2018-07-30, 14:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av folioboy
go kväll, då jag blivit mer och mer vuxen dag för dag så har jag börjat fundera över den gråa höstkanten som kommer i horisonten.
Jag har börjat titta lite på fonder och aktier, har 250k som jag vill investera inför framtiden.
dock blir jag inte riktigt klok hur man ska gå till väga, via min bank ett gäng alternativ där dom även tar en avgift, inte okej(?)
första frågan då jag vet/tror det är säkrast kan man köpa obligationer och vart gör man detta? ej sett på Sebs hemsida.

Måste man starta ett bolag för att handla aktier utanför bankerna?

När man går igenom listan av fonder och aktier samt portfolier seb erbjuder kan man även se "alla" verkar dock inte stämma. kan man inte som privatperson investera i t.ex. Apple eller Volvo?

Googlar och läser lite här och där men får känslan av att det finns väldigt många "rätt" sätt och ännu fler "fel" sätt vad man ska göra med sina pengar.

är även fullt medveten om att gratis pengar finns inte allt kommer med en risk!

Tack och bock i förhand

Första frågan. Om du som nybörjare vill investera i obligationer så rekommenderar jag obligationsfonder. Då får en professionell förvaltare investera i obligationer åt dig. Självklart till en liten avgift men det är väl värt det i detta fall.

Förstår inte vad du menar med att "handla aktier utanför bankerna". Men bankerna fungerar som mäklare och även bolag som investerar i aktier gör detta genom banker (I normala fall).

Jo, du som privatperson kan köpa aktier i t.ex Apple och Volvo. Detta gör du genom ett konto på den bank du väljer.

Mitt förslag till dig som nybörjare är att öppna ett investeringssparkonto (ISK). Många skulle föreslå Nordea pga lågt courtage, kanske lägst av alla banker. Själv använder jag och många andra Avanza. Där kan du handla courtagefritt fram tills ditt innehav överstiger 50 000. Och där finns även bra guider för nybörjare som vill lära sig grunderna.
Om du använder ett ISK så slipper du dessutom deklarera dina affärer och du betalar ingen direkt skatt på utdelningar från svenska bolag.
Citera
2018-08-03, 23:47
Medlem
Eldebrinks avatar
Hur får man lättast reda på villkoren för en kredit/lån som en företaget har tagit upp? Är det noter i årsredovisningen som är det enda sättet. Verkar inte som att de flesta företag har en disclosure på räntekostnad i kvartalsrapporterna.
Citera
2018-08-04, 12:44
Medlem
KpJohans avatar
Ny i ämnet men hooked as fuck! Plattform?

hej!
Ny på ämnet valutahandel men tycker de är galet intressant och kollar på allt som jag kan utvecklas och bli bättre av.
Sitter för närvarande med MT5 och lägger positioner och göra analyser via TradingView. Linjer, grafer osv. Sitter för närvarande med en 40” display så har mycket skärmyta att jobba på så letar en bra sida/plattform där jag an få upp mellan 6-8 grafer på samtidigt och å en hyfs överblick för att sedan efter jag sett en att ta fram den i TradingView och göra analyser.
Va snäll och skippa ”men idiot” snacket. Är ny, vill lära mig, hungrig.
Kan någon peka mig åt rätt riktning eller liknande. Tack på förhand 😁👍🏻
Citera
2018-08-04, 13:04
Medlem
Du kan ju köra upp till 6 eller 8 grafer samtidigt i Tradingview. Eller är det något annat du är ute efter?
Citera
2018-08-05, 19:54
Medlem
ludwiqs avatar
Precis öppnat ett konto på Avanza och tänkt investera väldigt långsiktigt på aktier i olika investmentbolag, känns lite på tiden att man sätter sig in.

Tanken är att börja att investera lika stora summor i Kinnevik, Investor och Latour.

Är det en helt okej strategi om man tänker långsiktigt? Kommer säkert hitta en egen strategi när man lärt sig lite mer men känns väl som en okej start på portföljen?
Citera
2018-08-05, 20:34
Medlem
Ja , du milde, nu börjar det igen..
Nu är det bara taxichaffisarna som ska börja agitera för börsen och sen vet vi som varit med länge vartåt det barkar..
När desperationen hos smålirare är stor att försöka fixa sig en hacka på börsen då är det början för de stora lirarna att hoppa av..
ALDRIG att småhajarna fattar att man INTE går in när vi så smått närmar oss toppen ånyo..
Slutligen, man köper inte när det har gått upp rejält, utan man köper när det gått NER rejält.
Att göra tvärtom mot ovanstående är att kasta bort pengarna till de som hoppar av..
Fattar man inte detta så ska man inte hålla på med börshandel överhuvudtaget utan låta pengarna vara kvar i madrassen tills ett verkligt bra tillfälle ges..
Det är kanske runt 5% tills toppen tas ut från förra gången och dom %en kan man vara förutan..
Det rätta är att kolla när det gått ner runt 30% och sen köpa.
Allt annat är förkastligt och bortkastat.
Tror ni nybörjare inte på ovanstående, så bara köp , aktier och fonder om ni nu så gärna vill bli av med era surt förvärvade slantar..
Senast redigerad av makumba 2018-08-05 kl. 20:38.
Citera
2018-08-06, 12:56
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KpJohan
hej!
Ny på ämnet valutahandel men tycker de är galet intressant och kollar på allt som jag kan utvecklas och bli bättre av.
Sitter för närvarande med MT5 och lägger positioner och göra analyser via TradingView. Linjer, grafer osv. Sitter för närvarande med en 40” display så har mycket skärmyta att jobba på så letar en bra sida/plattform där jag an få upp mellan 6-8 grafer på samtidigt och å en hyfs överblick för att sedan efter jag sett en att ta fram den i TradingView och göra analyser.
Va snäll och skippa ”men idiot” snacket. Är ny, vill lära mig, hungrig.
Kan någon peka mig åt rätt riktning eller liknande. Tack på förhand 😁👍🏻

Skit i teknisk analys och lär dig fundamental analys istället.
Du börjar i fel ände.

https://tradingeconomics.com/
Citera
2018-08-06, 13:05
Medlem
KpJohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Ja , du milde, nu börjar det igen..
Nu är det bara taxichaffisarna som ska börja agitera för börsen och sen vet vi som varit med länge vartåt det barkar..
När desperationen hos smålirare är stor att försöka fixa sig en hacka på börsen då är det början för de stora lirarna att hoppa av..
ALDRIG att småhajarna fattar att man INTE går in när vi så smått närmar oss toppen ånyo..
Slutligen, man köper inte när det har gått upp rejält, utan man köper när det gått NER rejält.
Att göra tvärtom mot ovanstående är att kasta bort pengarna till de som hoppar av..
Fattar man inte detta så ska man inte hålla på med börshandel överhuvudtaget utan låta pengarna vara kvar i madrassen tills ett verkligt bra tillfälle ges..
Det är kanske runt 5% tills toppen tas ut från förra gången och dom %en kan man vara förutan..
Det rätta är att kolla när det gått ner runt 30% och sen köpa.
Allt annat är förkastligt och bortkastat.
Tror ni nybörjare inte på ovanstående, så bara köp , aktier och fonder om ni nu så gärna vill bli av med era surt förvärvade slantar..

kul att du lägger dig i konversationen men skulle hellre uppskatta lite hjälp i ämnet. Jag förstår att de kan låta som att jag är kanske ute efter att bli miljonär på snabbast möjliga. Jag vet också att SHIT AINT GONNA HAPPENED! Men de jag däremot vet är att jag finner detta sjukt intressant och Ja. Jag vill lära mig detta. Jag ser inte mig själv som Jordan Belford och kommer aldrig göra men vill lära mig. Kunna kanske göra mindre affärer istället för miljonbelopp. trust me! är ingen lycksökare som tror på en "get rich quick" grej. Men.. kunskap är aldrig fel speciellt inte denna typ av kunskap
Citera
2018-08-06, 13:06
Medlem
KpJohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Skit i teknisk analys och lär dig fundamental analys istället.
Du börjar i fel ände.

https://tradingeconomics.com/

Intressant! vill du gå in lite djupare på den delen?
Citera
2018-08-06, 13:07
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KpJohan
Intressant! vill du gå in lite djupare på den delen?

Nope!
Det får du göra själv!
Citera
2018-08-06, 13:07
Medlem
KpJohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aremak
Du kan ju köra upp till 6 eller 8 grafer samtidigt i Tradingview. Eller är det något annat du är ute efter?

Faktiskt så såg jag det! Dock! efter som jag fortfarande i dagsläget är en hårt arbetande kille som tänkte jag kanske främst! leta efter nån gratis alternativ, vet att sånt sällan kommer gratis men isf det som kostar minst desto mindre utgifter desto bättre. Men samtidigt så kommer bra info sällan gratis
Citera
2018-08-07, 15:18
Medlem
TheRiddle-s avatar
Vad finns det för värdepapper på omxs30/Dax/SP500 med minst 5 ggr hävstång, både bull/bear, som inte förlorar i värde över tid (som certifikat gör)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in