Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Det tycks mig sm att Du har svårt att skilja begreppen stat och nation åt. Det går utmärkt väl att hävda att det sedan länge finns en kurdisk nation - men att den saknar en stat. Det är därvid inte någon särskilt stor skillnad mellan den kurdiska kampen för en egen stat och Norges dito. Eller Polens. Eller, eller, eller.
Visst har det funnits olika etniciteter i Sverige över tid, en viktig brytpunkt är förstår om vi pratar om Sverige före eller efter 1809. Men det har hela tiden, särskilt efter 1809, funnits en påfallande hög grad av etnisk homogenitet och fr a en klart dominerande etnisk grupp som varit påfallande väl sammanhållen.

Kanske för att jag inte skiljer speciellt på dem nej...Nation = geografiskt område med en grupp människor som skapat sig en stat, dvs gemensamma regler, villkor, form av styrande makt baserat på nån form av sammanhållning etc etc.
Möjligt att man skulle kunna ha en slags nation utan en stat, det är väl i sånt fall att kalla för anarki.
och mig veterligen har vi ännu ej sett den varianten annat än på pappret.
Nej kurder har ingen nation det är ju just detta de kämpar för, de har ett område Kurdistan, men detta har ju inte fått nationell status.
Citat:
Det som stora delar av Europa nu vrider sig kring är invandrings- och integrationsfrågorna. Tyskland inför en potentiell regeringskris, EU med stora inre slitningar, nyvalda regeringar i bl a Österrike och Italien som vill stänga gränserna. Äldre dominerande partier sjunker ner och nya växer till. Det är stora saker på gång. Jag tycker det ser oroande ut. Du borde inte ta lätt på detta.
Högerinfluenserna ser oroande ut ja.
Citat:
Så, vilket värde har det? I förhållande till vad?
Det har det värde som det har. Hur ska jag värdera det tycker du, i siffror?
För att ett unikt DNA ska ta form idag som en människa så behövs oceaner av tur.
Bara den kampen om att komma först till ägget ex. (eller att ägget ha sån tur så att just de dagarna det är mottagligt så pågår sex) slår ut miljoner potentiella chanser, sen ska det befruktade ägget överleva, dvs alla komplexa system för detta ska fungera, vilket det tämligen ofta inte gör.
Vidare så måste där finnas någon som ta hand om detta barn då det föds. och för att en människa idag ska ha en chans klara sig i vår rätt krävande tid, så måste den omsorgen faktiskt ha en viss kvalitet. och detta sista kan bara föräldrarna avgöra om detta finns, med modern som sista anhalt.
Trots! dessa enorma krav föds det fullt tillräckligt med barn i Sverige idag.
och utfallet för svenska ungar idag är hundrafallt bättre än för låt säga 200 år sen.
Ingen svält, inga barnhem, inga små barn vid vägkanterna som tigger för att de blivit utslängda, inga änglamakerskor, inga barnarbete, ingen rotting.
Kvalitet framför kvantitet helt enkelt.
Varför duger inte detta för dig?
Citat:
Jag har ett dåligt tangentbord som jag blir allt argare på.
Bah! Erkänn nu du har problem trycka ner tangenterna med vingpennorna.
Citat:
Bra. Du börjar inte att "rätt att välja" inte är detsamma som "rätt beslut". Man bör också minnas att demokratiska beslut kan har rätt kort varaktighet ibland.
Fast nu råkar jag tycka att fri aborträtt alldeles uppenbart är rätt beslut, och abortförbud är ett klart fel beslut på alla de grunder jag nu presenterat. Det är bara att välja.
vill man leva i ett samhälle med lika möjligheter för män/ kvinnor. Vill man leva i ett samhälle där barn existerar som prioriterade små liv dvs någon eller några gör allt för dem.
Eller vill man leva i ett samhälle där kvinnor förtrycks, tvingas mot sin vilja, inte ges valmöjligheter utan tvingas till desperata åtgärder som skadar henne eller barn. Vill man leva i ett samhälle där x antal barn far extremt illa.
Bara välja.
Citat:
Du ger det intrycket när Du hävdar att sociala förhållanden har ett så överordnat värde. Det är samma resonemang som användes för att motivera tvångssteriliseringar en gång.
What?
Citera var jag överhuvudtaget ha skrivit något om sociala förhållanden i denna fråga.
När jag skriver: "skitliv" "misär" etc. så menar jag ett liv utan kärlek, utan bra omsorg, närkontakt med vuxen, trygghet etc. Visst det kan även inbegripa social misär såsom extrem fattigdom och missbruk ex. men inte det jag primärt tänkt på först.
Jag tror att en kvinna som blir oönskat gravid i Sverige idag, inte först och främst tänker på pengar, faktiskt, utan om där finns en vilja, utrymme för barn i hennes liv där och då.
Citat:
Trygghet genom ansvarsflykt?
Fast är ju du som ha en sjuk syn på vad ansvar faktiskt är.
-Ahhh jag glömde låsa bilen! Ansvar! NU ska du tvingas leva utan bil! Du ska fan ta ditt ansvar här att en tjuv tog din bil, ingen bil i 18 år, du ska hädanefter GÅ!
-Ahh shit! Min bärrem till ryggsäcken gick sönder. Ansvar! Nu ska du tvingas luffa Europa runt bärandes din ryggsäck i famnen! Är man så jävla slarvig så man inte kollar sin ryggsäcks bärsystem innan man drar ut 2 månader i Europa, så få man ta sitt ansvar och bära den utan bärrem. Basta!
- Ahh shit! Jag råkade få i mig kolera bakterier då jag käkade sallad i X. Ansvar! Nu ska du tvingas ha kolera, så länge man är så jäkla slarvig så man vill mumsa sallad i X, så får man fan ta sitt ansvar och bära kolera så länge men nu kan ha kolera utan att avlida.
Så du resonerar dig fram i livet antar jag?
Citat:
Jag prioriterar födda om det finns goda skäl, men graviditet och födsel är normal verksamhet för människosläktet. Det är inget avvikande i det, utan precis som det skall vara.
Aldrig slagit dig att under alla tider så har även reglering av födda barn varit lika "normalt".
Barn som föddes utan att där fanns resurser eller plats eller kärlek för dem sattes ut i skogen regelbundet förr i världen. Spädbarn ströps, dränktes, slogs ihjäl, svalt ihjäl, frös ihjäl, sattes ut på allehanda trappor eller lades i avskrädeshögar etc etc.
Tom djur har detta "naturliga" system. Åtskilliga honor av alla möjliga arter kan inte, vill inte, är inte tillräckligt mogna, fatta inte galoppen, vad den nu än är och överger sin avkomma att dö.
Exakt lika "som det ska vara" att kvinnor inte vill, inte kan, inte kan förmå sig etc etc.
men, du vill alltså tvinga dem.
Citat:
Soyamöss? Hmmm. Något att tänka på.
Quorn-mus?