2018-07-09, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är lätt att glömma bort all den osäkerhet man kände tidigare och överdriva den osäkerhet man känner idag, detta gäller alltid i samtliga frågor. Jag förutspådde DÖ innan den inträffade och fick bara mothugg på det, ingen annan trodde på det jag skrev då, tvärtom skulle det vara en omöjlighet. Nu i efterhand förändras minnesbilderna och vi vill gärna tro vi kände att det här var en fullt möjlig utveckling trots att det för de flesta kom som en blixt från klar himmel.

På motsvarande sätt finns det flera olika scenarior efter valet denna gång men att osäkerheten skulle vara större denna gång köper jag inte.

Det återstår att se, ifall man tycker det finns marknad för fler OM i juli i år än 2014?

Den stora ökningen av alternativa medias inflytande, gör garanterat vi kommer se mycket stora förändringar den allra sista månaden!
Därför har nog OM i juli inte så stor betydelse.
2018-07-09, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Har exakt samma erfarenheter som du, många sossar som nu öppet är redigt förbannade på samhällsutvecklingen och kommer att rösta på SD - grannar, vänner, bekanta, okända man hör talas om. Misstänker att detta "proteströstande" kommer fram alldeles för dåligt i de olika opinionsinstitutens undersökningar. Vi har ett knepigt läge där instituten med stor sannolikhet fortfarande inte lyckas fånga upp nytillkomna SD-väljare i tillräckligt hög grad. Dessutom har vi ett mörkertal i nya SD-väljargrupper som tidigare inte röstat SD och där stigmatiseringen ännu är stor eller t o m mycket stor. Som tur är har vi facit om exakt två månader.

Det tror jag också. En av dem jag pratade med sa också att han inte är SDare och sa sedan "Vad ska man rösta på? Jag avskyr mobbing och det är precis det de övriga sju partierna håller på med". Är det något svenskar avskyr så är det just den här mobbningen som sker i riksdagen.
2018-07-09, 13:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Vad händer då när SD får 100.000 medlemmar ?
Jag tror inget parti kan få det. S är nere på 90 000 men har många gamla människor. Skulle SD bli det nya folkrörelsepartiet så kan det nog ändå inte blir mer än 70 000.
2018-07-09, 13:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-P
Det tror jag också. En av dem jag pratade med sa också att han inte är SDare och sa sedan "Vad ska man rösta på? Jag avskyr mobbing och det är precis det de övriga sju partierna håller på med". Är det något svenskar avskyr så är det just den här mobbningen som sker i riksdagen.
Ja mobbning och att bli skriven på näsan vad man måste tycka. Och detta med att man inte kan och får ändra politiken för några påstådda internationella överenskommelser. Alla sådana sovjetattityder kan ge SD många proteströster. Men de kommer kanske inte synas i OU?
2018-07-09, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja mobbning och att bli skriven på näsan vad man måste tycka. Och detta med att man inte kan och får ändra politiken för några påstådda internationella överenskommelser. Alla sådana sovjetattityder kan ge SD många proteströster. Men de kommer kanske inte synas i OU?

Alla fyra hade också retat sej mycket på att hela tiden få pekpinnar att inte rösta "fel".
2018-07-09, 14:04
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Inte lätt att säja hur stora SD kommer att bli men fördubbling jämfört med 2014 är inte otroligt. Kanske ännu mera? Har idag pratat med fyra bekanta och alla kommer att rösta SD. Även deras familjer och andra anhöriga. Flera av dessa har tidigare varit inbitna sossar.

En av dom jag pratade med sa bla följande: "Finns inget annat parti än SD. De andra partierna har förstört hela landet".

Jag tycker det är festligt att du nämner att det rör sig om sossar ty i medierna pratas det alltid om "högerextremism" och man försöker ofta koppla ihop detta med SD. Något som, precis som du har märkt, är väldigt långt från sanningen. SD-väljare är i hög grad sossar eller pragmatiska mittenväljare, möjligtvis med lite idéer som lutar mer åt blått.
2018-07-09, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag tycker det är festligt att du nämner att det rör sig om sossar ty i medierna pratas det alltid om "högerextremism" och man försöker ofta koppla ihop detta med SD. Något som, precis som du har märkt, är väldigt långt från sanningen. SD-väljare är i hög grad sossar eller pragmatiska mittenväljare, möjligtvis med lite idéer som lutar mer åt blått.

Jag vet personligen att ett flertal anhöriga till dessa personer har varit rabiata sossar. I valen 2010 och 2014 la de sin röst på S. Kan inte vara så vanligt men jag känner faktiskt ett äkta par som tidigare har röstat på Mp men i år kommer att lägga sina röster på SD. Vet emellertid inte om de röstade på Mp 2010 och 2014?
2018-07-09, 14:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Just nu florerar en video på facebook av en Bawan Avraham Said som har kurdiskt ursprung. Han verkligen slaktar Sossarna på göteborgska. På 15 timmar har den setts 46 000 gånger och delats 1100 gånger. Här förlorar S många invandrarröster och folk som inte vill se sig själv som "rasister". Bawan säger att sossarna är de störta rasisterna

Men kan jämföra med Löfvens tal i Almedalen som de la upp på FB i fredags. Den har bara fått 24 000 visningar på 3 dagar och bara 319 delningar.

https://www.facebook.com/Bawan.Said95/videos/1293589374104323/?hc_ref=ARRh9NGwizNn8-vBJWJdZvP7n6JuBUGgMPZKCBxkEZnG3Y9AoazVKTueH-M4Frcxlic

SD kommer fortsätta att öka i OU dessa sista två månader. Kvinnor och invandrare kommer börja genomskåda S lögner.
2018-07-09, 14:27
Medlem
8711s avatar
Det är ju rätt så tydligt hur opinionen ser ut och man förstår att Sverigedemokraterna kan vara det allra största partiet just nu när Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna fullständigt krossade övriga partier och partiledare i antal tittare från partiledartalen i Almedalen. Jimmie Åkesson totalt överlägsen etta 70.000 hushåll före Löfven på andra plats.

Det stödet och det intresset från svenska folket säger något om opinionen och var folk finner intresse och en lösning för problemen man ser i sin vardag. Det kommer givetvis synas även i opinionsmätningarna över tid.
2018-07-09, 14:48
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Jag vet personligen att ett flertal anhöriga till dessa personer har varit rabiata sossar. I valen 2010 och 2014 la de sin röst på S. Kan inte vara så vanligt men jag känner faktiskt ett äkta par som tidigare har röstat på Mp men i år kommer att lägga sina röster på SD. Vet emellertid inte om de röstade på Mp 2010 och 2014?

Det vi ser i opinionen är att SD faktiskt tagit från alla partier, alltså även från MP. Det som gör att folk kan gå från partier som S och MP rör förmodligen i hög grad på saker som att man värnar saker som är väldigt knutna till Sverige. Tänk saker som allemansrätten och närmiljö.

MP var dessutom ett ganska radikalt framtidsparti förr vilket kan ha attraherat en del väljare som vill ha förändring. Samma väljare, de som primärt vill ha förändring, kan mycket väl ha gått till SD nu. Dessa kan rentav ha kommit från V som nu ser hur identitetspolitiken helt och fullständigt tagit över V och därav inte längre har några alternativ annat än t ex kommunistiska KPML(r) (men detta förutsätter också att de röstar på ett parti som är kommunistiskt samt förmodligen inte kommer in i riksdagen).
2018-07-09, 15:22
Medlem
OkyDokys avatar
Detta har säkert varit uppe i tråden tidigare.. Låt oss nu anta att Sverigedemokraterna blir största parti vid valet.. Vad händer sedan? Räcker det för en statsministerpost
för Jimmie? Eller går man efter största block? Jag tror säkert att det finns någon kunnig här,som kan förklara detta på ett lättbegripligt sätt, för en okunnig som jag...
2018-07-09, 15:32
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky
Detta har säkert varit uppe i tråden tidigare.. Låt oss nu anta att Sverigedemokraterna blir största parti vid valet.. Vad händer sedan? Räcker det för en statsministerpost
för Jimmie? Eller går man efter största block? Jag tror säkert att det finns någon kunnig här,som kan förklara detta på ett lättbegripligt sätt, för en okunnig som jag...
Nej Jimmie blir inte statsminister även om SD blir största eller över 30%.

Talmannen utser regeringsbildare, den han tror har största möjlighet att bilda en regering som inte får 175 mandat EMOT SIG. Jimmie kommer alltid ha 175 mandat emot sig.

Talmannen kommer förmodligen ge chansen till den som leder det största blocket och det bör leda till att ingen av dom klarar av att bilda regering. Vad som händer sedan vet ingen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in