2018-08-06, 10:25
  #72805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Resonemanget låter helt ok tycker jag, men stämmer inte med ändringen i opinionen. KD ökar bara med 0,3 och SD faller med 1,5.

Nej, visst. Men Karin Nelsson på Inizio för själv fram det i intrvju. Det får väl antas att de ser det i sina siffror på något sätt.

Citat:
– Att Moderaterna inte har ett starkare stöd än det vi ser i dag beror sannolikt på att deras väljare stödröstar på Kristdemokraterna eller Liberalerna, för att hjälpa till att hålla ihop Alliansen. Det ska man komma ihåg, säger Karin Nelsson.

Sverigedemokraternas tillbakagång kan ha samma orsak, enligt analyschefen på Inizio.

– Den här tillbakagången för Sverigedemokraterna tror jag har att göra med att SD-väljare stödröstar på i första hand Kristdemokraterna, för att man ser ett regeringsalternativ med M, SD och KD, säger Karin Nelsson.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/kajmoB/sd-tappar-i-ny-matning--rysare-mellan-blocken

Skulle (L) ligga på 4.4% inklusive Stödröstare från (M) så ligger de riktigt dåligt till efter att väljarna inser att Alliansen är död och Jan Björklund har en mitten-koalition med (S) som andrahandsval.

Jag är själv övertygad om att (KD) klarar sig och (L) åker ut just därför att det är självklart att (KD) kommer att tillhöra ett (M)+(SD) alternativ om ett sådant blir av*. Däremot (L) har man ingen aning var de hamnar.

* därmed inte sagt att ett sådant alternativ blir av men bestämmer sig (M) så hänger (KD) på.
2018-08-06, 10:26
  #72806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Ja titta! Det finns fortfarande hopp inför valet nu när SD sjunker i mätningarna. Hoppas svenska folket har samma sunda förnuft på valdagen och inte röstar på rasisterna.

Ordet "rasist" har de senaste åren devalverats till den milda grad, att det av 95 % av befolkningen tolkas, -"alla som inte tycker som jag"!

Förresten är det mycket troligt afghanernas kommande och planerade aktioner leder till, ytterligare ca 5 % extra för SD, utöver de ca 25 % man redan har!
2018-08-06, 10:33
  #72807
Medlem
SD sjunker 1.5% i Aftonbladet's senaste mätning. Orsak:

"Regeringen ser ut att ha gynnats av sommarens värmebölja och bränder, säger Karin Nelsson, analyschef på Inizio."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/kajmoB/sd-tappar-i-ny-matning--rysare-mellan-blocken

Snälla....regeringen gjorde ju bort sig rejält! Helt klart manipulerande siffror.
2018-08-06, 10:57
  #72808
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
SD sjunker 1.5% i Aftonbladet's senaste mätning. Orsak:

"Regeringen ser ut att ha gynnats av sommarens värmebölja och bränder, säger Karin Nelsson, analyschef på Inizio."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/kajmoB/sd-tappar-i-ny-matning--rysare-mellan-blocken

Snälla....regeringen gjorde ju bort sig rejält! Helt klart manipulerande siffror.
Nä, det är inga manipulerade siffror sd har sjunkt men ligger högre än 21,5 ändå. Men det är fortfarande en månad kvar, man glömmer den heta sommaren och förra sommaren var kall för att inte tala om iskalla mars. SD kommer göra ett sista ryck inför valet.
2018-08-06, 11:25
  #72809
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vilka spelbolag? Jag kollade snabbt på några spelbolag och som bäst har SD och S samma odds.
Med risk att bli raderad (många tidigare hänvisningar till spelmarknaden har blivit det) så kan jag svara på frågan.
Betfair är enda oddsbörsen och har sålunda mest rättvisande odds.
Oddsen på SD som största parti har sjunkit från 2 till 1.8 sista 48hrs mens oddsen på S har gått från 2.3 till 2.5.
Man skulle kunna inbilla sig att nån som känner senaste OU INNAN den publicerats offentligt försöker sig på att göra en hacka på Betfair. Jag hade gjort det om jag haft inside info...
2018-08-06, 11:39
  #72810
Medlem
S ökar väl för att Löfven inte visat sig så mycket nu under semestern!

Att SD ligger på 19% är rena fantasierna! Givetvis ligger de mycket högre.
2018-08-06, 11:39
  #72811
Medlem
SD utsätts ju ständigt för angrepp av olika slag i MSM. Om SD inte går på offensiven på ett framgångsrikt sätt, så kommer de därför sannolikt att sjunka i opinionen.

Själv misstänkte jag att SD faktiskt hade sjunkit, så jag är inte beredd att helt avfärda Inizio. Dock tror och hoppas jag att siffrorna för SD ändå är för låga och att siffrorna för S och M är för höga. Jag tycker det är märkligt att S skulle ha fått högre opinionssiffror. Varför skulle stödet för dem ha stigit plötsligt?

En möjlighet är dock att folk helt enkelt är lite rädda för att SD ska skapa kaos i Sverige om de blir för stora. Det är faktiskt möjligt att en del som tidigare har sagt sig stödja SD nu har fått kalla fötter och gått tillbaka till S.
2018-08-06, 11:45
  #72812
Medlem
NorthernAngels avatar
Sentio väldigt stabila siffror för SD och de två halvstora partierna. Anmärkningsvärt är KD på 2,4 % och d¨är det antagligen innan EBT stod och ville förbjuda SD på bögparad med sovjetisk musikunderhållning och en "programledare" som är asylaktivst. KD kommer kanske bli mindre än AfS. V går också starkt det gynnar SD vid regeringsbildning för kvarvarande allianspartier kan knappast ta med dem i ett regeringsunderlag. Kanske får vi se en S+M+C+L regering med 201 mandat? Då har vi Extra Val till sommaren. SD får 99 mandat ensamma.

SENTIO augusti (jmf m juli)
Sverigedemokraterna: 25,5 procent (-0,1)
Socialdemokraterna: 21,1 procent (-0,1)
Moderaterna: 19,1 procent (+1,0)
Vänsterpartiet: 12,6 procent (+1,8)
Centerpartiet: 6,9 procent (-0,2)
Liberalerna: 4,6 procent (-1,2)
Miljöpartiet: 3,9 procent (+0,1)
Kristdemokraterna: 2,4 procent (-1,6)
Feministiskt initiativ: 1,2 procent (-0,1)
Piratpartiet: 1,0 procent (-0,1)
Medborgerlig samling: 0,1 procent (-0,3)
Övriga: 1,5 procent (+0,5)

Inizio. Aftonbladet fortsätter att tjata om sina block och hur ljämnt det är. Hur skall ett block på 40 % bilda regering? (Enligt sentio och samtiden så för röda blocket 131 mandat och blå blocket 119 mandat. Det är mycket svaga regeringsalternativ) Menar AB att det är bestämt med ett DÖ 2.0 på steroider?

Om det är sant att SD-väljare stödröstar på KD så är det dumt; KD kommer aldrig samarbeta med SD. EBT sa det på Pride. Det är bara önsketänkande. Den liberala asylvänliga falangen i KD är den största och starkaste.
2018-08-06, 11:48
  #72813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
SD sjunker 1.5% i Aftonbladet's senaste mätning. Orsak:

"Regeringen ser ut att ha gynnats av sommarens värmebölja och bränder, säger Karin Nelsson, analyschef på Inizio."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/kajmoB/sd-tappar-i-ny-matning--rysare-mellan-blocken

Snälla....regeringen gjorde ju bort sig rejält! Helt klart manipulerande siffror.

Med tanke på var Aftonbladet står politiskt så känns det natruligt.
Ärligt, och allvarligt, hade jag varit sosse och arbetat på denna tidning så hade jag också gjort ALLT för att få fler att rösta s nästa månad. En friserad OU? Självklart! Allt ät tillåtet i krig, kärlek och politik.
2018-08-06, 12:06
  #72814
Medlem
Låt oss anta att Inizios undersökning faktiskt speglar stämningarna i Sverige just nu. Varför minskar i så fall SD? Det kan bero på att folk är rädda för att SD ska skapa kaos i Sverige, som jag sa i mitt förra inlägg.

Varför ökar M? Det kan bero på att folk som inte vågar rösta på SD ändå vill rösta på ett parti som tydligt har sagt ifrån att de vill minska invandringen.

Varför ökar S? Det kan bero på att de som övergav S för afghanamnestins skull nu tänker att afghanerna inte kommer att få någon amnesti, och då kan man ju faktiskt rösta på S, för S är bäst på att styra Sverige.

Ja, sen tänker de kanske också att S var duktiga på att skaffa hjälp till Sverige när vi hade så stora skogsbränder.

Jag tror att de som nu vänder tillbaka till S och M (om de nu gör det) tänker ungefär så.
__________________
Senast redigerad av Egnatankar 2018-08-06 kl. 12:10.
2018-08-06, 12:08
  #72815
Moderator
-Info-s avatar
Det finns en konstig sak med Aftonbladet/Inizio som jag noterat. Fram till oktober 2017 låg Aftonbladet/Inizios siffror för SD kring SD:s medelvärde, eller stundtals en bit över medelvärdet, på status.st:

http://www.status.st/

Men efter oktober 2017 hände något. Från och med november 2017 har SD legat långt under medelvärdet i varenda mätning utförd av Aftonbladet/Inizio. Ca 2 procentenheter under. Mars 2018 till och med 3 procentenheter under.

Hur ska man tolka detta? Gjorde Inizio en justering av SD under november 2017? En justering nedåt? Eller beror denna förändring på annat?
2018-08-06, 12:14
  #72816
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
SD utsätts ju ständigt för angrepp av olika slag i MSM. Om SD inte går på offensiven på ett framgångsrikt sätt, så kommer de därför sannolikt att sjunka i opinionen.

Själv misstänkte jag att SD faktiskt hade sjunkit, så jag är inte beredd att helt avfärda Inizio. Dock tror och hoppas jag att siffrorna för SD ändå är för låga och att siffrorna för S och M är för höga. Jag tycker det är märkligt att S skulle ha fått högre opinionssiffror. Varför skulle stödet för dem ha stigit plötsligt?

En möjlighet är dock att folk helt enkelt är lite rädda för att SD ska skapa kaos i Sverige om de blir för stora. Det är faktiskt möjligt att en del som tidigare har sagt sig stödja SD nu har fått kalla fötter och gått tillbaka till S.

Du har fått allt om bakfoten. Det är nästan tvärtom.

All smutskastande i public service och MSM har pågått sedan SD kom in i riksdagen och bevisligen har ingenting fungerat. Det var tillochmed värre förr. Det har endast visa sig vara kontraproduktivt.

Det har släppt om dem i värmen på ett helt annat sätt inför detta Val även om smutskastninen fortsätter på sina håll. Etablissemanget är inte konsekventa i sin strategi och det råder stora motsättningar i vilken strategi som är praksis. Det råder panik och allt tycks vara till SDs fördel.

SD har ökat med det dubbla sedan 1998 och de har aldrig varit större än nu. Jag tror de flesta som gått över stannar tills det blir radikal skillnad i samhället. De kommer göra ett otroligt bra val och bli klart störst. Garanterat över 25%. Oavsett vad som händer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in