 17 000 efter skatt om du lever på ditt sparande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in