2018-07-09, 16:50
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky
Nu blev jag nyfiken. . Vad är rätt förutsättningar?

Mest troligt, M medlemmar tvingar bort UK och övriga partitoppen och ersätter med företrädare som inte är globalister/pk:ister.

SD skulle stabiliseras på nuvarande stöd och M skulle öka sannolikt på bekostnad av pragmatiska S-väljare. Kärnväljare S och kärnväljare M hoppar inte över men det finns en stor grupp som är öppen för båda, även om SD sannolikt dammsugit upp många.
2018-07-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky
Nu blev jag nyfiken. . Vad är rätt förutsättningar?

Två delar måste infrias om SD ska kunna nå makten.
1. Att dom rödgröna blir lite större än Alliansen.
2. Att SD + M + (KD) får majoritet.

Det är ingen garanti men det är bästa chansen för SD.
Moderaterna kan inte frivilligt sätta sig på åskådarläktaren ännu en mandatperiod. Då kommer dom tappa stora delar av sina väljare. Ingen vill heller rösta på ett parti som inte vill regera eller få igenom sin politik och det finns heller ingen anledning att lägga sin röst på ett sådant parti. Utan dom måste välja att regera om möjligheten finns.

Visserligen kan M välja att gå ihop med S men det skulle antagligen vara nästan lika illa som att välja att sitta på läktaren en period till.
2018-07-09, 17:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Mätningarnas mätning av Henrik Ekegren Oscarsson sammanväger "de mest tillförlitliga opinionsmätningarna".
Det roliga är att han tycker som du och har inte med Sentio, Yougov och Skop, fastän det är just dessa tre som varit de mest tillförlitliga inför tidigare val.

Inför valet 2014 var Skop och Sentio bäst. Yougov låg inte långt efter.
Inför 2010 var Skop bäst. Sentio och Yougov verkar inte ha varit med.
Inför 2006 var Skop i mitten. Sentio och Yougov var inte med.
Inför 2002 var Yougov bäst. Skop näst sist. Sentio var inte med.

https://datastory.se/story/matningarnas-matning
https://val.digital/Institutes/

Det där håller inte http://status.st/ med om. Sentio var med och prickade väldigt rätt även i valet 2010, skoop var däremot off som vanligt.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-07-09 kl. 17:07.
2018-07-09, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det där håller inte http://status.st/ med om. Sentio var med och prickade väldigt rätt även i valet 2010, skoop var däremot off som vanligt.

Något jag personligen tycker talar emot Sentios precision är att mätpunkterna för SD har fluktuerat kraftigt månad till månad sedan 2016. Yougov har mer stabila kurvor, likaså de andra instituten. Oavsett vilket så kommer en handfull institut få se över sina metoder rejält efter 9 september då mätresultaten inte ens ligger inom varandras felmarginal.
2018-07-09, 17:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Något jag personligen tycker talar emot Sentios precision är att mätpunkterna för SD har fluktuerat kraftigt månad till månad sedan 2016. Yougov har mer stabila kurvor, likaså de andra instituten. Oavsett vilket så kommer en handfull institut få se över sina metoder rejält efter 9 september då mätresultaten inte ens ligger inom varandras felmarginal.

Fakta trumfar tyckanden och fakta är att Sentio har varit överlägset mest träffsäkra för SD.
2018-07-09, 17:29
Medlem
Exakt 2 månader kvar till valet

Vad händer under den här perioden som kan ge SD mer sympatier i mätningarna förutom partiledarutfrågningarna och slutdebatten?
2018-07-09, 17:35
Medlem
Citat:
Fakta trumfar tyckanden och fakta är att Sentio har varit överlägset mest träffsäkra för SD.

Som jag skrev var det först 2016 som mätpunkterna började diffa rejält. Om sentios mätresultat avspeglar väljarkåren skulle SD ha så rörliga väljare att det diffar 2-3 %-enheter per månad ibland 4%-enheter. Slår man ihop alla övriga mätinstitut är deras resultat mindre spretiga månad för månad. Men som sagt märker vi detta 9 september.
2018-07-09, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz

Vad händer under den här perioden som kan ge SD mer sympatier i mätningarna förutom partiledarutfrågningarna och slutdebatten?

Det är väl det gamla vanliga, invandrarrelaterad brottlighet och stök i förorter. Eventuella konsekvenser av invandring ex. fler böneutrop eller att fler migranter når Sverige. Det som kan påverka mest framöver är väl en möjlig påverkansoperation där man släpper skandaler om SD 2-3 veckor innan valet.
2018-07-09, 17:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Som jag skrev var det först 2016 som mätpunkterna började diffa rejält. Om sentios mätresultat avspeglar väljarkåren skulle SD ha så rörliga väljare att det diffar 2-3 %-enheter per månad ibland 4%-enheter. Slår man ihop alla övriga mätinstitut är deras resultat mindre spretiga månad för månad. Men som sagt märker vi detta 9 september.

Vilket som är det verkliga resultatet mellan valen kan vi inte veta, facit har vi bara vid val och vid dessa punkter har Sentio varit överlägset bäst. Kanske varierar SDs stöd lika mycket som Sentios mätningar mellan valen eller så är detta ett brus i Sentios mätningar, om detta kan vi bara spekulera eftersom vi inte har facit. Rimligt är dock att använda fler institut när man bedömer förändringarna och betrakta avvikelser mot trenden hos enskilda OI som brus.
2018-07-09, 19:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz

Bortsett från "skandaldrev" från media, invandrarvåld etc. så tror jag valrörelsen i sig gynnar SD. De har de mest entusiastiska valarbetarna med mycket självförtroende. Och allt fler som normalt inte bryr sig om politik börjar fundera på vad de skall rösta på närmare valet, vissa av dem kommer välja SD istället för sitt gamla vanliga parti.
2018-07-09, 19:26
Medlem
Lapes avatar
Citat:
Det har varit drygt 1000 tillfrågade per tillfälle, där sen någonting mellan 700-800 brukar svara. Det sen Nyheter Idag köpt undersökningen. Det är väl en billighetsvariant med litet urval de köper av Sentio. Något som gör att det av slumpen kan spreta en del i enskilda mätningar. Men de systematiska felen förefaller då vara mindre för Sentio när det gäller SD än andra institut med tillförlitligare nivå i stort och över tid.
2018-07-09, 19:41
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Jag kan inte svara på varför val.digital har utelämnat Sentio och Yougov inför valet 2010. Men de som har behandlats borde väl stämma. Siffrorna i alla opinionsmätningar och i valet är ju fasta, och alla uträkningar om vem som mäter träffsäkrast borde då vara desamma (jag ser inget utrymme för svängrum). Därmed borde det stämma att Skop var bäst (exklusive då möjligen Sentio och Yougov).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in