2018-07-16, 23:26
Medlem
Lillamig72s avatar
Bomma igen huset på morgonen.Stäng fönster och dörrar. Dra för persienner. Och ner med rullgardiner. I första hand mot solsidan. Om ni nu måste titta ut. Det är oslagbart bäst för att hålla hettan ute. Fungerar i mitt hus. Blir svalt inne.
Har även en fläkt att sätta på om det behövs.
Citera
2018-07-16, 23:29
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Antar att det mesta redan har avhandlats i tråden, men ändå. Bortsett från AC, så har du möjlighet att öppna flera olika fönster för att få tvärdrag så är det nog det mest effektiva. Näst bäst skulle jag säga att en stor takfläkt är, då den dels omfördelar luften i rummet och dels sätter luften i rörelse så att det upplevs svalare. De brukar ju även vara tysta så att man kan sova med dem igång, till skillnad från vanliga små golv/bordsfläktar som brukar låta rätt mycket och vara mindre effektiva.

Jag får investera i en sådan där takfläkt nästa sommar. Just nu får jag nöja mig med att sova i en vit blöt T-shirt och underkläder. Det känns ok hittills. Jag hoppas jag inte blir sjuk imorgon av detta också bara.
Citera
2018-07-16, 23:29
Medlem
Jofs avatar
Har fyllt ett badkar med kallt vatten i trädgården. Sitter där med en svag kall drink - ofta.
Försökt sova utomhus men överfallits av mygg. Har en källare som är kall, men otrevlig. Nödlösning. Åker ut på sjön, hittar skugga där och lite vind. Bästa lösningen. Bosätter mig där, tror jag.
Funderar på AC men slut överallt och ofta torkar dom ut slemhinnor.
Idag två timmar på kvällen då det bara var 28 grader och myggen inte hunnit igång. Härligt. Kan andas och tänka. Annars mest halvdement.
Nu testar fläkt med isklamp framför utblåset. Verkar funka.
Fläkt utan funkar inte. Får bara varmluften att rotera lite.
Mina katter ligger i skuggan och rör sig knappt.
En annan lösning är att bosätta sig på konsum. Dom har bra kylning.
Värmepumpar som kyler måste jag läsa mer om.
Citera
2018-07-16, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Haha fan vad rolig du är.
Jag bor i en lägenhet med mycket fönster, stora sådana.
Jag har 23 grader inomhus medans det är 31 ute.
Och jag har inte använt någon ac.
KYLMAGI!

Vad är det som är roligt?
Det du skriver är:

1. Antingen inte sant över huvudtaget. Antingen medvetet eller omedvetet.

2. Du har någon form av ac/luftvärmepump installerad utan att själv veta om der.

Ingenting av det jag skrev är roligt. Däremot är det sant och följer alla de fysiska lagar som gällt på vår planet sen den skapades. Kanske är detta isåfall roligt men jag är för gammal att förstå? Mycket konstigt inlägg av dig.
Citera
2018-07-16, 23:35
Medlem
JussiBs avatar
Stängt och fördraget vid balkong och fönster så gott det går under dagen. Sen öppet på natten. Fläkt vid behov. Mycket vatten. Söker skugga. Dricker mycket öl
Personligen tycker jag det är värst i kollektivtrafiken just nu. Särskilt på bussar.
Men jag åkte en riktigt skön buss idag med AC och usb-uttag för laddning. Bussen tillbaka var en mardröm. Ingen AC, inga fönster att öppna, bara taklucka. Jag bytte säten beroende på hur bussen svängde för att få lite fläkt från den. Måste sett ut som en dåre men nu är det extremt.
Citera
2018-07-16, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky
På många håll i Sverige, ligger nu temperaturen på runt 30+ och har gjort så ett bra tag nu. Till nackdel för djur, sjuka och äldre. Nu är jag varken djur, sjuk eller speciellt gammal. Men den här värmen börjar bli påfrestande även för mig.
Hur gör ni för att klara av värmen?
Tror att fler än jag är tacksam för tips....

Till mod.. Är osäker på om detta inlägg hamnade i rätt fack.. Ni får gärna flytta det dit ni tycker är bäst Isåfall

Duscha, bada.
Dricka mycket vatten.
Äta kall mat, glass.
Korsdrag. Öppna fönster/dörrar. Dra ner gardinerna.
Sova, vila, siesta.
Åka till jobbet eller gå i affärer (klimatanläggning).
Citera
2018-07-16, 23:56
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Det är väldigt enkelt. Blöt ner kläderna, exempelvis med en blomsprayflaska.
Tyvärr är folk för dumma för att ta mitt tips till sig. De lider hellre och klagar högljutt.

Tack, jag tar till mig och ska testa detta imorgon. Upptäckte just idag hur jäkla skönt det var att bära den blöta tvätten från tvättmaskinen i famnen.

Tipset om frysta PET-flaskor/mjölkkartonger framför fläkten var också ett bra tips.

Sedan håller jag med er som har påpekat hur dumt det är att öppna fönster osv, i alla fall i viss mån... Körde ca 50 mil med AC i bilen häromdagen, i 31C värme (i skuggan). Parkerade ca en timma i gassande solsken för att äta lunch, med alla rutor stängda. Det var fortfarande betydligt svalare och skönare i bilen än utanför när jag kom tillbaka.

Det märks lite tydligare när det är såpass stor skillnad på lufttemperaturerna, hur bilen (eller bostaden) kan fungera lite som en kylväska.

Däremot i mitt hus så blir det asvarmt på dagarna ifall man har fönstren stängda. Knepet där är att endast öppna de fönster som är på skuggsidan av fastigheten, och få luften att cirkulera. Öppnar jag altandörrn så är det ju ragnarök direkt.
Citera
2018-07-17, 00:03
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Sluta vara negativ och njut istället.

När du förstår hur skön värmen är så blir det bättre!

Exakt va fan finns att klaga på? Luftfuktighet på runt 50% spelar ingen roll om det är 40 grader det är bara skönt!
Lite värre när luftfuktigheten ligger uppåt 100% och det är 35 grader... då är det kladdigt... nu njuter man av värmen, snart är det höst, sluta gnälla!!
Citera
2018-07-17, 00:08
Medlem
dialektikers avatar
Cyklade hem vid 22.30. söderförort Stockholm. Det var ju fan kallt. Trots långärmad tröja. Jag frös. Inatt var det ju inte tropisk natt. Och det kanske inte blir det framöver heller, när det är så torrt? Någon som vet om det förhåller sig så? Här i huset har vi lyckats kyla ner huset till 26 grader. Men så har vi också en kall källare. Vi sätter en kraftfull fläkt i källardörren som drar in den svala kvällsluften utifrån sen en fläkt på översta våningen som är riktad utåt.
Citera
2018-07-17, 00:08
Medlem
kukflashs avatar
Jag har balkong åt öster så ingen sol på eftermiddagen. På kvällen öppnar jag ett fönster och har fläkten på balkongen så den blåser in den kalla luften i sovrummet 👌🏼
Citera
2018-07-17, 00:12
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Exakt va fan finns att klaga på? Luftfuktighet på runt 50% spelar ingen roll om det är 40 grader det är bara skönt!
Lite värre när luftfuktigheten ligger uppåt 100% och det är 35 grader... då är det kladdigt... nu njuter man av värmen, snart är det höst, sluta gnälla!!

Något gott med det onda, för torkan är ju inget rolig, men värmeböljan verkar inte bli lika svår? Vi får väl se.
Citera
2018-07-17, 00:17
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JussiB
Men jag åkte en riktigt skön buss idag med AC och usb-uttag för laddning.

Häromdagen åkte jag en buss som var som ett kylskåp. Tur att jag inte åkte så många stationer. Den var för kall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in