Citat:
Nej, visst. Men Karin Nelsson på Inizio för själv fram det i intrvju. Det får väl antas att de ser det i sina siffror på något sätt.
Citat:
– Att Moderaterna inte har ett starkare stöd än det vi ser i dag beror sannolikt på att deras väljare stödröstar på Kristdemokraterna eller Liberalerna, för att hjälpa till att hålla ihop Alliansen. Det ska man komma ihåg, säger Karin Nelsson.
Sverigedemokraternas tillbakagång kan ha samma orsak, enligt analyschefen på Inizio.
– Den här tillbakagången för Sverigedemokraterna tror jag har att göra med att SD-väljare stödröstar på i första hand Kristdemokraterna, för att man ser ett regeringsalternativ med M, SD och KD, säger Karin Nelsson.
Sverigedemokraternas tillbakagång kan ha samma orsak, enligt analyschefen på Inizio.
– Den här tillbakagången för Sverigedemokraterna tror jag har att göra med att SD-väljare stödröstar på i första hand Kristdemokraterna, för att man ser ett regeringsalternativ med M, SD och KD, säger Karin Nelsson.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/kajmoB/sd-tappar-i-ny-matning--rysare-mellan-blocken
Skulle (L) ligga på 4.4% inklusive Stödröstare från (M) så ligger de riktigt dåligt till efter att väljarna inser att Alliansen är död och Jan Björklund har en mitten-koalition med (S) som andrahandsval.
Jag är själv övertygad om att (KD) klarar sig och (L) åker ut just därför att det är självklart att (KD) kommer att tillhöra ett (M)+(SD) alternativ om ett sådant blir av*. Däremot (L) har man ingen aning var de hamnar.
* därmed inte sagt att ett sådant alternativ blir av men bestämmer sig (M) så hänger (KD) på.