Citat:
Ursprungligen postat av
420istheonlyhope
Det är intressant hur du tänker att det är religion och kriminalitet som föder utanförskap. Antar att det är jobbigt för dig att se att snacket om invandrare bidrar till det som du beklagar dig över. Vet inte om det är möjligt för alla människor att se saker ur olika perspektiv. Men det går likaväl att säga att utanförskap göder religiös extremism och kriminalitet.
Med tanke på klimatet idag gällande tramset om att vara svensk eller invandrare så kan det mycket väl tänkas att föräldrarna känner samma hopplöshet och frustration som sina barn. Det kan vara så illa att det redan nu är så att många av dom redan känner att det är svenskar mot invandrare. Jag vet inte. Jag är inte där.
Jag skrev ni svenskar eftersom att jag har, precis som du säger, haft turen/oturen att få ta del av ett flertal olika perspektiv under mitt liv på denna extremt efterblivna planet. Vad du identifierar mig som och att det är viktigt för dig... Gissa var det kliar mig någonstans. För 10 år sen hade jag svarat svensk utan tvekan. Idag vet jag inte vad jag ska svara trots att något annat svar än svensk hade varit ännu märkligare.
Jag har inte vurmat för ett piss, jag försöker ta ner dig till verkligheten för vi alla behöver möta den tillsammans. Jag är knappast en av dom som inte klarar av att tala sanning. Men lika jobbigt som det är att prata med hjärntvättade "Pk-eliten", precis lika jobbigt är det att snacka med "Allt är invandrarnas fel, nu talar vi om för dom vad vi tycker och tänker om dom på internet och hoppas att verkligheten blir trevligare"-eliten
Därför rättar jag dig i dina sakfel
Det är egentligen helt ointressant för mig vad du kommer ifrån eller vad identifierar dig som. Du uttryckte dig på sådant sätt att det var lätt att anta att du kom från ett annat land.
Vad beträffar det här berömda utanförskapet så anser jag att det verkligen är att se ner på folk. Att ta för givet att fattiga och/eller arbetslösa per automatik är predestinerade till att bli kriminella eller religiösa extremister. Folk har varit fattiga i alla tider och det är ett tillstånd som man i dagens sverige kan ta sig ut ifrån. Det är väl naturligt att en person som kommer hit som asylinvandrare får göra ett antal "hundår" innan personen hunnit etablera och integrerat sig. Man kan inte förvänta sig att man ska bo i en tiorumsvilla med sjöutsikt och pool direkt efter att man kommit hit. Nej att bli kriminell handlar i huvudsak om helt andra orsakssamband som triggar igång både vad gäller för svenskar som för invandrare.
Jag har inte sagt att allt är invandrarnas fel. Tvärtom, jag försöker endast påvisa kulturkrocken som kan uppkomma då klan- och hederskultur möter "frihet under eget individuellt ansvar". Sverige är antagligen det land i västvärlden som är minst lämpad för massinvandring från MENA. Höga trösklar på bostadsmarknaden. Höga trösklar på arbetsmarknaden. Genom organiserat. Genom strukturerat och effektiviserat med enormt många outtalade regler och normer att följa, enorm individuell frihet osv, osv. Kort sagt ett jävligt knepigt land att navigera rätt i.
Om du inte vet hur systemet fungerar går det ofelbart åt helvete men det gör det på ett betydligt subtilare och mer smygande sätt än i de flesta andra länder. Ta tex en 18åring som snattar. Hemma i Irak hade han fått sitta i fängelse ett tag bland råttor och kackerlackor. Han hade sannolikt blivit misshandlad av fångvaktare och polis. Kanske torterad och våldtagen. Det här känner såklart föräldrarna till och de kommer att göra allt för att inte deras son ska hamna i den situationen. Hade han gjort det kan det hända att även släkten, klanen fryser ut honom som en dubbelbestraffning. Vad händer för samma 18åring i Sverige? Jo han får om han har otur prata med en socialkärring i en halvtimme över en fika. Knappast ett straff i egentlig mening. Vet man däremot inte att man samtidigt får en prick i belastningsregistret vars effekter visar sig först flera år senare då killen ska söka jobb och bostad, kanske låna pengar, är det lätt både för 18åringen och hans föräldrar att tro att det inte blev något straff, att man kanske inte ens gjort något fel.Skillnaden mellan föräldrarnas hemland och Sverige blir enorm ifråga om rättskipning, kollektivt straff kontra individuellt ansvar, social kontroll kontra individuell frihet, normer och värderingar. Och det är här någonstans i gränslandet mellan ovanstående som det tyvärr skiter sig för många invandrare vilket får till resultat att deras söner blir kriminella eller religiösa extremister.
Så nej allt är självklart inte invandrarnas fel lika lite som det endast är svenskarnas eller Sveriges fel.