2018-07-14, 09:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Känns inte tidsramen väldigt snäv, det kommer så väldigt plötsligt?
Snart borde väl också beskedet om skolflygplanet till amerikanska försvaret komma, kan det rädda jobben om SAAB/Boeing tar hem ordern?

Det kan ju inte vara särskilt positivt för SAABs Gripen-export om så många varslas, det ser ju inte så bra ut direkt. Vet någon vilka eventuella ordrar de kan ha på g?
SAAB håller på med allt från robotar, flyg, kammo, fartyg, lvkanoner, stridsledning/flygledning, radar, torpeder. Antagligen kan det bli en osthyvel. Ex vid Karlskronavarvet växer antalet anställda.
Citera
2018-07-14, 09:41
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Känns inte tidsramen väldigt snäv, det kommer så väldigt plötsligt?
Snart borde väl också beskedet om skolflygplanet till amerikanska försvaret komma, kan det rädda jobben om SAAB/Boeing tar hem ordern?

Det kan ju inte vara särskilt positivt för SAABs Gripen-export om så många varslas, det ser ju inte så bra ut direkt. Vet någon vilka eventuella ordrar de kan ha på g?

Det handlar nog om hela koncernen med 15 000 anställda och nuförtiden brukar man lösa det med omplaceringar, omställningsbidrag mm. Barracuda skulle tydligen dra ned med några dussin anställda iofs.
Citera
2018-07-16, 12:27
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Flygplan är storpolitik, det är är det nog bara en finne som inte verkar vilja förstå.
SAMP/T är ett bättre och modernare system där även en svensk toppmodern radar kan inplementeras. Sverige har extrem brist på soldater. Vi skulle inte ens kunna förbandasätta BAMSE om vi så ville pga för få soldater.
Att då köpa ett betydligt mer resurskrävande amerikanskt system som är dyrare. Gjorde vi det av andra skäl än politiska tror du?
1) Jag är inte en finne. Bara en sanslös rikssvensk har ingen förståelse för dylika frågor
2) Tråden gäller Gripen, så jag ids inte gå i clinch angående luftvärn, särskilt när du kommer med SD-linjen att man igen ska skapa nya utvecklingsprojekt.
3) Säkerhetspolitik och underhållssäkerhet samt tillgång till beväpning hör till frågorna man tar beaktar när man väljer ett komplext vapensystem. Du påstod att valet berodde på amerikansk press.
Citera
2018-07-16, 12:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
1) Jag är inte en finne. Bara en sanslös rikssvensk förstår sig på dylika saker
2) Tråden gäller Gripen, så jag ids inte gå i clinch angående luftvärn, särskilt när du kommer med SD-linjen att man igen ska skapa nya utvecklingsprojekt.
3) Säkerhetspolitik och underhållssäkerhet samt tillgång till beväpning hör till frågorna man tar beaktar när man väljer ett komplext vapensystem. Du påstod att valet berodde på amerikansk press.
Samma skit på andra sidan bottenträsket. Möjligen det att purfinnar är mindre liberala och ängsliga än finlandssvensken generellt.

Ett exempel på ett politiskt val. Att integrera SAAB’s nya radar är ingen jättegrej, ger dessutom ett modernare och vassare system än det vi nu vill köpa. Det är ett antal år bort att få nytt lv förbandssatt så inget problem.

Att NATO-länderna är satta under stenhård politisk press från USA måste man nog vara lätt förståndshandikappad för att undgå att se.

https://m.youtube.com/watch?v=Vpwkdmwui3k
Citera
2018-07-16, 12:47
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Samma skit på andra sidan bottenträsket. Möjligen det att purfinnar är mindre liberala och ängsliga än finlandssvensken generellt.

Ett exempel på ett politiskt val. Att integrera SAAB’s nya radar är ingen jättegrej, ger dessutom ett modernare och vassare system än det vi nu vill köpa. Det är ett antal år bort att få nytt lv förbandssatt så inget problem.

Att NATO-länderna är satta under stenhård politisk press från USA måste man nog vara lätt förståndshandikappad för att undgå att se.

https://m.youtube.com/watch?v=Vpwkdmwui3k

Utvecklingsprojekt är utvecklingsprojekt.

Du har svårt att medge att du håller på med konspirationsteorier. Att påstå samma sak flera ggr gör inte argumentet starkare
Citera
2018-07-16, 13:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Utvecklingsprojekt är utvecklingsprojekt.

Du har svårt att medge att du håller på med konspirationsteorier. Att påstå samma sak flera ggr gör inte argumentet starkare
Ett nytt lvsystem från scratch vore det. Det har ingen föreslagit, däremot har bla Frankrike föreslagit att integrera SAAB’s radar och ha den som ett alternativ.

Jag påvisar fakta, tycker du att Stoltenberg ser bekväm ut under Trumps sågning av Natoländernas försvarssatsningar? En av flera liknande episoder.
Tror du att små Natoländer i öst har stort svängrum?
Citera
2018-07-16, 13:09
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det handlar nog om hela koncernen med 15 000 anställda och nuförtiden brukar man lösa det med omplaceringar, omställningsbidrag mm. Barracuda skulle tydligen dra ned med några dussin anställda iofs.

Det är framförallt projektanställda konsulter vars avtal inte kommer att förlängas. Så det är inte så många som får sparken egentligen utan konsulterna är ju fortfarande anställda av sina konsultbolag.

En del personer måste dock kanske acceptera omplacering till t.ex. sydamerika om de vill ha kvar sina jobb.
Citera
2018-07-16, 18:31
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är framförallt projektanställda konsulter vars avtal inte kommer att förlängas. Så det är inte så många som får sparken egentligen utan konsulterna är ju fortfarande anställda av sina konsultbolag.

En del personer måste dock kanske acceptera omplacering till t.ex. sydamerika om de vill ha kvar sina jobb.

Det är därför man har konsulter. De kapar toppar och utgör en buffert i uppsägningstider. Konsulterna har själva valt den anställningsformen.

Sedan ska man tänka på att förändrade produktionsmetoder och införande av t ex bättre designmjukvaror ökar produktiviteten och minskar behovet av anställda.
Citera
2018-07-18, 08:50
Medlem
janne3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Jaha, då gick det åt pipan i Slovakien, efter en massa dravel fram och tillbaka i 4 års tid, beslöt dom sig för nya F-16 block 70/72.
https://www.svd.se/stort-bakslag-for-saab--slovakien-nobbar-gripen

*Enligt Slovakiens försvarsminister Peter Gajdos har landet valt ett modernt plan som inte har någon konkurrens vad gäller pris, kvalitet och förmåga.
Dessutom är det ett plan som landet säger sig ha råd med.

Den slovakiska regeringen hävdar även att det fanns risk för att de svenska leveranserna skulle bli försenade eftersom man då också är beroende av leveranser från andra håll.
Det argumentet blir lite märkligt med tanke på att Gripenplanen kan levereras på 18 månader medan det tar minst 36 månader innan nya F-16 kan vara klara.*

Gällde detta E eller C planen, och stämmer det att det tar 36 månader för att få fram 16 nya JAS Gripen?

Jag tror tiden runnit ut för Gripen C. Den kommer inte vara relevant i så många år till, därav utvecklingen av E modellen. F16 block 70 har starkare motor, högre fart, fler vapenbalkar och högre last, AESA radar mm.
Citera
2018-08-01, 07:30
Medlem
min frågeställning har säkert tagits upp i tråden men jag orkar inte gå igenom ett par tusen inlägg.

hur som helst.

hur hade jas stått sig mot sukhoi och de amerikansa stridsplanen i en strid?
Citera
2018-08-01, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
min frågeställning har säkert tagits upp i tråden men jag orkar inte gå igenom ett par tusen inlägg.

hur som helst.

Du vill ha svar på saker och ting för att du inte orkar ta dig tid att söka själv. Är det korrekt uppfattat?
Citera
2018-08-01, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy

hur som helst.

Eftersom du inte orkar läsa mycket, får du ett kort svar; bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in