Citat:
Ursprungligen postat av
Marqueso
Jag håller med om att det är landslagets resultat som gäller. Man måste dock förstå att spelare har olika roller i ett lag, Zlatans har varit att göra målen. Det kan man inte beskylla honom för att inte ha gjort, för det har han bevisligen.
Jag instämmer helt enkelt inte i att ansvaret är enbart Zlatans. Jag är enig i att han haft det största ansvaret från och med det att han blev lagkapten och "uttalad" ledare. Jag menar dock att han gjort ungefär det man kan begära av honom i de mästerskap han har spelat, undantaget 2016 där hela laget underpresterade (men även där finns det "förmildrande omständigheter"). I VM 2006 drogs han med skador och missade halva mästerskapet, sedan gjorde han två mål i de följande två EM-turneringarna. Det är lätt att säga att "det inte räckte, han borde ha gjort ÄNNU fler för att ta Sverige vidare" men i och med att fotboll också handlar om hålla tätt bakåt kan jag inte lasta honom allena för uttågen.
Du har rätt, hat är kanske att ta i. Klagomål, ensidig kritik och framför allt ett himla drev är det däremot. Fakta är fakta, vi har bara olika sätt att tolka dessa. Du ser ett anfall som inte klarar av dina hårda krav som den enda boven medan jag öppnar upp för att flera lagdelar kan ha skuld i förluster.
Det här med att försvara Zlatan handlar givetvis om att drevet är som det är. I och med det nuvarande landslagets framgångar har det blivit inne att klanka ner på Zlatan. Jag har en åsikt som skiljer sig från andras och i och med att det här är ett diskussionsforum känner jag att min åsikt får plats också, hur högljudda ni andra än är. Sedan har jag nog alltid föredragit att försvara framför att angripa.
Vad är grejen med dubbelpunkterna förresten?
Ja, du verkar själv väldigt lågmäld, artig och nobel, jämfört med oss andra? Jag tycker också hellre om att försvara än angripa och är inte den personen som "sågar" folk till höger och vänster, snarare tvärtom..
Vi tycker olika helt enkelt, jag ser det som att hela laget måste fungera och må bra, det är han ansvarig för som lagkapten och som superstjärna hade han en väldigt stark röst i gruppen.. Medspelare ser upp till honom och i vissa fall tar efter hans beteende på och utanför planen, då gäller det att föregå med gott exempel och visa vad som är viktigt, alltså laget inte jaget..
Du snackar mycket om mål, men inte mycket om det defensiva arbetet som anfallare, det håller liksom inte att vi slarvar där och för mig är alla spelare involverade i försvarsspelet, inte bara backlinje och målvakt.. Sedan tycker jag inte det sänder bra signaler att våran lagkapten "tummar" på hemjobbet lite då och då, istället för att visa vägen genom att arbeta hårdast, sätta standarden och visa vad som gäller i "hans" lag..
Klart inte Z är ensam skyldig för allt, då gör man det för enkelt, hade t.ex. väldigt svårt för Hamrén, där jag inte höll med om många beslut, men fakta är att vi vann den här EM-kvalmatchen mot Holland 2011 under Hamrén..
Tycker Z sände rätt dåliga signaler mot lagkamrater som inte hör hemma i i lagsport, struntade ibland i defensiva arbetet när han kände för det och kändes ibland mer som lagkaptensbindeln var en statusgrej, istället för att axla det stora ansvaret som det innebär.. I den rollen tycker jag han är ljusår bakom Granqvist och det är otroligt viktigt för en framgångsrik grupp/lag med bra ledare..
Förstår du inte att det blir kritik mot Z när Sverige med sitt "kassa spelarmaterial" (som det beskrivits) helt plötsligt är med och bråkar långt fram i VM-slutspelet, när vi hade en kräftgång på 10 år med "våran överlägset bäste spelare" i laget.. Vi har på ett par år gått från att inneha våran sämsta världsranking någonsin till att folk pratar realistiskt om att Sverige kan vinna VM, det är en enorm utveckling..
Lägg till att Z höjts upp till skyarna av både media och sig själv till en nivå som inte är i paritet med verkligheten, sedan allt drygande från Z i allmänhet sista året gör väl att det nästan är omöjligt för folk att strunta helt i kopplingen.. Dessutom syns ju snubben i all reklam nu också, vilket gör det ännu tydligare att han inte längre är med..