2018-07-02, 21:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Ändå håller du med katolikerna i mycket, så varför detta hat?

Det tror jag inte att jag gör. I exempelvis abortfrågan så har jag en pragmatisk syn som inte grundar sig i en religiös övertygelse, medan katolikerna har en dogmatisk syn som är religiöst grundad.

Mina motiv för att tycka illa om katolicismen, så som jag förstår den, är dels politiska (den påvliga universalismen) dels teologiska (bl a synen på frälsning och Kyrkans plats i samhället). Det bär för långt i denna tråd att utveckla detta närmare, men kring detta har vi haft en tidvis stridbar inställning, och både segrat (Gustaf II Adolf) och förlorat (Kristina), men än i denna dag regleras i grundlag att kungahuset inte får bli katoliker. Det finner jag vara klokt.
Citera
2018-07-02, 22:15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ofödda barn. Det blir inte sämre om man är noga med detaljerna.

Jag tror inte jag riktigt förstås åldersfrågan. Varje kvinna oaktat ålder som blir våldtagen har rätt att slippa föda våldtäktsmannens barn emedan hon inte kan avkrävas ansvar för graviditeten.

Lyser igenom? Jag är svuren motståndare till katolicismen. I Sverige har vi stridit och blött mot katolicismen för att den är moraliskt tvivelaktig, och vi bör därför inte jämföra oss med katolska länder, särskilt inte i Latinamerika som är så väsensskilda från oss.

Var jag otydlig? Helst inget straff för kvinnan, utan för den medicinska personalen.
Ta abortpiller behövs ingen personal för. Vem vill du straffa där då?
Citera
2018-07-02, 22:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Ta abortpiller behövs ingen personal för. Vem vill du straffa där då?

Den som säljer pillren. Sådant bör omfattas av samma restriktioner som receptbelagda läkemedel.
Citera
2018-07-02, 22:25
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det tror jag inte att jag gör. I exempelvis abortfrågan så har jag en pragmatisk syn som inte grundar sig i en religiös övertygelse, medan katolikerna har en dogmatisk syn som är religiöst grundad.

Mina motiv för att tycka illa om katolicismen, så som jag förstår den, är dels politiska (den påvliga universalismen) dels teologiska (bl a synen på frälsning och Kyrkans plats i samhället). Det bär för långt i denna tråd att utveckla detta närmare, men kring detta har vi haft en tidvis stridbar inställning, och både segrat (Gustaf II Adolf) och förlorat (Kristina), men än i denna dag regleras i grundlag att kungahuset inte får bli katoliker. Det finner jag vara klokt.
Det står inte att de inte går bli katoliker. De går inte bli hinduer heller.
De ska hålla sig till tron som definierades som den augsburgsa läran av rätt datum.

Det är märkligt att du fortsätter att spä på hatet i kyrkovärlden i stället för att vara för ekumenitiken.
Senast redigerad av pollenper 2018-07-02 kl. 22:28.
Citera
2018-07-02, 22:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det står inte att de inte går bli katoliker. De går inte bli hinduer heller.
De ska hålla sig till tron som definierades som den augsburgsa läran av rätt datum.

Det står inte i SO, men det är avsikten, i anledning av Kristinas avfall till papismen. Hinduism och islam hade man ingen tanke på 1810.
Citera
2018-07-03, 09:17
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Den som säljer pillren. Sådant bör omfattas av samma restriktioner som receptbelagda läkemedel.
Du inser att det snabbt byggs upp en alternativ marknad, likt narkotikan.
Där jagar polisen slutanvändare, och avkräver oskyldiga kroppsbesiktning i kampen att få bort marknaden.

Du vill verkligen öka antalet oönskade barn.
Citera
2018-07-03, 09:57
Medlem
Citat:
Det tycks mig sm att Du har svårt att skilja begreppen stat och nation åt. Det går utmärkt väl att hävda att det sedan länge finns en kurdisk nation - men att den saknar en stat. Det är därvid inte någon särskilt stor skillnad mellan den kurdiska kampen för en egen stat och Norges dito. Eller Polens. Eller, eller, eller.

Visst har det funnits olika etniciteter i Sverige över tid, en viktig brytpunkt är förstår om vi pratar om Sverige före eller efter 1809. Men det har hela tiden, särskilt efter 1809, funnits en påfallande hög grad av etnisk homogenitet och fr a en klart dominerande etnisk grupp som varit påfallande väl sammanhållen.

Kanske för att jag inte skiljer speciellt på dem nej...Nation = geografiskt område med en grupp människor som skapat sig en stat, dvs gemensamma regler, villkor, form av styrande makt baserat på nån form av sammanhållning etc etc.
Möjligt att man skulle kunna ha en slags nation utan en stat, det är väl i sånt fall att kalla för anarki.
och mig veterligen har vi ännu ej sett den varianten annat än på pappret.

Nej kurder har ingen nation det är ju just detta de kämpar för, de har ett område Kurdistan, men detta har ju inte fått nationell status.

Citat:
Det som stora delar av Europa nu vrider sig kring är invandrings- och integrationsfrågorna. Tyskland inför en potentiell regeringskris, EU med stora inre slitningar, nyvalda regeringar i bl a Österrike och Italien som vill stänga gränserna. Äldre dominerande partier sjunker ner och nya växer till. Det är stora saker på gång. Jag tycker det ser oroande ut. Du borde inte ta lätt på detta.

Högerinfluenserna ser oroande ut ja.

Citat:
Så, vilket värde har det? I förhållande till vad?

Det har det värde som det har. Hur ska jag värdera det tycker du, i siffror?
För att ett unikt DNA ska ta form idag som en människa så behövs oceaner av tur.
Bara den kampen om att komma först till ägget ex. (eller att ägget ha sån tur så att just de dagarna det är mottagligt så pågår sex) slår ut miljoner potentiella chanser, sen ska det befruktade ägget överleva, dvs alla komplexa system för detta ska fungera, vilket det tämligen ofta inte gör.
Vidare så måste där finnas någon som ta hand om detta barn då det föds. och för att en människa idag ska ha en chans klara sig i vår rätt krävande tid, så måste den omsorgen faktiskt ha en viss kvalitet. och detta sista kan bara föräldrarna avgöra om detta finns, med modern som sista anhalt.
Trots! dessa enorma krav föds det fullt tillräckligt med barn i Sverige idag.
och utfallet för svenska ungar idag är hundrafallt bättre än för låt säga 200 år sen.
Ingen svält, inga barnhem, inga små barn vid vägkanterna som tigger för att de blivit utslängda, inga änglamakerskor, inga barnarbete, ingen rotting.
Kvalitet framför kvantitet helt enkelt.
Varför duger inte detta för dig?

Citat:
Jag har ett dåligt tangentbord som jag blir allt argare på.

Bah! Erkänn nu du har problem trycka ner tangenterna med vingpennorna.

Citat:
Bra. Du börjar inte att "rätt att välja" inte är detsamma som "rätt beslut". Man bör också minnas att demokratiska beslut kan har rätt kort varaktighet ibland.

Fast nu råkar jag tycka att fri aborträtt alldeles uppenbart är rätt beslut, och abortförbud är ett klart fel beslut på alla de grunder jag nu presenterat. Det är bara att välja.
vill man leva i ett samhälle med lika möjligheter för män/ kvinnor. Vill man leva i ett samhälle där barn existerar som prioriterade små liv dvs någon eller några gör allt för dem.
Eller vill man leva i ett samhälle där kvinnor förtrycks, tvingas mot sin vilja, inte ges valmöjligheter utan tvingas till desperata åtgärder som skadar henne eller barn. Vill man leva i ett samhälle där x antal barn far extremt illa.
Bara välja.

Citat:
Du ger det intrycket när Du hävdar att sociala förhållanden har ett så överordnat värde. Det är samma resonemang som användes för att motivera tvångssteriliseringar en gång.
What?

Citera var jag överhuvudtaget ha skrivit något om sociala förhållanden i denna fråga.
När jag skriver: "skitliv" "misär" etc. så menar jag ett liv utan kärlek, utan bra omsorg, närkontakt med vuxen, trygghet etc. Visst det kan även inbegripa social misär såsom extrem fattigdom och missbruk ex. men inte det jag primärt tänkt på först.
Jag tror att en kvinna som blir oönskat gravid i Sverige idag, inte först och främst tänker på pengar, faktiskt, utan om där finns en vilja, utrymme för barn i hennes liv där och då.

Citat:
Trygghet genom ansvarsflykt?

Fast är ju du som ha en sjuk syn på vad ansvar faktiskt är.

-Ahhh jag glömde låsa bilen! Ansvar! NU ska du tvingas leva utan bil! Du ska fan ta ditt ansvar här att en tjuv tog din bil, ingen bil i 18 år, du ska hädanefter GÅ!

-Ahh shit! Min bärrem till ryggsäcken gick sönder. Ansvar! Nu ska du tvingas luffa Europa runt bärandes din ryggsäck i famnen! Är man så jävla slarvig så man inte kollar sin ryggsäcks bärsystem innan man drar ut 2 månader i Europa, så få man ta sitt ansvar och bära den utan bärrem. Basta!

- Ahh shit! Jag råkade få i mig kolera bakterier då jag käkade sallad i X. Ansvar! Nu ska du tvingas ha kolera, så länge man är så jäkla slarvig så man vill mumsa sallad i X, så får man fan ta sitt ansvar och bära kolera så länge men nu kan ha kolera utan att avlida.

Så du resonerar dig fram i livet antar jag?

Citat:
Jag prioriterar födda om det finns goda skäl, men graviditet och födsel är normal verksamhet för människosläktet. Det är inget avvikande i det, utan precis som det skall vara.

Aldrig slagit dig att under alla tider så har även reglering av födda barn varit lika "normalt".
Barn som föddes utan att där fanns resurser eller plats eller kärlek för dem sattes ut i skogen regelbundet förr i världen. Spädbarn ströps, dränktes, slogs ihjäl, svalt ihjäl, frös ihjäl, sattes ut på allehanda trappor eller lades i avskrädeshögar etc etc.

Tom djur har detta "naturliga" system. Åtskilliga honor av alla möjliga arter kan inte, vill inte, är inte tillräckligt mogna, fatta inte galoppen, vad den nu än är och överger sin avkomma att dö.

Exakt lika "som det ska vara" att kvinnor inte vill, inte kan, inte kan förmå sig etc etc.
men, du vill alltså tvinga dem.

Citat:
Soyamöss? Hmmm. Något att tänka på.

Quorn-mus?
Senast redigerad av Merapi 2018-07-03 kl. 10:02.
Citera
2018-07-03, 10:09
Medlem
Citat:
Med socialt låg nivå menar man i allmänhet människor som har låg lön, eller lever på bidrag, bor i mindre attraktiva bostadsområden, ofta lågutbildade. Man kan också säga låg socio-ekonomisk nivå, om man skall krångla till det.

Det har fungerat tillräckligt väl att låta människor ta hand om sin avkomma eftersom det är följdriktigt med att ha sex. Det är till stor del detta livet går ut på.

Fast det ha ju bevisligen genom vår historia inte fungerat tillräckligt väl.
Andelen människor som farit fruktansvärt illa under sina barndomar har ju haglat och gör så fortfarande i just de dela av välden där kvinnor förbjuds göra abort.

Unicef beräknar att det idag finns ca 100 miljoner gatubarn i världen.
"fungerar tillräckligt väl"???
Citera
2018-07-03, 10:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du inser att det snabbt byggs upp en alternativ marknad, likt narkotikan.
Där jagar polisen slutanvändare, och avkräver oskyldiga kroppsbesiktning i kampen att få bort marknaden.

Du vill verkligen öka antalet oönskade barn.

Jag vill att människor tänker efter och börjar handla ansvarsfullt.
Citera
2018-07-03, 12:06
Medlem
Citat:

De ska "tänka efter" varje gång de ha sex....och ta det "ansvarsfulla beslutet att vadå?
inte ha sex överhuvudtaget (om de är kvinnor)
eller ta det ansvarsfulla beslutet att just denna kondom ska inte spricka...eller de ska tänka efter tillräckligt mycket på att denna kondom inte ska spricka...eller vad?
Citera
2018-07-03, 18:55
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Hela din argumentation går ut på att andra ska uppföra sig som du vill.

Det är inte du som definierar "ansvarsfullt",

Det är bara SD som verkar för att inskränka aborträtten, tom kristdemokraterna slutade kritisera aborter sedan Alf Svensson var och såg vad det kunde leda till.

80% procent av oss anser att en abort mycket väl kan vara att ta ansvar.
Citera
2018-07-03, 20:40
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Fast det finns ju en religiös övertygelse även hos de protestantiskt kristna abortmotståndarna. Är du emot dem också, eller är det bara katolikerna som du har problem med?

Citat:
Nja, det är nog bäst att inte diskutera dessa frågor vidare i den här tråden. Jag får nog bara konstatera att jag inte håller med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in