2018-07-13, 17:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Input/output-analys.

https://en.wikipedia.org/wiki/Input%E2%80%93output_model

Nu jämförde jag inte, jag gav ett exempel.

Edit: Med 1-1,5 menar jag alltså hur det påverkar den regionala ekonomin, sysselsättningsmultiplikatorn för exempelvis riket kan vara lite högre, låt säga en cementfabrik någonstans.

Om vi tar fordonsindustrin som ett exempel så sysselsätter den ca 31 000 människor i min del av landet, det är ungefär 50% av totalen, anställer då exempelvis Volvo 500 personer så är den indirekta effekten för Storgöteborg ca 420 indirekta arbetstillfällen, för riket är dock sysselsättningsmultiplikatorn 3,44, finns ingen annan sektor som egentligen är i närheten av det.

https://www.nyteknik.se/fordon/fordonsteknik-fortsatter-ge-nya-fou-jobb-6866125

Skulle istället NCC anställa 500 personer(vilket dom gick ut med nyligen) så skulle det enligt en input/output analys skapas ca 130 indirekta arbetstillfällen storgöteborg. Dvs en sysselsättningsmultiplikator på 1,26.
Givetvis är komplex tillverkande industri bättre. Men bostadsbyggande och fastighetsbyggande i stort ger en hel del ringar på vattnet. Infrastruktur inte lika mycket, mindre med installation och finlir.
Sen är det många som skär en bit av kakan gällande bostadsbyggande. En marknad som pyser ihop kommer bromsa det ekonomiska momentumet i landet rejält.
2018-07-13, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du måste vara full, ränta på en skuld som inte finns i exemplet vi pratar om. Vad har du druckit eller rökt?

Om du kom in sent och inte vet vad diskussionen handlade om får du väl gå tillbaka och läsa.

Det är helt enkelt mitt svar på din fråga "var skulden finns vid ett aktieinnehav där varken du eller aktiebolaget har någon belåning/skuld". Pengar är i sig en skuld då det lånas ut mot ränta av den som gör/tillverkar pengarna... För att förtydliga det hela gjorde jag ett exempel till dig. DET är min poäng!!!, som du bara dansar runt. Något jag tydligen inte kan få dig att förstå. Men som jag skrev, sanningen är nog mer att du officiellt väljer att inte förstå... Over and out
2018-07-13, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Sthlms län bostadsrätter enligt Penates:

Rådata - snittpris -3,78 % de senaste 30 dagarna!

Historiskt brukar priserna falla i juli med ett par procent.
2018-07-13, 17:37
Medlem
Inflationen är på 4,5% från januari till juni i år med extrapolering till 12 månader. Enligt officiella siffror är KPI 2,1%. Men då sjunker index i januari varje år sedan 1995 bortsett från 2002-2003.
2018-07-13, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Givetvis är komplex tillverkande industri bättre.

Men bostadsbyggande och fastighetsbyggande i stort ger en hel del ringar på vattnet. Infrastruktur inte lika mycket, mindre med installation och finlir.
Sen är det många som skär en bit av kakan gällande bostadsbyggande. En marknad som pyser ihop kommer bromsa det ekonomiska momentumet i landet rejält.

Enormt mycket bättre, insatsleveranserna där är mycket mer omfattande och har ofta ett högre förädlingsvärde, sedan är ju produktiviteten jämfört med bygg hysteriskt mycket bättre, även om det givetvis finns de som menar att byggindustrins produktivitet är svår att mäta, och kass produktivitetsutveckling=högre byggkostnader.

Ja det ger ringar på vattnet, men det ger ju allt, skulle man exempelvis överdäcka Stockholms C bangård och bygga kontor där för diverse olika tjänsteföretag hade de tjänsterna gett mer ringar på vattnet än motsvarande antal anställda inom bygg, så byggindustrin ger, oavsett vad dom bygger, inte speciellt mycket ringar på vattnet jämfört med en del andra branscher, och särskilt om man jämför det med industrin när man kör det i en input/output analys, sysselsättningsmultiplikatorn för branschen är som sagt ca 1-1,5, 1,26 i min del av landet.

Sedan skulle det precis som jag skrev få stora effekter om det skulle bli massarbetslöshet inom byggindustrin.
2018-07-13, 18:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxnatte
Det är helt enkelt mitt svar på din fråga "var skulden finns vid ett aktieinnehav där varken du eller aktiebolaget har någon belåning/skuld". Pengar är i sig en skuld då det lånas ut mot ränta av den som gör/tillverkar pengarna... För att förtydliga det hela gjorde jag ett exempel till dig. DET är min poäng!!!, som du bara dansar runt. Något jag tydligen inte kan få dig att förstå. Men som jag skrev, sanningen är nog mer att du officiellt väljer att inte förstå... Over and out

Du får nyktra till innan du fortsätter skriva. Frågan gällde vilken skuld som skapas när man spar i aktier. Även om pengar i sig är skuld så innebär inte det att skuld skapas när man köper aktier för pengar man redan har.
2018-07-13, 18:20
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:

Jag tror för övrigt du inte riktigt har förstått det här med aktier, vem har en skuld om jag äger aktier?

Skulden brukar återfinnas som eget kapital i bolagets balansräkning...
2018-07-13, 18:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Skulden brukar återfinnas som eget kapital i bolagets balansräkning...

Vilken skuld skapas när man köper aktier var frågan. Aktieköpet påverkar förstås inte bolagets balansräkning om du trodde det.
2018-07-13, 18:29
Avslutad
Citat:
Du får nyktra till innan du fortsätter skriva. Frågan gällde vilken skuld som skapas när man spar i aktier. Även om pengar i sig är skuld så innebär inte det att skuld skapas när man köper aktier för pengar man redan har.
Nej nu förtränger du verkligheten igen.

Det som diskuteras är att pengarna som man sparar i fonder redan är en skuld. Dvs för att kunna spara pengar i fonder så måste en skuld redan ha tagits ty pengar är skuld.

Så att vi har ett rekordsparande innebär att vi har en rekord skuldgivning. Det följer per logik.

Du bortser från detta faktum o ba;
"Höhöhööh kolla grabbar, vi har ett rekordsparande. Det finns ingen bubbla"
Du missar helt förhållandet här och förnekar verkligheten. Gör inte det. Du framstår bara som en mkt okunnig bankir som inte har koll på marknaden. Är ni seriöst såhär korkade hela bunten?
Senast redigerad av frasselito 2018-07-13 kl. 18:34.
2018-07-13, 18:34
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Vilken skuld skapas när man köper aktier var frågan. Aktieköpet påverkar förstås inte bolagets balansräkning om du trodde det.

Nej frågan du ställde var "...vem har en skuld om jag äger aktier?" (min fetning)

Men om frågan egentligen var den du ställde nu så är det förstås korrekt att ingen ny skuld skapas.

Det skapas förstås heller inget nytt totalt sparande. Du hade pengar och nån annan hade aktier. Sedan bytte ni dessa med varandra.
Ert totala sparande är exakt detsamma.
2018-07-13, 19:25
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Nej du har fel

Citat:
Citat:
Och vem får då en skuld om jag spar i aktier?

Jag vet inte om du nu citerar något annat inlägg du skrivit i tråden men det stycke jag svarade på och citerade var formulerat exakt som jag skrev:

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
2018-07-13, 19:39
Medlem
Tulliuss avatar
Priserna tar sig sakta nedåt. Här är en successionslägenhet i OPs gamla projekt Ateljéhuset. Första utgångspris 6 795', sen 6 395', vidare till 5 895', mäklarbyte och nu 5 750'. Bostaden har varit till salu länge. Får se om de får igång en budgivning denna gång.

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-vasastan-vasaparken-stockholms-kommun-eastmansvagen-8b,-1-tr-14296259

Föreningslån: 18 342 kr/kvm boa
awindex: 91%; tulliusindex: 275%

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in