2018-07-17, 00:21
Medlem
Thraxxs avatar
Brukar köra en kalldusch innan läggdags det är det bästa. Sen har jag även på fläkten hela natten samt öppet fönstret.
Citera
2018-07-17, 00:47
Medlem
Grisbrottarens avatar
Det gick bra att sova på balkongen inatt. Enda problemet var att fåglarna drog igång sitt morgonkvitter när solen började gå upp – vid 2-tiden.
Det kunde dock enkelt fixas med öronproppar. Men redan vid 7-tiden blev det 26 grader och dags att flytta in för att stänga ute värmen från lägenheten, som då var svalare än det var utanför.

Edit: Det ser ut att kunna bli en vecka till med utesovande, om man får tro prognosen, så kanske är det läge att fixa en ordentlig madrass; enbart den tunna bäddmadrassen blir något hårt. Men har man gjort lumpen klarar man sådant också.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2018-07-17 kl. 00:52.
Citera
2018-07-17, 01:07
Medlem
Om man har möjligheten så bör man investera i en AC. Jag struntade i det i många år, "vadå AC i Sverige?", tänker man enkelt. Men sommaren kommer varje år och i längden är det värt pengarna. Det handlar ju om trivseln i hemmet. Sover så gott varje kväll när alla kokar av värmen.
Citera
2018-07-17, 04:34
Medlem
AvaChloes avatar
Kollade på en långtidsprognos och den här värmen kommer fortsätta långt in i Augusti. Det ser ut inte ut att komma regn förrän i September. Det jag tycker är farligast är torkan detta leder till och därmed de ökade bränderna i naturen. Minsta lilla gnista gör att det kan tändas. Tänker främst på sommarhuset i Dalarna och släktens mark och skogar där. Alla hus är i trä i byn där gården ligger och skogarna ligger tätt omkring, är så rädd stt det ska börja brinna någonstans.
Citera
2018-07-17, 05:48
Medlem
Har en gravid flickvän hemma där värmen inte går hem, så tappade upp ett iskallt fotbad och blötte en handduk, hjälpte henne en hel del 😊
Citera
2018-07-17, 05:59
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Åter i lager 24/8!

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=526

Finns fler ställen som tur är :P
Citera
2018-07-17, 06:29
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det gick bra att sova på balkongen inatt. Enda problemet var att fåglarna drog igång sitt morgonkvitter när solen började gå upp – vid 2-tiden.
Det kunde dock enkelt fixas med öronproppar. Men redan vid 7-tiden blev det 26 grader och dags att flytta in för att stänga ute värmen från lägenheten, som då var svalare än det var utanför.

Edit: Det ser ut att kunna bli en vecka till med utesovande, om man får tro prognosen, så kanske är det läge att fixa en ordentlig madrass; enbart den tunna bäddmadrassen blir något hårt. Men har man gjort lumpen klarar man sådant också.
mygg o insekter? Störs du ej av dem?
Citera
2018-07-17, 08:23
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvaChloe
Kollade på en långtidsprognos och den här värmen kommer fortsätta långt in i Augusti. Det ser ut inte ut att komma regn förrän i September. Det jag tycker är farligast är torkan detta leder till och därmed de ökade bränderna i naturen. Minsta lilla gnista gör att det kan tändas. Tänker främst på sommarhuset i Dalarna och släktens mark och skogar där. Alla hus är i trä i byn där gården ligger och skogarna ligger tätt omkring, är så rädd stt det ska börja brinna någonstans.
Jag tänker mest på alla djur som far illa i värmen, människorna kan gott ha det, men djuren... Jag undrar hur rådjurskiden och älgkalvarna klarar detta, eller för den delen harungarna.
Citera
2018-07-17, 08:32
Medlem
arnold2k5s avatar
Man sänker tempot allmänt och håller sig i skuggan en hel del.

Övriga punkter
- bada eller duscha flera gånger per dag.
- duscha innan du går och lägger dig och återupprepa på natten om du blir varm.
- drick mycket vatten
- glöm inte bort att äta även om de tar emot.

Alltså 30 grader är ingenting ovanligt i stora delar av världen. Har spenderat sommaren på Sardinien i 40 grader utan AC. Fungerar fint om man tänker sig för.
Citera
2018-07-17, 10:28
Medlem
SvenBergmans avatar
Jag är ute o åker bil flera timmar varje dag i 18 grader
Kanske inte så snällt för miljön, men vem bryrsig?
Citera
2018-07-17, 11:08
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky
På många håll i Sverige, ligger nu temperaturen på runt 30+ och har gjort så ett bra tag nu. Till nackdel för djur, sjuka och äldre. Nu är jag varken djur, sjuk eller speciellt gammal. Men den här värmen börjar bli påfrestande även för mig.
Hur gör ni för att klara av värmen?
Tror att fler än jag är tacksam för tips....

Till mod.. Är osäker på om detta inlägg hamnade i rätt fack.. Ni får gärna flytta det dit ni tycker är bäst Isåfall

Bästa är ju vara ute på sjön "Segling eller motorbåt är så otroligt svalkande. Blir för varmt så är bara hoppa ner vattnet kyla ner sig =).
Citera
2018-07-17, 12:22
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Pool skulle vara nice nu.
Vet inte hur länge man står ut?
Sover ute på nätterna.
Dagtid sitter man mest inne.
Har nu 28 grader inomhus.
Ute i skuggan är det 32
Altanen är så het så det bränns under fötterna.
Duschar kallt, dricker mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in