2020-01-05, 14:09
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Räckvidden med SAMP/T är i praktiken betydligt mindre än så, då som jag skrev mål på långt avstånd sannolikt befinner sig i mask om flygningen sker på låg höjd och utanför räckvidd om målet flyger på hög höjd vid dessa räckvidder. Sedan har man som sagt betydligt kortare räckvidd åt sidorna respektive bakåt.

Rb 103 är fullt kapabel att skydda sig självt.

Bromsskärm lär man inte vilja ha med tanke på den extra hantering detta kräver mellan varje flygning. Tror dock att F-35A också ska ha krok likt F-16, dock inte avsedd för regelbunden användning.

Fördelarna med F-35C är större (fällbara) vingar som ger bättre flygegenskaper vid låga hastigheter och lägre landningshastighet samt en kraftigare krok och förstärkningar för att klara av högre sjunkhastighet vid landning.

Korgtankning också, på C. A-versionen har bomtankning och möjlighet till bromsskärm.

Tanken är att det ska finnas krok, också, men detta är ett av de kvarstående felen på A. (Sådana fel som finnarna inte gillar). Vet inte om felet är åtgärdat (planet börjar gunga på ett sätt som skadar det) men pronh kan säkert rätta mig för det fall problemet är löst.

Edit: F-35A kan alltså inte tanka från t ex svenska tankplan.
Senast redigerad av Eerieye 2020-01-05 kl. 14:11.
Citera
2020-01-05, 14:12
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
1) De nya korvetterna kommer att ha luftvär som når högre.
2) Utredning för nytt luftvärn är på gång

och

3) Egna plan ska man inte glömma.

Och dagen efter jag skrev om att utredningen är i gång, får vi en tidningsartikel om projektet.

En RFP skickades till 10 tillverkare. Svaren har kommit och en anbudsinfordran går ut i början av detta år med beslut 2021.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9ddcbef3-e4b2-4560-88ed-e61e44532778
Citera
2020-01-05, 14:33
Medlem
Citat:
Och som jag har noterat är ryktena totalt strunt. Det finns ingen som i detta skede kan uttala sig om något sådant i.a.f om man vill basera det på fakta.

Det brukar läcka en hel del i sådana här sammanhang, även om det kan vara svårt att väga ryktenas värde.
Citera
2020-01-05, 14:35
Medlem
Citat:
Nu funkar inte finska regeringar lika som svenska regeringar.

Eftersom det nu är en regering med fem olika partier, dominerar inte ett parti som i Sverige.

Dessutom säljs inte långvariga försvarsintressen för kortvarig industripolitik.

Och även om denna regering skulle krascha, blir det en majoritetsregering med ett antal partier, vilket leder till samma resultat. _Inget parti dominerar.

Det är ingen kortvarig industripolitik att bygga ihop sig med Sveriges militärindustriella komplex.

Det är inga kapsylfabriker vi talar om utan fråga om långsiktig egen förmåga.
Citera
2020-01-05, 14:59
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är ingen kortvarig industripolitik att bygga ihop sig med Sveriges militärindustriella komplex.

Det är inga kapsylfabriker vi talar om utan fråga om långsiktig egen förmåga.
Att "få" bygga ett par båtskrov var det fråga om. Det är kortvarig industripolitik.
Citera
2020-01-05, 15:01
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det brukar läcka en hel del i sådana här sammanhang, även om det kan vara svårt att väga ryktenas värde.
Det är hur enkelt som helst att bedöma att det är strunt, eftersom bedömningsprocessen inte är ens nära att vara slut.

Så ser ni ut att utgå ifrån att politikerna i Finland fungerar lika som i Sverige, d.v.s. kliver över utredningar som gjorts åratal på.

Så fungerar det bara inte i Finland.
Citera
2020-01-05, 15:04
Medlem
Citat:
Att "få" bygga ett par båtskrov var det fråga om. Det är kortvarig industripolitik.

Okej, men det var inte vad jag åsyftade. Jag syftade på en deal liknande den med Damen, fast med ytfartyg.

SAAb har en del påsar ihop med finska marinen redan.

https://www.hbl.fi/artikel/saab-fick-jatteorder-av-finska-marinen-avancerad-torped-mot-ubatar-ingar-i-bestallningen/
Citera
2020-01-05, 15:05
Medlem
Citat:
Det är hur enkelt som helst att bedöma att det är strunt, eftersom bedömningsprocessen inte är ens nära att vara slut.

Så ser ni ut att utgå ifrån att politikerna i Finland fungerar lika som i Sverige, d.v.s. kliver över utredningar som gjorts åratal på.

Så fungerar det bara inte i Finland.

Man skall naturligtvis inte övertolka ryktena.
Citera
2020-01-05, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Uppgifterna är för gamla. Det har skett en politisk omsvängning eftersom omvärldsläget är helt annorlunda.

Jag tror vi kommer att landa på två bataljoner Patriot med fler ramper i varje samt ett hundratal Gripen av versionerna C/D/E.

Jag tror vi kan sätta "Ryska påsken" som brytpunkt. För då förändrades den politiska viljan som sedan kom att avspegla sig i förändrade beslut.
Det håller jag med om. Men jag talade bara om att ÖB ville ha 80 st JAS 39E. Om han bara fick 60 st så ville han ha ett nytt luftvärn för medelräckvidd. Men detta var ju 2012. Nu vill man öka till 70 st. Men man har skjutit det på en senare budget. Att behålla Jas 39C/D gör ju att läget har förbättrats.
Visst kan man önska 80 st Jas 39 E och fler Patriot. Men inte kostnad till vad som helst.

Jag önskar också två-fyra stycken batterier till. Där egentligen 3 st lavettter kan räcka per batteri.

Men inte om det ersätter annat luftvärn och eller fartyg med luftvärn. Samt HIMARS och fraktflyg. Det finns så mycket som vi behöver så att bara lägga pengarna på JAS 39E och Patriot vill jag inte.
Därför är jag även tveksam till en tredje A26. Då man även har förordat mer och större ytfartyg.
Citera
2020-01-05, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Räckvidden med SAMP/T är i praktiken betydligt mindre än så, då som jag skrev mål på långt avstånd sannolikt befinner sig i mask om flygningen sker på låg höjd och utanför räckvidd om målet flyger på hög höjd vid dessa räckvidder. Sedan har man som sagt betydligt kortare räckvidd åt sidorna respektive bakåt.

Rb 103 är fullt kapabel att skydda sig självt.

Bromsskärm lär man inte vilja ha med tanke på den extra hantering detta kräver mellan varje flygning. Tror dock att F-35A också ska ha krok likt F-16, dock inte avsedd för regelbunden användning.

Fördelarna med F-35C är större (fällbara) vingar som ger bättre flygegenskaper vid låga hastigheter och lägre landningshastighet samt en kraftigare krok och förstärkningar för att klara av högre sjunkhastighet vid landning.
Men om nu Finland skulle skaffa IRIS-T så ökar de sin luftvärnsförmåga. Det blir mer en komplettering mot vad de har. Vi är ju i ett annat läge då vi har betydligt mindre och sämre luftvärn.

Så du menar att vi ska använda Patriot mot vad som helst. Saudiarabien ska ju enligt uppgift ha skickat Patriot mot en drönare. Så det är ju verkligen billigt. Men Rb 98 med den korta räckvidden är inte bästa lösningen. Där har man tänkt till lite med IRIS-T SL/SLM.

Nu tänkte jag mer på bromsskärmen som en reserv. Om de blev tvungna att landa på en kort bana. Om F-35A också får en krok så blir det också en lösning. Tack för informationen.
Senast redigerad av slurppen 2020-01-05 kl. 15:46.
Citera
2020-01-05, 15:47
Medlem
Har FV gjort någon som helst hint om att de vill ha F versionen av Gripen på sikt?
Citera
2020-01-05, 15:59
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatjass
Har FV gjort någon som helst hint om att de vill ha F versionen av Gripen på sikt?

Nej, F var ett krav från Brasilien och det är de som får dem.

Jag förmodar att det handlar om avancerad skolflygning och där har ju vi redan D-versionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in