2018-07-18, 01:05
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Nja... Jag läste häromdagen att man ska dricka varmt. Och jag läste för flera år sedan om att folk i ex. arabvärlden gärna dricker varmt när det är riktigt hett och varmt.

Varför, framkommer i länken nedan. Har även sett en nyare artikel som jag inte hittar just nu. Hittade den nu.

Man kan ju tro att ett ordentligt kallvattenbad skulle sänka kroppstemperaturen. Men i själva verket får det kroppen att öka sin temperatur för att inte förlora kroppsvärme.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRgr2V/sommarsvalka-med-varma-duschar

https://stegforhalsa.se/tips-hjalper-dig-sta-ut-med-varmen/

Det där med kallvattenbadet låter som en riktigt Åsa-Nisse-skröna. Önskar att det hade fungerat när jag lärde mig simma för 40 år sedan i 18-gradigt vatten klockan åtta på morgonen i en sommar som gud glömde. Ja, det är möjligt att det får kroppen att öka sin temperatur, men det är då fan inte vad som faktiskt upplevs.
Senast redigerad av JoeDevola 2018-07-18 kl. 01:34.
Citera
2018-07-18, 01:12
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Nu skriver jag det för sista gången: Läs länkarna nedan: (Det finns redan alldeles för många faktaresistenta i tråden. Gör det inte värre...)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRgr2V/sommarsvalka-med-varma-duschar

https://stegforhalsa.se/tips-hjalper-dig-sta-ut-med-varmen/

Från den andra länken;
"Det rekommenderas vanligtvis att man ska ha på sig ljusa färger eftersom kläder i mörka färger absorberar mer värme.

Men man bör även tänka på att kroppen själv är en värmekälla. Vita kläder reflekterar din kroppsvärme och släpper inte ut den, så i stället återvänder värmen till kroppen. Svarta kläder absorberar den däremot."

Det här fattar jag inte alls. Svart absorberar värme från ljuskällor som solen fattar jag men att svart tyg skulle absorbera kroppsvärme mer än vitt tyg har jag svårt att fatta då kroppen inte direkt sprider fotoner. Kansken någon som är bättre på fysik här inne som har koll på detta?
Citera
2018-07-18, 01:14
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoMM
Kan det inte vara så att folk - värmen till trots - inte vill göra sina dagliga beting i dyngsura kläder? Kan det inte vara så att folk ogillar värmen just för att man svettas så förjävligt, och inte tvärt om? Själv skulle jag ge dig en smäll om du började spruta ner mig med en blomspruta som om jag vore en vild kattjävel.

Vad menar du? Ogillar folk svettningen för att det är så varmt? Har du druckit fler öl än mig?

Du skulle knappt märka om jag sprutade vatten på dig - jag använder den mest finfördelade strålen. Blir bara som en dimma.
Citera
2018-07-18, 01:22
Medlem
FarbrorAgges avatar
Jag vill tacka alla i tråden som har tipsat om att bära blöta kläder. Funkar! Jag har den senaste timmen suttit i blöt i t-shirt. Från att bara ha vegeterat i flera dagar börjar jag nu äntligen känna mig som en människa igen.
Citera
2018-07-18, 01:22
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Vad menar du? Ogillar folk svettningen för att det är så varmt? Har du druckit fler öl än mig?

Du skulle knappt märka om jag sprutade vatten på dig - jag använder den mest finfördelade strålen. Blir bara som en dimma.
Folk ogillar värme för att man svettas. När din lösning är att svettas ännu mer (medelst vatten) kanske folk inte är intresserade av att ta till sig din lösning.
Citera
2018-07-18, 01:23
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Såå... för att sammanfatta det hela så har du inte varken svettats eller duschat under vårt lands längsta och varmaste värmebölja i mannaminne. Sweeet...
.
Nej, jag har inte behövt duscha stup i kvarten av att jag varit svettig. Men det är inte så att jag inte duschar. Hatar svettlukt, så vid sån duschar jag.
Citera
2018-07-18, 01:24
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Jag är ute o åker bil flera timmar varje dag i 18 grader
Kanske inte så snällt för miljön, men vem bryrsig?

Det är pga sånt här tänk alla andra får det varmare. Vi alla. Om människor sluta med sånt och sluta värma upp planeten hade vi haft det svalare. Elbilar, solpaneler för el, osv. Om människan fixa kol skatt i hela världen (eller gjorde det olagligt att bränna kol) och sluta värma upp vår planet. El bilar är smarta, om du haft en sån hade jag inte gnällt. Elon musk gör bra ifrån sig.

Folk kanske kan sätta sig in i miljöfrågan istället för att gnälla om värmen. Även om jag också tycker att det är varmt just nu, och det hade inte vart fel med en miljövänlig AC.

Carl Sagan varna människor för länge sedan nu:
https://www.youtube.com/watch?v=HQ5u-l9Je0s
Nasa följer upp:
https://www.youtube.com/watch?v=Z4bSxb5THm4 (Kika över sverige som exempel.)

https://xkcd.com/1732/

Jag tycker inte att det verkar vara ett svårt val att sluta värma upp vår planet faktiskt, men människor är dumma av natur oftast, eller bryr sig mer om pengar än att värma upp planeten både för oss och framtida generationer.
Senast redigerad av [complex] 2018-07-18 kl. 01:26.
Citera
2018-07-18, 01:40
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Det går lite trögt, men några här på flashback börjar haja i alla fall. När jag sprayar någon i min närhet får jag genast reaktionen: "Ååh, fy fan vad skönt det svalkar. Det här ska jag absolut inte ta till mig. Det är alldeles för stor ansträngning att fylla en plastflaska med vatten, rikta munstycket emot sig och spraya upprepade gånger".

Visst, jag överdriver, men jag har lobbat för detta i flera år och gnället från nära och kära är konstant. Själv njuter jag av värmen och dricker öl. Lite för mycket öl men jaja.

Anledningen till att blöta kläder kyler, förklarar fysiker med att: när en vätska dunstar åtgår energi. I det här fallet tas energin i form av värme, bl.a från din kropp. Du kommer således att kylas av även om du tar på dig en varm och blöt T-shirt så fort den inte är varm längre.
Blöta kläder isolerar kroppsvärmen som alstras mycket mer än om man inte har kläder alls, det är så en våtdräkt fungerar.
Citera
2018-07-18, 01:45
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Från den andra länken;
"Det rekommenderas vanligtvis att man ska ha på sig ljusa färger eftersom kläder i mörka färger absorberar mer värme.

Men man bör även tänka på att kroppen själv är en värmekälla. Vita kläder reflekterar din kroppsvärme och släpper inte ut den, så i stället återvänder värmen till kroppen. Svarta kläder absorberar den däremot."

Det här fattar jag inte alls. Svart absorberar värme från ljuskällor som solen fattar jag men att svart tyg skulle absorbera kroppsvärme mer än vitt tyg har jag svårt att fatta då kroppen inte direkt sprider fotoner. Kansken någon som är bättre på fysik här inne som har koll på detta?
Kroppsvärme är infrarött ljus men det där är riktigt märkligt formulerat eftersom att svarta kläder inte släpper ut värmen bättre.
Citera
2018-07-18, 01:46
Medlem
talcsofts avatar
Tack som fan för tipset om att blöta en tisha. Min är vit så det blir en härlig wet tshirt effekt också
Citera
2018-07-18, 01:54
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Blöta kläder isolerar kroppsvärmen som alstras mycket mer än om man inte har kläder alls, det är så en våtdräkt fungerar.

Nu gissar du bara. Blöta kläder stjäl stora mängder värme. En våtdräkt blir inte lika blöt och stjäl inte lika mycket värme. Jag har fiskat en del i neopren. Det stjäler ännu mindre värme.
Citera
2018-07-18, 01:59
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Tack som fan för tipset om att blöta en tisha. Min är vit så det blir en härlig wet tshirt effekt också

Hmm... Ska vi tro på det? Upp till bevis säger jag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in