Citat:
Ursprungligen postat av
Geomeister
Jag pratade nyligen med en bekant som stör sig på filmer som håller tittaren i handen för mycket. Nu är det väl så att många filmer är riktade åt barn/ung ungdom, men ändå. Jag gillar när saker förklaras bra i en film eller framkommer på ett sätt som gör handlingen logisk. När det blir FÖR bra beskrivet och för övertydligt och man kan gissa sig fram till allt som händer tycker jag mycket går förlorat. Samma sak gäller givetvis tvärtom. Att saker inte förklaras alls och man fattar inte varför han dödar honom, varför dom åkte till Afrika, vad han egentligen sa till henne osv. Det blir bara en rörig soppa som inte engagerar alls.
Man kan tycka att efter alla år och 100.000-tals filmer som gjorts att detta inte borde vara ett problem längre? Att folk som nått positionen att skapa en film borde lärt sig detta? Att skapa filmer med bra takt som förklarar, men samtidigt får folk att tänka till lite?
Jämför asiatiska filmer och amerikanska remakes, där hittar vi sånt. De amerikanska versionerna är fördummade och övertydliga med det underliggande och underförstådda. Murica, fuck yeah! Jänkare varken vill eller kan läsa undertexter, än mindre fundera själva - grov generalisering men vi ser ju hur många nutida remakes som visar detta hur tydligt som helst.