Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Uppgifterna är för gamla. Det har skett en politisk omsvängning eftersom omvärldsläget är helt annorlunda.
Jag tror vi kommer att landa på två bataljoner Patriot med fler ramper i varje samt ett hundratal Gripen av versionerna C/D/E.
Jag tror vi kan sätta "Ryska påsken" som brytpunkt. För då förändrades den politiska viljan som sedan kom att avspegla sig i förändrade beslut.
Det håller jag med om. Men jag talade bara om att ÖB ville ha 80 st JAS 39E. Om han bara fick 60 st så ville han ha ett nytt luftvärn för medelräckvidd. Men detta var ju 2012. Nu vill man öka till 70 st. Men man har skjutit det på en senare budget. Att behålla Jas 39C/D gör ju att läget har förbättrats.
Visst kan man önska 80 st Jas 39 E och fler Patriot. Men inte kostnad till vad som helst.
Jag önskar också två-fyra stycken batterier till. Där egentligen 3 st lavettter kan räcka per batteri.
Men inte om det ersätter annat luftvärn och eller fartyg med luftvärn. Samt HIMARS och fraktflyg. Det finns så mycket som vi behöver så att bara lägga pengarna på JAS 39E och Patriot vill jag inte.
Därför är jag även tveksam till en tredje A26. Då man även har förordat mer och större ytfartyg.