Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-13, 09:09
  #3277
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Ursäkta för lite OffTopic, men jag funderar över ett ord som har använts väldigt mycket i den här tråden.

Många här beskyller varandra för att vara "luffare" & ibland i sammansättningar som "pissluffare". Detta är inget skällsord som jag känner igen från längre tillbaka, så jag undrar om det är något som lånats in utifrån. Är det ett översatt ord från arabiska eller var kommer det ifrån?
Citera
2018-07-13, 11:31
  #3278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankiemalmo
Döp inte ditt namn till amir mekky om du inte är han din luffare
En sak som man kan undra med dig är varför du i varje tråd försöker flytta bort fokus från Amir och istället försöker lägga det på Di3o Diaz och Oxie grabbarna?
Citera
2018-07-13, 13:31
  #3279
Medlem
Försöker ej ta bort fokus från någon men saken är den att ni tror er veta medans jag vet ni snackar att dido och dom från Oxie är luffare hit och dit men ni vet inget om dom ändå tro ni veta allt men vi säger dom är änglar så blir allt bra
Citera
2018-07-13, 13:37
  #3280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankiemalmo
Försöker ej ta bort fokus från någon men saken är den att ni tror er veta medans jag vet ni snackar att dido och dom från Oxie är luffare hit och dit men ni vet inget om dom ändå tro ni veta allt men vi säger dom är änglar så blir allt bra

Haha bästa idag
Ska inte kalla dej för luffare, din Pajas
Citera
2018-07-13, 20:44
  #3281
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ursäkta för lite OffTopic, men jag funderar över ett ord som har använts väldigt mycket i den här tråden.

Många här beskyller varandra för att vara "luffare" & ibland i sammansättningar som "pissluffare". Detta är inget skällsord som jag känner igen från längre tillbaka, så jag undrar om det är något som lånats in utifrån. Är det ett översatt ord från arabiska eller var kommer det ifrån?
Det dyker upp en del ord i ABOK-trådarna, som inte vi alla känner till.
Att ha "para" är ett sånt ord som dykt upp i den här tråden och betyder att ha pengar kopplat till Bosniska och forna Jugoslaviska språk.

Den nutida användningen av luffare påstås ha inspirerats av engelskans numera oftare betydelse vid användning av ordet "Bum".
Citera
2018-07-14, 15:07
  #3282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Det dyker upp en del ord i ABOK-trådarna, som inte vi alla känner till.
Att ha "para" är ett sånt ord som dykt upp i den här tråden och betyder att ha pengar kopplat till Bosniska och forna Jugoslaviska språk.

Den nutida användningen av luffare påstås ha inspirerats av engelskans numera oftare betydelse vid användning av ordet "Bum".

Para är på turkiska.
Citera
2018-07-14, 18:47
  #3283
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glock19c
Para är på turkiska.
Para finns med olika betydelser som både substantiv och verb i ett flertal olika språk.
Betydelsen av pengar förekommer bl.a. i de bosniska, serbo-kroatiska och turkiska språken.

Ville mest vidga kunskaperna på Flashback då inget av de nämnda språken är godkända att posta på, men det är givetvis högst intressant att försöka förstå vad vissa förortskids (som ibland saknar förmåga till meningsbyggnad) försöker att berätta i sina inlägg.
Citera
2018-07-14, 22:20
  #3284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Para finns med olika betydelser som både substantiv och verb i ett flertal olika språk.
Betydelsen av pengar förekommer bl.a. i de bosniska, serbo-kroatiska och turkiska språken.

Ville mest vidga kunskaperna på Flashback då inget av de nämnda språken är godkända att posta på, men det är givetvis högst intressant att försöka förstå vad vissa förortskids (som ibland saknar förmåga till meningsbyggnad) försöker att berätta i sina inlägg.
Antar att para kommit till balkanländerna via turkisk ockupation.
Citera
2018-07-15, 05:18
  #3285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glock19c
Para är på turkiska.

Para är ett persiskt ord som osmanerna använde för deras valuta, som senare spreds till Balkan.
Idag betyder det även pengar i de flesta språken som talas på Balkan och Anatolien.
Citera
2018-07-15, 09:44
  #3286
Medlem
Citat:
När han var tio år slog skolan larm om att han var bråkig och kaxig. Nu är han 21 och var den egentliga måltavlan när tre personer sköts ihjäl i Malmö 18 juni.

Det här är historien om en pojke som under uppväxten tränade boxning och ville jobba med VVS. Som också har beskrivits som ”smart, trevlig och lyssnande”.

Idag är han en av Malmös mest jagade kriminella.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...os-mest-jagade
Citera
2018-07-15, 10:02
  #3287
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M4lteser
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...os-mest-jagade
En ganska uttömmande artikel. Det mesta är nog redan nämnt i tråden, om man orkat traggla sig förbi alla inlägg där man beskyller varandra för att vara "luffare".

Ett par saker sticker ut:

Citat:
En av de skadade är en 21-åring man, som vi i det här reportaget kallar Karim.
Hade det varit 2014 så hade Aftonbladet valt att kalla honom "Bengt".

Citat:
Vi kan inte låsa in folk för tid och evighet, säger Sara Kleijsen Åhlander.
Hon är avdelningschef på individ– och familjeomsorgen i en del av Malmö, där hon arbetat i nästan 20 år.
Ett klassiskt batikhäxenamn. Låter som något Fula Gubben kunde ha skaldat ihop.

Citat:
Vad hade kunnat göras annorlunda? Karims far nobbade flera erbjudanden från socialtjänsten om hjälp, vilket inte är ovanligt, enligt Sara Kleijsen Åhlander.
– Jag önskar att lagen gav oss möjlighet att kunna ställa hårdare krav på föräldrarna att gå med på frivilliga insatser.
Men då hade det väl inte längre varit frivilliga insatser?
Citera
2018-07-15, 10:11
  #3288
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M4lteser
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...os-mest-jagade


Då får det väl anses klarlagt vem som var måltavlan om man följt tråden?

Tror att han bör bosätta sig långt bort byta identitet detsamma gäller nog övriga i hans familj.

Kommer man inte åt det egentliga målet så går man nog på de som är närstående!

Om han blir kvar så lär han bli klippt förr eller senare tror jag efter att ha följt tråden och tidningarna.

Gissar att killen lusläser trådar och tidningar i allt som gällande det som sker där han misstänks vara inblandad som GM eller BO.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback