2018-07-05, 10:24
Medlem
mark.corrigans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TankoPerravald
Zlatan gör stor succé i La Galaxy. Han är delad trea i skytteligan med 10 mål. Han är Sveriges bästa kille fastän Sverige vinner VM-guld med sin tur och skicklighet. Men Venezulanen Jozef Martinez leder med 17 mål. La Galaxy tar oftast bara en poäng, de borde vinna fler matcher. Men bra om de tar sig till slutspel, tack gud om du hjälper Zlatan och Los Angels

Han har 9 mål och ligger 6:a i skytteligan bakom fantastiska spelare som Bradley Wright-Phillips, som aldrig platsade i Championship. "Stor succé" är dessutom att gravt överskatta hans insatser hittills. Han gör mål, men utöver det så är han väldigt stillastående, och inte alls inblandad i spelet, och rätt dålig helt ärlig. Han gör sitt jobb som måltjuv, men att ens försöka argumentera för att han skulle kunna göra ett jobb i Jannes landslag är ett skämt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kadork
Henke Larsson har gjort fler mästerskapsmål än Zlatan.
Tomas Brolin har gjort fler mästerskapsmål än Zlatan.

Zlatan har, till skillnad från Brolin och Larsson, bara gjort mål i gruppspelsmatcher.

Brolin som även har ett bättre målsnitt än Zlatan i landslaget, som mittfältare i fri roll.
Citera
2018-07-05, 10:40
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.corrigan
Han har 9 mål och ligger 6:a i skytteligan bakom fantastiska spelare som Bradley Wright-Phillips, som aldrig platsade i Championship. .
Zlatan har 10 mål nu efter målet inatt. BWP har varit en gigant i Red Bulls sen han gick till MLS 2013. Han är snart uppe i 100 mål på cirka 150 matcher. New York:arna fattar inte hur inte BWP kan vara med i Englands VM-trupp.
Citera
2018-07-05, 10:54
Medlem
mark.corrigans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Zlatan har 10 mål nu efter målet inatt. BWP har varit en gigant i Red Bulls sen han gick till MLS 2013. Han är snart uppe i 100 mål på cirka 150 matcher. New York:arna fattar inte hur inte BWP kan vara med i Englands VM-trupp.

Ah, mitt misstag. Soccerway hade uppdaterat resultatet men inte skytteligan.

Att New York-bor tycker att Wright-Phillips ska vara med i VM-truppen säger dock mer om deras brist på fotbollskunnande än hans kvaliteter. Målspruta i MLS kanske, men han har aldrig varit mer än en League 1-spelare. Att han kan göra mycket mål mot försvar som håller låg Allsvenskan-klass ändrar inte det, och att påstå att han ska vara där framför Vardy, Welbeck eller Rashford är direkt okunnigt. Samtliga forwards i Premier League samt ett stort gäng i Championship ska vara för BWP i rangordningen. Det är som att vi skulle hävda att Wanderson skulle platsa i en brasiliansk VM-trupp 2010.

På samma vis så är Zlatans 10 mål inte argument för att han fortfarande är en stor spelare. Det som skulle kunna vara det är att han presterar på en mycket högre nivå än motståndet i andra aspekter, som Vela, Giovinco och David Villa gjort sen de kom till MLS. Där har Zlatan som bäst varit medelmåttig.
Citera
2018-07-05, 12:24
Medlem
BarryHeros avatar
Tack vare drömmålet i natt har Zlatan har nu gjort 500 tävlingsmål i sin karriär. 431 klubblagsmål och 69 landslagsmål (62 senior, 7 junior).

Det är bara ZI och Gunnar Nordahl som kunnat mäkta med detta av alla svenska spelare genom tiderna.
Citera
2018-07-05, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Jag håller med om att det är landslagets resultat som gäller. Man måste dock förstå att spelare har olika roller i ett lag, Zlatans har varit att göra målen. Det kan man inte beskylla honom för att inte ha gjort, för det har han bevisligen.

Jag instämmer helt enkelt inte i att ansvaret är enbart Zlatans. Jag är enig i att han haft det största ansvaret från och med det att han blev lagkapten och "uttalad" ledare. Jag menar dock att han gjort ungefär det man kan begära av honom i de mästerskap han har spelat, undantaget 2016 där hela laget underpresterade (men även där finns det "förmildrande omständigheter"). I VM 2006 drogs han med skador och missade halva mästerskapet, sedan gjorde han två mål i de följande två EM-turneringarna. Det är lätt att säga att "det inte räckte, han borde ha gjort ÄNNU fler för att ta Sverige vidare" men i och med att fotboll också handlar om hålla tätt bakåt kan jag inte lasta honom allena för uttågen.

Du har rätt, hat är kanske att ta i. Klagomål, ensidig kritik och framför allt ett himla drev är det däremot. Fakta är fakta, vi har bara olika sätt att tolka dessa. Du ser ett anfall som inte klarar av dina hårda krav som den enda boven medan jag öppnar upp för att flera lagdelar kan ha skuld i förluster.

Det här med att försvara Zlatan handlar givetvis om att drevet är som det är. I och med det nuvarande landslagets framgångar har det blivit inne att klanka ner på Zlatan. Jag har en åsikt som skiljer sig från andras och i och med att det här är ett diskussionsforum känner jag att min åsikt får plats också, hur högljudda ni andra än är. Sedan har jag nog alltid föredragit att försvara framför att angripa.

Vad är grejen med dubbelpunkterna förresten?

Ja, du verkar själv väldigt lågmäld, artig och nobel, jämfört med oss andra? Jag tycker också hellre om att försvara än angripa och är inte den personen som "sågar" folk till höger och vänster, snarare tvärtom..

Vi tycker olika helt enkelt, jag ser det som att hela laget måste fungera och må bra, det är han ansvarig för som lagkapten och som superstjärna hade han en väldigt stark röst i gruppen.. Medspelare ser upp till honom och i vissa fall tar efter hans beteende på och utanför planen, då gäller det att föregå med gott exempel och visa vad som är viktigt, alltså laget inte jaget..

Du snackar mycket om mål, men inte mycket om det defensiva arbetet som anfallare, det håller liksom inte att vi slarvar där och för mig är alla spelare involverade i försvarsspelet, inte bara backlinje och målvakt.. Sedan tycker jag inte det sänder bra signaler att våran lagkapten "tummar" på hemjobbet lite då och då, istället för att visa vägen genom att arbeta hårdast, sätta standarden och visa vad som gäller i "hans" lag..

Klart inte Z är ensam skyldig för allt, då gör man det för enkelt, hade t.ex. väldigt svårt för Hamrén, där jag inte höll med om många beslut, men fakta är att vi vann den här EM-kvalmatchen mot Holland 2011 under Hamrén..

Tycker Z sände rätt dåliga signaler mot lagkamrater som inte hör hemma i i lagsport, struntade ibland i defensiva arbetet när han kände för det och kändes ibland mer som lagkaptensbindeln var en statusgrej, istället för att axla det stora ansvaret som det innebär.. I den rollen tycker jag han är ljusår bakom Granqvist och det är otroligt viktigt för en framgångsrik grupp/lag med bra ledare..

Förstår du inte att det blir kritik mot Z när Sverige med sitt "kassa spelarmaterial" (som det beskrivits) helt plötsligt är med och bråkar långt fram i VM-slutspelet, när vi hade en kräftgång på 10 år med "våran överlägset bäste spelare" i laget.. Vi har på ett par år gått från att inneha våran sämsta världsranking någonsin till att folk pratar realistiskt om att Sverige kan vinna VM, det är en enorm utveckling..

Lägg till att Z höjts upp till skyarna av både media och sig själv till en nivå som inte är i paritet med verkligheten, sedan allt drygande från Z i allmänhet sista året gör väl att det nästan är omöjligt för folk att strunta helt i kopplingen.. Dessutom syns ju snubben i all reklam nu också, vilket gör det ännu tydligare att han inte längre är med..
Citera
2018-07-05, 13:21
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Vi tycker olika helt enkelt, jag ser det som att hela laget måste fungera och må bra, det är han ansvarig för som lagkapten och som superstjärna hade han en väldigt stark röst i gruppen.. Medspelare ser upp till honom och i vissa fall tar efter hans beteende på och utanför planen, då gäller det att föregå med gott exempel och visa vad som är viktigt, alltså laget inte jaget..
Här säger jag inte emot, och har inte gjort det tidigare heller. Jag påstår inte att Zlatan är den perfekta lagkaptenen eller den bästa ledaren på plan. Däremot håller jag förbundskaptenen som den person med störst ansvar för att laget ska fungera som ett lag, och det är hans jobb att åtgärda eventuella problem. Har en spelare en negativ påverkan på gruppen menar jag att förbundskaptenen inte ska ta med den spelaren i laget. Det här är också anledningen till att jag tror att Janne hade klarat av att få ihop ett lag med Zlatan i bättre än vad Hamrén gjorde, helt enkelt för att Janne är en bättre ledare.
Citat:
Du snackar mycket om mål, men inte mycket om det defensiva arbetet som anfallare, det håller liksom inte att vi slarvar där och för mig är alla spelare involverade i försvarsspelet, inte bara backlinje och målvakt.. Sedan tycker jag inte det sänder bra signaler att våran lagkapten "tummar" på hemjobbet lite då och då, istället för att visa vägen genom att arbeta hårdast, sätta standarden och visa vad som gäller i "hans" lag..
Jag pratar inte om det när det gäller Zlatan eftersom att vi inte spelade på samma sätt då. Svårare än så är det inte, Zlatan är inte den spelartypen som jobbar hem och återigen, det är förbundskaptenens jobb att välja om man vill ha det så eller inte. Man vet vad man inte får med Zlatan och det är en hårt hemjobbande spelare. Med det sagt får du dock en stark defensiv pjäs på fasta situationer, en spelare med god styrka och längd, som inte är rädd att gå in i dueller.
Citat:
Tycker Z sände rätt dåliga signaler mot lagkamrater som inte hör hemma i i lagsport, struntade ibland i defensiva arbetet när han kände för det och kändes ibland mer som lagkaptensbindeln var en statusgrej, istället för att axla det stora ansvaret som det innebär.. I den rollen tycker jag han är ljusår bakom Granqvist och det är otroligt viktigt för en framgångsrik grupp/lag med bra ledare..
Kaptensbindeln är 100% säkert en statusgrej för Zlatan, såväl i klubblag som i landslaget. Precis som rätt nummer på tröjan och hög lön. Återigen ser jag inte honom som den perfekta kaptenen även om jag tycker att det är bättre med en spelare som gärna tar diskussioner med domare och motståndare än en som är lite tystare (ingen jämförelse med Granqvist här, för tydlighetens skull). Zlatan har sitt signum i att klaga på medspelare när passningar eller löpningar går fel, och här tror jag det är högst individuellt hur man som medspelare reagerar på sådana klagomål. Många störs och irriteras säkerligen, medan andra faktiskt skärper sig och försöker prestera bättre nästa gång.
Citat:
Förstår du inte att det blir kritik mot Z när Sverige med sitt "kassa spelarmaterial" (som det beskrivits) helt plötsligt är med och bråkar långt fram i VM-slutspelet, när vi hade en kräftgång på 10 år med "våran överlägset bäste spelare" i laget.. Vi har på ett par år gått från att inneha våran sämsta världsranking någonsin till att folk pratar realistiskt om att Sverige kan vinna VM, det är en enorm utveckling..

Lägg till att Z höjts upp till skyarna av både media och sig själv till en nivå som inte är i paritet med verkligheten, sedan allt drygande från Z i allmänhet sista året gör väl att det nästan är omöjligt för folk att strunta helt i kopplingen.. Dessutom syns ju snubben i all reklam nu också, vilket gör det ännu tydligare att han inte längre är med..
Var beskrivs det att Sverige har kasst spelarmaterial i det här mästerskapet? Jag menar, jämfört med många andra nationer har vi absolut det, men jämfört med vår uppställning i senaste EM är det ett starkare lag. Och nej, jag förstår inte varför den kritiken riktas så specifikt mot Zlatan. Eller snarare, jag förstår att den gör det men jag tycker att det är högst orättvist och förenklat.

Zlatan har förstås hyllats lite extra på hemmaplan, medan han på andra ställen i världen (England) kanske har hyllats för lite. Bland seriösa sportjournalister eller fotbollsfanatiker tror jag inte att jag någonsin läst någon uttrycka att Zlatan är bättre än Ronaldo och Messi. Där bakom har han ju legat ett flertal tillfällen, som redan tagits upp i tråden har han hamnat topp-10 på Ballon d'Or:s rankning 6 gånger och ytterligare en handfull gånger topp-15. Det tycker jag motsvarar hur Zlatan har hyllats i medier rätt så väl.
Citera
2018-07-05, 13:58
Medlem
Citat:
Var beskrivs det att Sverige har kasst spelarmaterial i det här mästerskapet? Jag menar, jämfört med många andra nationer har vi absolut det, men jämfört med vår uppställning i senaste EM är det ett starkare lag. Och nej, jag förstår inte varför den kritiken riktas så specifikt mot Zlatan. Eller snarare, jag förstår att den gör det men jag tycker att det är högst orättvist och förenklat

Det har beskrivits och uppfattats så under många år, att Sverige bestod av Z och 10 "halvkassa" gubbar ungefär.. Z har själv inte direkt flyttat fokus, utan det har varit mycket snack om målrekord i landslaget och guldbollar istället, för att ännu mer bekräfta sin egen status framför att lyfta laget..

Kort sagt, kan man väl säga att Zlatan är en fantastisk spelare individuellt, inget att snacka om (t.ex. är alla hans guldbollar välförtjänta).. Det jag fokuserar mycket på med landslaget är sammanhållningen, för jag vet att det krävs något alldeles extra där för att vi ska "fightas" långt framme i mästerskapen som nu..

När Z står för så oerhört mycket som går tvärtemot vad man behöver för att bygga ett lag, så blir man ju väldigt kritisk också, för vi har inte den individuella skickligheten som t.ex. Brasilien.. Då måste vi bli bäst på att få ihop laget istället å det menar jag att Z i mycket motverkar, vilket då mer grusar våra chanser att nå riktiga toppresultat..
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-07-05 kl. 14:08.
Citera
2018-07-05, 14:00
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Här säger jag inte emot, och har inte gjort det tidigare heller. Jag påstår inte att Zlatan är den perfekta lagkaptenen eller den bästa ledaren på plan. Däremot håller jag förbundskaptenen som den person med störst ansvar för att laget ska fungera som ett lag, och det är hans jobb att åtgärda eventuella problem. Har en spelare en negativ påverkan på gruppen menar jag att förbundskaptenen inte ska ta med den spelaren i laget. Det här är också anledningen till att jag tror att Janne hade klarat av att få ihop ett lag med Zlatan i bättre än vad Hamrén gjorde, helt enkelt för att Janne är en bättre ledare.

Jag pratar inte om det när det gäller Zlatan eftersom att vi inte spelade på samma sätt då. Svårare än så är det inte, Zlatan är inte den spelartypen som jobbar hem och återigen, det är förbundskaptenens jobb att välja om man vill ha det så eller inte. Man vet vad man inte får med Zlatan och det är en hårt hemjobbande spelare. Med det sagt får du dock en stark defensiv pjäs på fasta situationer, en spelare med god styrka och längd, som inte är rädd att gå in i dueller.

Kaptensbindeln är 100% säkert en statusgrej för Zlatan, såväl i klubblag som i landslaget. Precis som rätt nummer på tröjan och hög lön. Återigen ser jag inte honom som den perfekta kaptenen även om jag tycker att det är bättre med en spelare som gärna tar diskussioner med domare och motståndare än en som är lite tystare (ingen jämförelse med Granqvist här, för tydlighetens skull). Zlatan har sitt signum i att klaga på medspelare när passningar eller löpningar går fel, och här tror jag det är högst individuellt hur man som medspelare reagerar på sådana klagomål. Många störs och irriteras säkerligen, medan andra faktiskt skärper sig och försöker prestera bättre nästa gång.

Var beskrivs det att Sverige har kasst spelarmaterial i det här mästerskapet? Jag menar, jämfört med många andra nationer har vi absolut det, men jämfört med vår uppställning i senaste EM är det ett starkare lag. Och nej, jag förstår inte varför den kritiken riktas så specifikt mot Zlatan. Eller snarare, jag förstår att den gör det men jag tycker att det är högst orättvist och förenklat.

Zlatan har förstås hyllats lite extra på hemmaplan, medan han på andra ställen i världen (England) kanske har hyllats för lite. Bland seriösa sportjournalister eller fotbollsfanatiker tror jag inte att jag någonsin läst någon uttrycka att Zlatan är bättre än Ronaldo och Messi. Där bakom har han ju legat ett flertal tillfällen, som redan tagits upp i tråden har han hamnat topp-10 på Ballon d'Or:s rankning 6 gånger och ytterligare en handfull gånger topp-15. Det tycker jag motsvarar hur Zlatan har hyllats i medier rätt så väl.

Det fanns en tid när man snackade om honom som 3:a bakom Messi och Ronaldo. När han gick till Barca låg han definitivt på den nivån i omvärldens ögon och inte bara i svensk ankdammsmedia. Barca gjorde sig av med Eto'o + 66 miljoner euro för Zlatan 2009. Det motsvarar lätt det dubbla idag om inte mer. Eto'o var långt ifrån slut och vann CL direkt efter. Om man spekulerar i Eto'os värde samt marknadsinflation sedan 2009 var affären helt galen. Minst 150 miljoner om den skett idag.

Jag vill mena att Zlatan var världens högst ansedde anfallare 2009. Jag har alltså svårt att köpa din poäng att han var underskattad i utlandet. Du verkar ha konstiga motivationer till att framställa honom till ett offer som du behöver skydda, när sanningen är att han blivit extremt gullad med och hyllad under hela sin karriär.

Även på gräsrotsnivå. Gamla Youtube-kommentarer är nästan bara positiva. Han var den coole kingen och så vidare. Sedan får även den mest hyllade spelare givetvis viss orättfärdig kritik, men du får ha gigantiska skygglappar på dig om du inte inser hur mycket det gullats med Zlatan i över ett decennium.
Citera
2018-07-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.corrigan
Han har 9 mål och ligger 6:a i skytteligan bakom fantastiska spelare som Bradley Wright-Phillips, som aldrig platsade i Championship. "Stor succé" är dessutom att gravt överskatta hans insatser hittills. Han gör mål, men utöver det så är han väldigt stillastående, och inte alls inblandad i spelet, och rätt dålig helt ärlig. Han gör sitt jobb som måltjuv, men att ens försöka argumentera för att han skulle kunna göra ett jobb i Jannes landslag är ett skämt.

Brolin som även har ett bättre målsnitt än Zlatan i landslaget, som mittfältare i fri roll.

Han hade kunnat vara en perfekt supersub istället för Guidetti råder det ju inga tvivel om. Men då hade han ju inte kunnat hålla på med det tramset han gör nu utan behövt visa sin goda vilja.

Han är ju för gammal och slut för att hålla på att springa för mycket men han är ju fortfarande en måltjuv.
Citera
2018-07-05, 22:37
Medlem
Det handlar om personlighet och spelstil. En Cavani hade fungerat bättre i Sverige än vad Ibra gjort. Men det handlar inte om spelarnas kvalitet.

Dessutom har Sverige agerat fel. Man har helt riktigt insett att han var den stora stjärnan, men man byggde felaktigt laget kring honom. Och det blev väldigt lättläst för motståndarna.

Det var helt enkelt kombinationen av Ibra och Sverige som inte fungerade. tyvärr.
Citera
2018-07-06, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Det handlar om personlighet och spelstil. En Cavani hade fungerat bättre i Sverige än vad Ibra gjort. Men det handlar inte om spelarnas kvalitet.

Dessutom har Sverige agerat fel. Man har helt riktigt insett att han var den stora stjärnan, men man byggde felaktigt laget kring honom. Och det blev väldigt lättläst för motståndarna.

Det var helt enkelt kombinationen av Ibra och Sverige som inte fungerade. tyvärr.

Ang det feta: Det har du helt rätt i. (Älskar för övrigt C. spelstil)

Med facit i hand skulle det ha varit otroligt intressant om Sverige under Zlatans tid i landslaget använt honom som zuper-zub och satsat stenhårt på defensiven tills man slängt in Z (alltifrån minut 25 till 80) som då fått helt fria tyglar att röra om hos motståndarna. kruxet här för motståndaren skulle vara att man inte vet när zlatan kommer in och man kanske fått skador alt att spelarna är trötta när z kommer in.

att man hållit tillbaka zlatan på detta viset hade kanske även gjort honom lite pissed off och därmed hade han spelat ännu bättre. man skulle givetvis gjort detta redan från början under lasses tid vid rodret. att ge en tydlig vink till z att laget går före allt annat. man glömde bort detta på vägen.

sen flippade det ur fullständigt under hamren (hysterin).
Senast redigerad av DurexPlayHeat 2018-07-06 kl. 01:35.
Citera
2018-07-06, 07:02
Medlem
Citat:
Jag håller med om att det är landslagets resultat som gäller. Man måste dock förstå att spelare har olika roller i ett lag, Zlatans har varit att göra målen. Det kan man inte beskylla honom för att inte ha gjort, för det har han bevisligen.

Vem som helst kan göra mål mot Färöarna, även du. Zlatan är den typen att han är inte tillräckligt bra för att göra de viktiga målen mot en bättre motståndare när det verkligen gäller. Zlatan funkar i ett dominant lag med superspelare som spelar mot sämre motstånd. Så fort det är bättre motstånd gör han inte många mål (bara att titta i landslaget i VM, i Barcelona, i MU). Galaxy, PSG, Ajax är perfekta lag för Zlatan. Tror du att det är en slump att han aldrig vunnit CL?

Zlatan är en ganska bra spelare, men helt klart övervärderad och hör definitivt inte hemma i ett svenskt landslag. Han kan stanna i LA, även efter karriären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in