Citat:
go kväll, då jag blivit mer och mer vuxen dag för dag så har jag börjat fundera över den gråa höstkanten som kommer i horisonten.
Jag har börjat titta lite på fonder och aktier, har 250k som jag vill investera inför framtiden.
dock blir jag inte riktigt klok hur man ska gå till väga, via min bank ett gäng alternativ där dom även tar en avgift, inte okej(?)
första frågan då jag vet/tror det är säkrast kan man köpa obligationer och vart gör man detta? ej sett på Sebs hemsida.
Måste man starta ett bolag för att handla aktier utanför bankerna?
När man går igenom listan av fonder och aktier samt portfolier seb erbjuder kan man även se "alla" verkar dock inte stämma. kan man inte som privatperson investera i t.ex. Apple eller Volvo?
Googlar och läser lite här och där men får känslan av att det finns väldigt många "rätt" sätt och ännu fler "fel" sätt vad man ska göra med sina pengar.
är även fullt medveten om att gratis pengar finns inte allt kommer med en risk!
Tack och bock i förhand
Jag har börjat titta lite på fonder och aktier, har 250k som jag vill investera inför framtiden.
dock blir jag inte riktigt klok hur man ska gå till väga, via min bank ett gäng alternativ där dom även tar en avgift, inte okej(?)
första frågan då jag vet/tror det är säkrast kan man köpa obligationer och vart gör man detta? ej sett på Sebs hemsida.
Måste man starta ett bolag för att handla aktier utanför bankerna?
När man går igenom listan av fonder och aktier samt portfolier seb erbjuder kan man även se "alla" verkar dock inte stämma. kan man inte som privatperson investera i t.ex. Apple eller Volvo?
Googlar och läser lite här och där men får känslan av att det finns väldigt många "rätt" sätt och ännu fler "fel" sätt vad man ska göra med sina pengar.
är även fullt medveten om att gratis pengar finns inte allt kommer med en risk!
Tack och bock i förhand

Första frågan. Om du som nybörjare vill investera i obligationer så rekommenderar jag obligationsfonder. Då får en professionell förvaltare investera i obligationer åt dig. Självklart till en liten avgift men det är väl värt det i detta fall.
Förstår inte vad du menar med att "handla aktier utanför bankerna". Men bankerna fungerar som mäklare och även bolag som investerar i aktier gör detta genom banker (I normala fall).
Jo, du som privatperson kan köpa aktier i t.ex Apple och Volvo. Detta gör du genom ett konto på den bank du väljer.
Mitt förslag till dig som nybörjare är att öppna ett investeringssparkonto (ISK). Många skulle föreslå Nordea pga lågt courtage, kanske lägst av alla banker. Själv använder jag och många andra Avanza. Där kan du handla courtagefritt fram tills ditt innehav överstiger 50 000. Och där finns även bra guider för nybörjare som vill lära sig grunderna.
Om du använder ett ISK så slipper du dessutom deklarera dina affärer och du betalar ingen direkt skatt på utdelningar från svenska bolag.
speciellt inte denna typ av kunskap
desto mindre utgifter desto bättre. Men samtidigt så kommer bra info sällan gratis