2018-07-06, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Vem som helst kan göra mål mot Färöarna, även du. Zlatan är den typen att han är inte tillräckligt bra för att göra de viktiga målen mot en bättre motståndare när det verkligen gäller. Zlatan funkar i ett dominant lag med superspelare som spelar mot sämre motstånd. Så fort det är bättre motstånd gör han inte många mål (bara att titta i landslaget i VM, i Barcelona, i MU). Galaxy, PSG, Ajax är perfekta lag för Zlatan. Tror du att det är en slump att han aldrig vunnit CL?

Zlatan är en ganska bra spelare, men helt klart övervärderad och hör definitivt inte hemma i ett svenskt landslag. Han kan stanna i LA, även efter karriären.

Ja, du har delvis rätt. Han kunde dock blixtra till då och då. Men ofta tyckte jag att han var stabbig och trög och stannade upp spelet. Och eftersom mycket av (eller allt) spelet skulle gå igenom Z på ett eller annat sätt så påverkade det givetvis lagen han spelade för.

Han låg på en nivån strax under absoluta toppen men kunde aldrig liksom steppa upp vid exempelvis slutspelet i CL. Han hade helt enkelt inte den nivån i sig. Jmf med Milito i Inter som var en starkt bidragande orsak till att Inter tog hem CL. Den säsongen var han strålande och riktigt, riktigt bra.

Mycket av Z storhet ligger i hans förmåga att prata upp sig själv. Många ggr har jag observerat hur han inför landskamper skrytit om hur bra han är för att sedan göra en blek insats i blågult. Men sen åter i klubblaget har han gjort ett spektakulärt mål mot Atalanta och plötsligt är han het igen. Egentligen inte logiskt men medierna gillar att gulla med Z.

Om Henke eller Freddie snackat lika mycket för sig hade man troligen värderat dessa högre. Båda skulle dock avslutat sina karriärer tidigare. Henke i Man U och Freddie efter Arsenal.
Citera
2018-07-06, 16:36
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Vem som helst kan göra mål mot Färöarna, även du. Zlatan är den typen att han är inte tillräckligt bra för att göra de viktiga målen mot en bättre motståndare när det verkligen gäller. Zlatan funkar i ett dominant lag med superspelare som spelar mot sämre motstånd. Så fort det är bättre motstånd gör han inte många mål (bara att titta i landslaget i VM, i Barcelona, i MU). Galaxy, PSG, Ajax är perfekta lag för Zlatan. Tror du att det är en slump att han aldrig vunnit CL?

Zlatan är en ganska bra spelare, men helt klart övervärderad och hör definitivt inte hemma i ett svenskt landslag. Han kan stanna i LA, även efter karriären.
Zlatans VM-statistik stöder visserligen din tes men värt att poängtera är ändå att han knappt spelade 2002 och var skadad under halva gruppspelet 2006. Hans facit i CL håller jag med om är dåligt, och inte handlar det om en slump att han aldrig har vunnit turneringen. Hans frekventa klubbyten (som har skett av väldigt olika anledningar) ser jag som största anledningen. Sedan kan det också vara intressant att se hur många klubbar han har spelat i där laget faktiskt varit en av favoriterna till titeln. Vilka klubbar och vilka säsonger skulle det gälla för Zlatan? Har han gjort någon mer säsong än den i Barcelona där hans klubblag verkligen kunde räknas till huvudfavoriter till segern? Med facit i hand efter 09/10-säsongen kanske hans sista år i Inter hör dit också.

Missförstå mig inte, jag håller med om att det är svagt att inte vinna CL under en så pass lång karriär där han spelat i så pass många topplag, men det vore värre att spendera hela eller stora delar av karriären i ett och samma ständigt favorittippade lag men ändå misslyckas att vinna CL. Jag menar inte att det enbart är dålig tajming av Zlatan i klubbytena som gjort att det gått som det gått, men det spelar nog in.

Ta en spelare som Lewandowski, om han skulle spendera ytterligare 4 år i Bayern utan att vinna CL, är det då inte svagare än att misslyckas med ett flertal olika sämre klubbar under samma tidsperiod?
Citera
2018-07-07, 09:22
Medlem
bagarn29s avatar
Zlatan utmanar Beckham i ett vad:

Citat:
"Yo David Beckham om England vinner så bjuder jag på middag vart du vill i världen, men om Sverige vinner så bjuder du mig på vad jag än vill ha från Ikea ok?".

Beckham var snabb med att anta utmaningen. I ett svar till inlägget skriver han:
"Om Sverige vinner ska jag personligen ta dig till Ikea och köpa vad du än behöver till ditt nya palats i LA, men när England vinner vill jag att du kommer till en landskamp på Wembley bärandes en England-tröja och njuta av fish & chips i halvtid".

Jag skulle vilja se båda dessa saker ske. Alltså jag gillar dessa båda killar.
Citera
2018-07-07, 10:04
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Zlatan utmanar Beckham i ett vad:

Jag skulle vilja se båda dessa saker ske. Alltså jag gillar dessa båda killar.

Varför gillar du Zlatan? När har han någonsin gjort något som inte direkt gynnar honom själv? I tweeten till Beckham taggar han ju @ikeasverige, man behöver inte vara hjärnkirurg för att lista ut att Ikea betalade honom för det. Troligen var det inte ens Zlatans idé, utan någon av hans lismande pr-personer kontaktade Ikea och knåpade ihop detta.

Allt för att personer som du ska tycka att han är en "skön" "king" samtidigt som han viglar upp hatiska stämningar i Malmö genom att spela rasistkortet och antyda att våldet är Polisens fel.
Citera
2018-07-07, 11:41
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Varför gillar du Zlatan? När har han någonsin gjort något som inte direkt gynnar honom själv? I tweeten till Beckham taggar han ju @ikeasverige, man behöver inte vara hjärnkirurg för att lista ut att Ikea betalade honom för det. Troligen var det inte ens Zlatans idé, utan någon av hans lismande pr-personer kontaktade Ikea och knåpade ihop detta.

Allt för att personer som du ska tycka att han är en "skön" "king" samtidigt som han viglar upp hatiska stämningar i Malmö genom att spela rasistkortet och antyda att våldet är Polisens fel.
Tyvärr fattade inte den smått korkade Beckham detta.
Citera
2018-07-07, 18:41
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seberto

Ja han blir ju totalt utnyttjad. Beckhams varumärke är starkare än Zlatans internationellt, och det är självklart ingen tillfällighet att Zlatans pr-personer riktade in sig på just honom likt hungriga ormar. Zlatan parasiterar på Beckhams varumärke och får betalt för det av Ikea.
Senast redigerad av LordLancaster 2018-07-07 kl. 18:43.
Citera
2018-07-08, 09:04
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Vet en som myser riktigt ordentligt idag när sverige åker ut. Zlatan. Har nog varit jobbigt för hans ego och se sverige så bra. Lägg därtill att han kan fejka att han är stolt och glad över laget och hylla dem så vinner han lite respekt hos dem naiva svenska fansen också och göra sig än mer populär. Allt enligt planerna.
Citera
2018-07-09, 00:49
Medlem
Till er som babblar om Zlatans målproduktion i VM: 2002 gjorde han ett (bra) inhopp. Ungefär så. 2006 spelade han skadad. Det är poänglöst att ta upp den grejen.

Att han inte presterade i viktiga matcher gäller inte heller. Han gjorde ett heroiskt mål mot Italien 2004, det som tog oss vidare (om jag inte missminner mig). Han gjorde ett antal viktiga kvalmål och var superb i playoffmatcherna mot Danmark (tog oss till EM efter en dominant insats) och Portugal (två mål, tyvärr överträffad av Ronaldos hattrick). Mot Tyskland, i den heroiska vändningen, gjorde han ett mål och använde sin fysik på ett ypperligt sätt i samband med kvitteringen. 2008, då också skadad, gjorde han mål mot Spanien. Han är en av dem som gjort flest mål i EM genom tiderna (delad plats med tex Henry). Därtill kunde han bevisligen avgöra matcher mot lag som Frankrike och England trots att de inte var lika viktiga. I CL gick det sämre, men han var aldrig urusel. Han innehar plats åtta när det gäller flest CL-mål genom tiderna. Varför de inte kom i utslagsmatcherna kan man sia om.

Zlatans ego och Hamréns mjäkighet ställde till det.
Senast redigerad av Lenk 2018-07-09 kl. 00:55.
Citera
2018-07-09, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Vet en som myser riktigt ordentligt idag när sverige åker ut. Zlatan. Har nog varit jobbigt för hans ego och se sverige så bra. Lägg därtill att han kan fejka att han är stolt och glad över laget och hylla dem så vinner han lite respekt hos dem naiva svenska fansen också och göra sig än mer populär. Allt enligt planerna.

Är detta evinnerliga Zlatan-bashande från din sida ett led i någon slags tvångsproblematik eller vad säger doktorn?
Citera
2018-07-09, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seberto

Klart Beckham var med på noterna. Det där rotade sig under deras tid i PSG.
Citera
2018-07-09, 12:14
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Till er som babblar om Zlatans målproduktion i VM: 2002 gjorde han ett (bra) inhopp. Ungefär så. 2006 spelade han skadad. Det är poänglöst att ta upp den grejen.

Att han inte presterade i viktiga matcher gäller inte heller. Han gjorde ett heroiskt mål mot Italien 2004, det som tog oss vidare (om jag inte missminner mig). Han gjorde ett antal viktiga kvalmål och var superb i playoffmatcherna mot Danmark (tog oss till EM efter en dominant insats) och Portugal (två mål, tyvärr överträffad av Ronaldos hattrick). Mot Tyskland, i den heroiska vändningen, gjorde han ett mål och använde sin fysik på ett ypperligt sätt i samband med kvitteringen. 2008, då också skadad, gjorde han mål mot Spanien. Han är en av dem som gjort flest mål i EM genom tiderna (delad plats med tex Henry). Därtill kunde han bevisligen avgöra matcher mot lag som Frankrike och England trots att de inte var lika viktiga. I CL gick det sämre, men han var aldrig urusel. Han innehar plats åtta när det gäller flest CL-mål genom tiderna. Varför de inte kom i utslagsmatcherna kan man sia om.

Zlatans ego och Hamréns mjäkighet ställde till det.

Och Zlatans spelstil och lagets brist på enhetlig idé (kanske på Zlatans inrådan)
Trots att Berg, som egentligen bara är bra på att göra mål, gick mållös ur VM, så var Sveriges anfall bättre än det varit under Zlatans tid, eftersom anfallarna spelade tillsammans med varandra och resten av laget, pressar när de ska och är ganska förutsägbara i allmänhet.

Zlatan har varit framgångsrik när han tillåtits spela på känn, vara den som gör det oförutsägbara, men med världslag bakom sig och kanske en eller två lekkamrater där framme som också kan fokusera på det offensiva. Sverige har inte riktigt råd att låta honom spela så. Inte för att de inte klarar det defensivt, de kan försvara med nio man och låta en strunta i försvarsspelet, men eftersom de inte klarar att dominera matcher så som Inter, Milan, PSG osv, gjorde. Zlatan har alltid fått möjligheten att göra fel och tappa bollen fem gånger på rad om det är så, eftersom laget är tillräckligt bra för att ge honom den en sjätte gång och då kan han avgöra.

För Sverige är det åtminstone inte sämre att spela så som vi gör under Janne.
Citera
2018-07-09, 12:31
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Zlatan gjorde 2 inhopp i VM 2002. Men det vore orimligt att ha begärt att han skulle ha gjort mål i VM 2002 på den begränsade speltiden han hade som 20-åring. I VM 2006 var det synd att han var så hämmad av sin skada. Zlatan fick aldrig en ärlig VM-chans.

Citat:
Han gjorde ett heroiskt mål mot Italien 2004, det som tog oss vidare (om jag inte missminner mig).
Tekniskt sett var det Mattias Jonsons 2-2-mål mot Danmark som tog oss vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in