2018-07-18, 02:05
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Nu gissar du bara. Blöta kläder stjäl stora mängder värme. En våtdräkt blir inte lika blöt och stjäl inte lika mycket värme. Jag har fiskat en del i neopren. Det stjäler ännu mindre värme.
Nej, du blandar ihop det helt enkelt. Om man bär blöta kläder absorberar de mer energi från solljuset än man gör i torra kläder eller inga kläder, förstår du det?
Citera
2018-07-18, 02:11
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Nej, du blandar ihop det helt enkelt. Om man bär blöta kläder absorberar de mer energi från solljuset än man gör i torra kläder eller inga kläder, förstår du det?

Nej, det gör jag inte. Det finns ett gammalt ökenknep för att kyla sitt vatten: linda en blöt trasa runt en flaska med varmt vatten, så ska du se att vattnets temperatur sjunker, även om du lämnar det i solen. Testa det redan imorgon.
Citera
2018-07-18, 02:11
Medlem
Reko45s avatar
sluta gnälla över värmen när det annars alltid är grått och trist väder i lagom landet sverige.

lägg ner. mvh reko
Citera
2018-07-18, 02:22
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Nej, det gör jag inte. Det finns ett gammalt ökenknep för att kyla sitt vatten: linda en blöt trasa runt en flaska med varmt vatten, så ska du se att vattnets temperatur sjunker, även om du lämnar det i solen. Testa det redan imorgon.
Den blöta trasan håller en sval dryck kall längre i skuggan men ligger den i solen kommer den snabbt bli varm också. Blött tyg absorberar mer solljus än torrt tyg vilket är helt uppenbart om du någonsin tittat på blöta kläder som uppfattas som mörkare utav exakt den anledningen att de absorberar mer ljus.
Citera
2018-07-18, 02:32
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Den blöta trasan håller en sval dryck kall längre i skuggan men ligger den i solen kommer den snabbt bli varm också. Blött tyg absorberar mer solljus än torrt tyg vilket är helt uppenbart om du någonsin tittat på blöta kläder som uppfattas som mörkare utav exakt den anledningen att de absorberar mer ljus.

Nä!

“Just get a sock — preferably a sock that hasn’t been worn, a clean sock,” he said. “And just take a bottle. You slide the bottle inside the sock.”

Soak the sock. The water you soak it with doesn’t have to be cold; it can be warm, and if you’re in the desert it probably will be.

You can get the sock wet by submerging it in water, say, melted ice in a cooler. Or, pour a bottle of water over the sock until the sock is soaked.

“You hang the sock up for, oh, just ten to 15 minutes, and the water will get cool,” said Mills.

This may expose it to any breezes that may happen to blow, which can speed the cooling process.

https://www.stripes.com/news/cold-water-in-the-desert-sock-trick-really-works-1.67187
Citera
2018-07-18, 02:39
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Nä!

“Just get a sock — preferably a sock that hasn’t been worn, a clean sock,” he said. “And just take a bottle. You slide the bottle inside the sock.”

Soak the sock. The water you soak it with doesn’t have to be cold; it can be warm, and if you’re in the desert it probably will be.

You can get the sock wet by submerging it in water, say, melted ice in a cooler. Or, pour a bottle of water over the sock until the sock is soaked.

“You hang the sock up for, oh, just ten to 15 minutes, and the water will get cool,” said Mills.

This may expose it to any breezes that may happen to blow, which can speed the cooling process.

https://www.stripes.com/news/cold-water-in-the-desert-sock-trick-really-works-1.67187
Vad är det du inte förstår egentligen?

Blött tyg absorberar mer solljus än torrt tyg vilket är helt uppenbart om du någonsin tittat på blöta kläder som uppfattas som mörkare utav exakt den anledningen att de absorberar mer ljus. Det har ingenting med tekniken för att kyla ner vattnet att göra vilket dessutom bara är trams du länkar till då det inte går att få kallare vatten än strumpan kyls ner med vilket gör det meningslöst då man lika gärna kan dricka det kalla vattnet istället (var kommer det ifrån i en öken tror du?).
Citera
2018-07-18, 02:51
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Vad är det du inte förstår egentligen?

Blött tyg absorberar mer solljus än torrt tyg vilket är helt uppenbart om du någonsin tittat på blöta kläder som uppfattas som mörkare utav exakt den anledningen att de absorberar mer ljus. Det har ingenting med tekniken för att kyla ner vattnet att göra vilket dessutom bara är trams du länkar till då det inte går att få kallare vatten än strumpan kyls ner med vilket gör det meningslöst då man lika gärna kan dricka det kalla vattnet istället (var kommer det ifrån i en öken tror du?).

Jag har försökt att bemöta dig så vänligt som möjligt. Du har tyvärr målat in dig i ett hörn.
Citera
2018-07-18, 02:55
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Jag har försökt att bemöta dig så vänligt som möjligt. Du har tyvärr målat in dig i ett hörn.
Då tar vi det igen, om du blöter ner tyg visst blir det mörkare då? Ja, så enkelt är det.
Citera
2018-07-18, 03:14
Medlem
kukflashs avatar
Idag blötte jag ner min t-shirt i iskallt vatten och drog på mig den. Tog även en kall blöt handduk och la kring nacken. Satte mig sen i solstolen på balkongen med fläkten riktad mot mig och jösses så skönt, jag somnade i 2 timmar.

Nu står fläkten på balkongen och har riktat in den mot mitt öppna sovrumsfönster så det ska bli svalt och skönt när man ska sova. Godnatt
Citera
2018-07-18, 03:45
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Vilken AC är det som är bäst för sovrummet?

Ser att nästa vecka ska det bli 26 grader på natten, jag är körd!
Citera
2018-07-18, 04:37
Medlem
Madman77s avatar
Bodde förr i en lägenhet som blev stekhet på sommaren. Testade allt möjligt. Det enda som gav riktigt bra nedkylning av kroppen var kallt fotbad i ca 20 min. Efter det höll man sig sval i många timmar. Fotbad is the shit.
Citera
2018-07-18, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Bada i poolen, åka cab samt jobba och där finns det utmärkta ac-anläggningar.
Fryshuset med andra ord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in