2018-07-13, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Precis och det var det mitt inlägg handlade om, jag bemötte det felaktiga påståendet att skulder måste skapas då man spar i aktier. Om du vill skriva inlägg som handlar om andra saker så har inte det med mitt inlägg att göra.

Haha. Än en gång så svarar du inte på något utan klipper och klistrar som det passar. Skulder finns alltid om du sparar i aktier med en bas i pengar. Läs mitt inlägg och svara på mina frågor. Men du gör det lätt för dig. Förstår att du vill ha skygglapparna kvar... Bankarbetare
2018-07-13, 12:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxnatte
Haha. Än en gång så svarar du inte på något utan klipper och klistrar som det passar. Skulder finns alltid om du sparar i aktier med en bas i pengar. Läs mitt inlägg och svara på mina frågor. Men du gör det lätt för dig. Förstår att du vill ha skygglapparna kvar... Bankarbetare

Ja resten av ditt inlägg handlade inte om det jag skrivit, däremot kom du med påståenden om vad jag tycker som du inte har det minsta stöd för. Jag fann ingen anledning att kommentera sådana fantasier från dig. Vill du debattera andra frågor med mig än de jag tagit upp får du undvika halmgubbar.
2018-07-13, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ja resten av ditt inlägg handlade inte om det jag skrivit, däremot kom du med påståenden om vad jag tycker som du inte har det minsta stöd för. Jag fann ingen anledning att kommentera sådana fantasier från dig. Vill du debattera andra frågor med mig än de jag tagit upp får du undvika halmgubbar.
Vilken halmgubben syftar du till?? Att det inte finns pengar som täcker räntan? Förklara i såfall hur det kan finnas (tillräckligt med pengar) utifrån mitt exempel. Det är ju själva problematiken i ditt påstående. Jag tar ju upp det som felar i ditt påstående, hur kan det inte ha att göra med ditt påstående??...
Senast redigerad av Maxnatte 2018-07-13 kl. 13:03.
2018-07-13, 13:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vilken halmgubben syftar du till??

Detta:

Citat:
Din poäng är att man kan handla utan att vara del i systemfelet.? Jag gissar att man kan som bankarbetare inte vill se till helheten då det blir för jobbigt att gå till jobbet. Använder man pengar i en transaktion är/blir man en del av problemet.
Sedan är det lite vi kan göra åt saken, men att blunda för det hjälpen ingen. Skulle du istället använda ex, bitcoin vid transaktionen kringgår man systemfelet.

Detta är fria fantasier från dig om vad jag tycker som du inte har minsta stöd för. Jag har t.ex. förordat övergång till krypto så det är inte bara att du inte har stöd för dina halmgubbar du har dessutom fel.
2018-07-13, 13:40
Bannlyst
Citat:
Detta:

Detta är fria fantasier från dig om vad jag tycker som du inte har minsta stöd för. Jag har t.ex. förordat övergång till krypto så det är inte bara att du inte har stöd för dina halmgubbar du har dessutom fel.

Var häri hittar jag svar på mina frågor?
Jag fastslår konsekvensen av ditt påstående. Därav vad du "tycker"... Men jag ser fram emot ett svar och inte något påstående om vad jag missat.
2018-07-13, 13:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Var häri hittar jag svar på mina frågor?
Jag fastslår konsekvensen av ditt påstående. Därav vad du "tycker"... Men jag ser fram emot ett svar och inte något påstående om vad jag missat.

Nej du fantiserar fritt och kommer med halmgubbar. Hävdar du annat får du komma med ett citat av det jag faktiskt skrivit och visa hur du härleder din slutsats. Annars gäller följande:

Citat:
2018-07-13, 15:34
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Sthlms län bostadsrätter enligt Penates:

Rådata - snittpris -3,78 % de senaste 30 dagarna!
2018-07-13, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Källa på detta?
Hur räknas detta och hur många steg räknar man?
Jag tänker byggbolag -> materialproducenter -> offentlig sektor -> mäklare -> bankirer -> PR-folk -> servicesektor osv.

Är det för många steg, varför/varför inte?

Sedan får man inte glömma prisuppgångens påverkan på den ekonomiska aktiviteten. Stiger värdet på BR så känner nyttjanderättsägaren sig rik och spenderar mer = mer sysselsättning.

http://fastighetstidningen.se/nar-staden-slocknar/

Så inga byggare = inget att basera sin kreditgivning och värdestegring på = mindre ekonomisk aktivitet = mindre jobb.

1.5 sysselsättningsmultiplikator låter lågt.

Input/output-analys.

Citat:
In economics, an input–output model is a quantitative economic technique that represents the interdependencies between different branches of a national economy or different regional economies.[1] Wassily Leontief (1906–1999) is credited with developing this type of analysis and earned the Nobel Prize in Economics for his development of this model.

[...]

https://en.wikipedia.org/wiki/Input%E2%80%93output_model

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att jämföra bygget av Ostlänken med bygget av stora bostadsområden är felaktigt.
Hus produceras nästan uteslutande här och kräver mer personal för kompletterande installationer. Viker bomarknaden så kommer det slå hårt både mot de områden med hög byggnation och omkringliggande områden. I 08 kryllar det av hantverkare som pendlar in för att jobba.

Nu jämförde jag inte, jag gav ett exempel.

Edit: Med 1-1,5 menar jag alltså hur det påverkar den regionala ekonomin, sysselsättningsmultiplikatorn för exempelvis riket kan vara lite högre, låt säga en cementfabrik någonstans.

Om vi tar fordonsindustrin som ett exempel så sysselsätter den ca 31 000 människor i min del av landet, det är ungefär 50% av totalen, anställer då exempelvis Volvo 500 personer så är den indirekta effekten för Storgöteborg ca 420 indirekta arbetstillfällen, för riket är dock sysselsättningsmultiplikatorn 3,44, finns ingen annan sektor som egentligen är i närheten av det.

Citat:
Fordonsteknik fortsätter ge nya FoU-jobb

Ericsson är fortfarande störst i Sverige på forskning och utveckling. Men fordonsindustrin är den största FoU-branschen, där utvecklingen av eldrivna, självkörande och uppkopplade bilar driver på.
https://www.nyteknik.se/fordon/fordonsteknik-fortsatter-ge-nya-fou-jobb-6866125

Skulle istället NCC anställa 500 personer(vilket dom gick ut med nyligen) så skulle det enligt en input/output analys skapas ca 130 indirekta arbetstillfällen storgöteborg. Dvs en sysselsättningsmultiplikator på 1,26.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-07-13 kl. 16:17.
2018-07-13, 16:15
Medlem
bohrdohrs avatar
Prissänkta lägenheter i Stockholms län enligt Booli (https://www.booli.se/stockholms+lan/2/?direction=asc&objectType=L%C3%A4genhet&page=12&pr iceDecrease=1&sort=priceChangePct).Som förväntat så är utbudet ner nu under sommare. Men förhållandevis många prissänkta lägenheter ändå. Kan bli ett blodbad när utbudet återhämtar sig framåt hösten.

Lägenheter i Stockholms län
HTML-kod:

Veckodag  Datum		Lghter totalt	Prissänkta	Prissänkt med mer än 10%
Tis	  20171017	11515		653 (5,7%)	150
Ons	  20171025	13032		724 (5,6%)	175
Lör	  20171111	13147		886 (6,7%)	210
Mån	  20171120	13341		1005 (7,5%)	235
Lör	  20180113	13664		1028 (7,5%)	200
Fre 	  20180119	13794		1134 (8,2%)	240
Lör	  20180127	13924		1223 (8,8%)	280
Lör	  20180217	14536		1324 (9,1%)	340
Mån	  20180312	12964		1415(10,9%)	415	
Tis	  20180403	12072		1266(10,5%)	430	
Tis	  20180410	12401		1380(11,1%)	440
Fre	  20180504	12685		1410(11,1%)	455
Lör	  20180519	13197		1444(10,9%)	525
Lör	  20180602	13354		1500(11,2%)	575
Fre	  20180713	11281		1345(11,9%)	500

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Fast eftersom "sälja på ritning" är en död affärsmodell så måste de företag som vill överleva börja producera först och sälja efter att det är färdigbyggt; eller åtminstone nästan färdigbyggt.

Borde inte varje företag som vill överleva i branschen bygga hyfsat mycket? De får ju helt enkelt chansa på att de kommer att kunna sälja när det närmar sig inflyttning. De kommer ju att kunna sälja i vilket fall. Frågan är bara vilket pris de kan ta ut?

Det är ju bara att påminna om vad den vettiga Miljöpartisten sade: "Om vi en byggsektor som inte klarar att bygga bostäder när man kan få ut 90000 per kvadratmeter då är jag väldigt orolig". Byggbolagen kommer att få sålt men kanske inte till topp priser utan till 2010 priser kanske. De klarade att överleva då så det löser sig nu också.

Hur gör de andra stora bolagen? PEAB eller NCC?

Jo de har ju inte så mycket till val. Men antagligen så kommer de behöva trimma organisationen en del relativt snart. Ingen direkt koll på PEAB och NCC. Men de har ju betydligt fler områden än just bostäder. Så de kan nog flytta runt folk lite lättare även om de också kan få det tufft om bostadsmarknaden kraschar. De verkar hur som inte ha en särskilt positiv bild av bostadsmarknaden i Sverige framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Sthlms län bostadsrätter enligt Penates:

Rådata - snittpris -3,78 % de senaste 30 dagarna!

Spännande (även om det är lite lite data såklart). Augusti blir intressant. Den enda månaden på hösten som normalt är rejält positiv (snitt +1,8% för HOXSWE). Snittet de 13 senaste åren har faktiskt varit ner för HOXSWE under årets sista 6 månader (-0,6%) att jämföra med första halvans snitt på +7,2%. Så även om det anses vara en liten återhämtning under våren (+4% om juni blir +-0) så är det ju sämre än normalt.
2018-07-13, 16:26
Medlem
Tulliuss avatar
Har räknat litet till på siffrorna i OPs kvartalsrapport:

Utan Norra tornen 2, Brf Helix, d.v.s. bara de bostäder som skall vara klara i år:
OP hade 59 osålda bostäder i produktion i slutet av kv.1 och baserat på mina kalkylblad uppskattar jag att deras värde enligt de ekonomiska planerna var ca 570 miljoner. De hade 51 (eller 52 -någonstans har de ett räknefel) osålda bostäder i produktion i slutet av kv. 2 till ett uppskattat värde om 491 miljoner. De har därmed sålt 8 bostäder i produktion för 79 miljoner (om jag räknat rätt) under andra kvartalet. Jag tror ju att de har fått lägenheter i retur trots vad de kommunicerat ut publikt. På samma sätt som de sa att de fått betalt av Axxonen (enligt plan) för Biografen Penthouses, tror jag de slirar på sanningen även om returer. Med den här takten kommer det ta ca 7 kvartal att bli av med de objekt som redan byggstartats.

Att de kommer upp i 22 sålda objekt totalt under kvartalet är ju för att de även sålt 13 bostäder från ett framtida projekt, Unité. Man kan tyvärr inte se vilka objekt de sålt där eftersom de plockat bort objektlistan från projektsidan.

Samma beräkning som ovan men med Norra Tornen 2, Brf Helix:
Kvartal 1 => Kvartal 2
108 => 99 (eller 100) bostäder i produktion
1370 MSEK => 1280 MSEK värdet på osålda bostäder i produktion
9 bostäder för ca 90 MSEK såldes under kv. 2.
Det kommer att ta ca 11 kvartal att sälja klart dessa bostäder i samma takt.
Senast redigerad av Tullius 2018-07-13 kl. 16:57.
2018-07-13, 16:46
Bannlyst
Citat:

Du säger det jag men du klarar inte av att visa det du påstår. Om jag spar i aktier i ett bolag som inte har skulder var finns då denne skuld du pratar om?

Citat:
Eftersom du jobbar på bank är det inte konstigt att du inte förstår bättre... Jag gissar att det sker av ren självbevarelsedrift som du blundar för sanningen.

Frågor som du kan ställa dig själv:
1. Vart kommer pengarna ifrån i första led?
2. Vem får låna dessa pengar?
3. Med vad betalas denna ränta?
4. Hur kan man betala tillbaka med pengar som inte finns?

Det hela leder till det ekonomiska systemet vi har idag, vilket är ett (i grunden) systemfel. Det är vad din motdebattör utgår från att du förstår men som jag tänkte skulle utvecklas lite mer då det verkar ha gått dig förbi.

För att ytterligare förenkla om jag gjorde det för svårt.
Om den första pengen i en by präglas av smeden och sedan lånas av drängen till säg 2% ränta, hur kan drängen som lånat pengen någonsin betala tillbaka den extra summan som tillkommer pga räntan? Det går naturligtvis inte och smeden måste därför prägla en ny peng för att täcka detta. En ny peng präglas av smeden men oxå denna peng lånas ut mot ränta och således finns det mindre pengar än det finns skulder i systemet.

Ett ekorrhjul har skapats till mänskligheten som vi kallar för kapitalism och så länge vi bara skapar mer (handlar över våra tillgångar) skuld, sitter ingen och rullar tummarna utan alla måste hjälpas åt att jobba ikapp.
Elementärt kära Watson

Det fetade var din fråga och jag har svarat med tydlighet var skulden finns = Räntan som det inte finns pengar till för att kunna betala. Du är visst lite efter. Eller ja, jobbigt förstås att inte se "the big picture"...

Nä allvarligt, blunda vidare för systemfelet du, fast det är nog inget blundande det handlar om utan ett aktivt val från din sida då du är en som lever på systemfelet via ditt bank jobb
2018-07-13, 17:03
Avslutad
Citat:
Det fetade var din fråga och jag har svarat med tydlighet var skulden finns = Räntan som det inte finns pengar till för att kunna betala. Du är visst lite efter. Eller ja, jobbigt förstås att inte se "the big picture"...

Nä allvarligt, blunda vidare för systemfelet du, fast det är nog inget blundande det handlar om utan ett aktivt val från din sida då du är en som lever på systemfelet via ditt bank jobb
Rent tekniskt så kan alla pengar betalas tillbaka.

Men då måste det råda 100% omfördelning.

Så rent praktiskt så är det som du säger eftersom vi inte har 100% omfördelning.

Se diskussionen i denna tråd:
(FB) Är den finansiella ekonomin ett pyramidspel?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in