Citat:
Ursprungligen postat av
OkyDoky
Nu blev jag nyfiken. . Vad är rätt förutsättningar?

Två delar måste infrias om SD ska kunna nå makten.
1. Att dom rödgröna blir lite större än Alliansen.
2. Att SD + M + (KD) får majoritet.
Det är ingen garanti men det är bästa chansen för SD.
Moderaterna kan inte frivilligt sätta sig på åskådarläktaren ännu en mandatperiod. Då kommer dom tappa stora delar av sina väljare. Ingen vill heller rösta på ett parti som inte vill regera eller få igenom sin politik och det finns heller ingen anledning att lägga sin röst på ett sådant parti. Utan dom måste välja att regera om möjligheten finns.
Visserligen kan M välja att gå ihop med S men det skulle antagligen vara nästan lika illa som att välja att sitta på läktaren en period till.