2018-07-09, 10:36
Medlem
Bronkens avatar
En av de mindre bespottade bostadsutvecklarna Magnolia Bostad, som i huvudsak sysslar med hyresrätter, redovisar ett resultat efter skatt på 59 miljoner kronor för det andra kvartalet 2018 (103). Resultatet per aktie uppgick till 1:45 kronor (1:72).

Rörelseresultatet blev 93 miljoner kronor (128) och rörelsemarginalen var 34,8procent (16,2).

Bolaget är av ovan angivna skäl förstås inte att jämföra med Axxonen, OP eller Tobin men rörelseresultatet faller ändå från 206 mkr till 93 mkr i jämförelse med Q1 2018.
2018-07-09, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulken2010
glömde tillägga att det är stena fastigheter, dom är ju rätt stora?

Med svenska mått mätt är dom typ giganter, garanterat en av de absolut största bostadsägarna i landet(om man exkluderar de största allmännyttiga bolagen)... dom äger och förvaltar nog runt 30 000 hyreslägenheter(dessutom kommersiella lokaler, kontor med mera), men det spelar ju egentligen inte så stor roll, Stena har ju inte ansvaret för föreningen när dom sålt den. Men det kan såklart vara en trygghet i att det är ett stort och stabilt fastighetsbolag som ansvarar för projektet.

Inflyttning i det projektet är väl dock först vintern 2019, så ni har ju tid på er, avvakta och se hur priserna utvecklas, bygg upp en större krigskista(om ni kan spara).
2018-07-09, 12:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Vart är PresidentBahama? Tråden behöver dina statistikuppdateringar nu!
Får se senare. Jag tyckte att mycket planade ut i våras, och nu under sommaren är siffrorna mindre tillförlitliga.
2018-07-09, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronken
En av de mindre bespottade bostadsutvecklarna Magnolia Bostad, som i huvudsak sysslar med hyresrätter, redovisar ett resultat efter skatt på 59 miljoner kronor för det andra kvartalet 2018 (103). Resultatet per aktie uppgick till 1:45 kronor (1:72).

Rörelseresultatet blev 93 miljoner kronor (128) och rörelsemarginalen var 34,8procent (16,2).

Bolaget är av ovan angivna skäl förstås inte att jämföra med Axxonen, OP eller Tobin men rörelseresultatet faller ändå från 206 mkr till 93 mkr i jämförelse med Q1 2018.

Jag skulle inte dra för stora växlar på det, framförallt för att dom har tecknat ett antal ramavtal med starka och stabila köpare, tänker framförallt på avtalet om hyresrätter som är värt ca 10 miljarder. Jämför man dessutom med föregående år(2017) så var ju resultatet bättre både för halvåret och kvartalet.

Jag tycker deras affärsidé är helrätt, bygg hyresrätter(och hotell) och kräng dom till kapitalförvaltare och förvaltande fastighetsbolag.

Edit: Rättelse, stryk kvartalet, men som sagt, dom har bra avtal med stabila köpare så jag drar inte så stora växlar på det.

Fastighetsförsäljningar Jan-Jun
2018: 686
2017: 609
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-07-09 kl. 12:53.
2018-07-09, 14:14
Medlem
Bronkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Jag skulle inte dra för stora växlar på det, framförallt för att dom har tecknat ett antal ramavtal med starka och stabila köpare, tänker framförallt på avtalet om hyresrätter som är värt ca 10 miljarder. Jämför man dessutom med föregående år(2017) så var ju resultatet bättre både för halvåret och kvartalet.

Jag tycker deras affärsidé är helrätt, bygg hyresrätter(och hotell) och kräng dom till kapitalförvaltare och förvaltande fastighetsbolag.

Edit: Rättelse, stryk kvartalet, men som sagt, dom har bra avtal med stabila köpare så jag drar inte så stora växlar på det.

Fastighetsförsäljningar Jan-Jun
2018: 686
2017: 609

Nej, jag drar inte några stora växlar på det därav anledningen till att jag uttryckte mig som jag gjorde. Anledningen till att jag tog upp det var att Oscar och Tobin släpper rapport i veckan och det kan vara intressant i jämförelse. Magnolias siffror beskrevs som "vinstras" i DI, undrar vad man har för målande uttryck reserverat för de övriga bostadsutvecklarna med inriktning mot lyxbostadsrätter.
2018-07-09, 15:47
Medlem
SEBs boprisindikator för juli visar tro på stigande priser. Känns otroligt för Stockholm i hettan, fast jag kan tänka mig att priserna börjat spreta. Nu har man byggt sönder lyxsegmentet här och är på god väg att göra detsamma med små lägenheter. Snart har vi bubbla där. Har märkt att nya familjelägenheter/radhus i rimlig prisklass finner sina köpare. Sånt som folk kan få lån till fortfarande. Andra delar av landet kan kanske se stigande priser.

https://www.privataaffarer.se/boprisindikatorn-fler-tror-pa-stigande-priser/
2018-07-09, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronken
Nej, jag drar inte några stora växlar på det därav anledningen till att jag uttryckte mig som jag gjorde. Anledningen till att jag tog upp det var att Oscar och Tobin släpper rapport i veckan och det kan vara intressant i jämförelse. Magnolias siffror beskrevs som "vinstras" i DI, undrar vad man har för målande uttryck reserverat för de övriga bostadsutvecklarna med inriktning mot lyxbostadsrätter.

Jo jag vet, det kommer bli intressant.

Angående Magnolia så kan man ju med rätta kalla resultatet för Q2 för ett vinstras, resultatet efter skatt halverades ju, men rubriksättning handlar ju mycket om att skapa ett initialt intresse, och med tanke på sentimentet just nu så är det nog något som många hugger(klickar på) direkt, men jämför man första halvåret med föregående år har resultatet ökat med ca 40%, så dom hade väl ett ganska starkt första halvår får man säga. Jag gillar Magnolia, och avtalen dom har borde borga för en fortsatt stabil utveckling.
2018-07-09, 20:13
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är absolut ingen av dessa föräldrar som får en halvrisig pension och som behöver belåna huset för att få råd att leva som de vill.

Det har du rätt i, men jag tror det rör sig om ett par 100k i dessa fall, inte flera miljoner.
2018-07-10, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
SEBs boprisindikator för juli visar tro på stigande priser. Känns otroligt för Stockholm i hettan, fast jag kan tänka mig att priserna börjat spreta. Nu har man byggt sönder lyxsegmentet här och är på god väg att göra detsamma med små lägenheter. Snart har vi bubbla där. Har märkt att nya familjelägenheter/radhus i rimlig prisklass finner sina köpare. Sånt som folk kan få lån till fortfarande. Andra delar av landet kan kanske se stigande priser.

https://www.privataaffarer.se/boprisindikatorn-fler-tror-pa-stigande-priser/

Notera att dessa boprisindikatorer inte är ledande utan snarare en funktion av de senaste månadernas utveckling på marknaden. Priset under juli kommer säkerligen följa det vanliga säsongsmönstret och dippa under juli-August dock med låg volym för att sedan återhämta sig i slutet på augusti
2018-07-10, 11:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Det är inte bara det rena banksparandet som är rekordhögt utan även fondsparande, detta samtditgt som vi har amorteringskrav.

I juni noterade fonder ett totalt nysparande på 1,8 miljarder kronor. Räntefonder uppvisade nettoinsättningar medan aktiefonder och blandfonder hade nettouttag. Den samlade fondförmögenheten i Sverige ökade under månaden med drygt 5 miljarder kronor och uppgick vid halvårsskiftet till rekordhöga 4 238 miljarder.

Under juni månad uppgick nysparandet i fonder till totalt 1,8 miljarder kronor. Från aktiefonder gjordes nettouttag på 3,8 miljarder och blandfonder hade ett nettoutflöde på 0,5 miljarder. Däremot uppvisades under månaden nettoinsättningar i korta räntefonder samt långa räntefonder på 2,7 respektive 1,5 miljarder kronor. Även hedgefonder noterade ett nettoinflöde på 1,7 miljarder.

Hittills i år uppgår det totala nysparandet i fonder till 21,3 miljarder kronor. Störst nettoinsättningar uppvisar blandfonder, med ett nysparande på 10 miljarder.

https://news.cision.com/se/fondbolagens-forening/r/viss-forsiktighet-i-fondsparandet-under-juni,c2572275
2018-07-10, 11:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är inte bara det rena banksparandet som är rekordhögt utan även fondsparande, detta samtditgt som vi har amorteringskrav.

I juni noterade fonder ett totalt nysparande på 1,8 miljarder kronor. Räntefonder uppvisade nettoinsättningar medan aktiefonder och blandfonder hade nettouttag. Den samlade fondförmögenheten i Sverige ökade under månaden med drygt 5 miljarder kronor och uppgick vid halvårsskiftet till rekordhöga 4 238 miljarder.

Under juni månad uppgick nysparandet i fonder till totalt 1,8 miljarder kronor. Från aktiefonder gjordes nettouttag på 3,8 miljarder och blandfonder hade ett nettoutflöde på 0,5 miljarder. Däremot uppvisades under månaden nettoinsättningar i korta räntefonder samt långa räntefonder på 2,7 respektive 1,5 miljarder kronor. Även hedgefonder noterade ett nettoinflöde på 1,7 miljarder.

Hittills i år uppgår det totala nysparandet i fonder till 21,3 miljarder kronor. Störst nettoinsättningar uppvisar blandfonder, med ett nysparande på 10 miljarder.

https://news.cision.com/se/fondbolagens-forening/r/viss-forsiktighet-i-fondsparandet-under-juni,c2572275
Den enes tillgång är den andres skuld.
Den enes bröd är den andres död.

Du bevisar bara att vi har en kreditbubbla utan dess like.
2018-07-10, 11:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Den enes tillgång är den andres skuld.
Den enes bröd är den andres död.

Du bevisar bara att vi har en kreditbubbla utan dess like.

Jaha om folk inte spar så är det ett allvarligt problem som visar att vi har en bubbla och om folk spar så är det ett allvarligt problem som visar att vi har en bubbla.

Jag tror för övrigt du inte riktigt har förstått det här med aktier, vem har en skuld om jag äger aktier?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-07-10 kl. 11:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in