2018-06-27, 10:09
Medlem
Geomeisters avatar
Jag pratade nyligen med en bekant som stör sig på filmer som håller tittaren i handen för mycket. Nu är det väl så att många filmer är riktade åt barn/ung ungdom, men ändå. Jag gillar när saker förklaras bra i en film eller framkommer på ett sätt som gör handlingen logisk. När det blir FÖR bra beskrivet och för övertydligt och man kan gissa sig fram till allt som händer tycker jag mycket går förlorat. Samma sak gäller givetvis tvärtom. Att saker inte förklaras alls och man fattar inte varför han dödar honom, varför dom åkte till Afrika, vad han egentligen sa till henne osv. Det blir bara en rörig soppa som inte engagerar alls.

Man kan tycka att efter alla år och 100.000-tals filmer som gjorts att detta inte borde vara ett problem längre? Att folk som nått positionen att skapa en film borde lärt sig detta? Att skapa filmer med bra takt som förklarar, men samtidigt får folk att tänka till lite?
Citera
2018-07-02, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shitzor
Det här "högteknologiska" ljudet som var vanligt runt 1990-talet där förtext, namn på staden, landet osv visas i digital form, ord för ord. Det var tydligen mycket fascinerande och förknippades med stora teknikframsteg. Hajar ni vilket jag menar?

Jo jo. Som i början på Jakten På Röd Oktober. Wargames hade säkert samma ljudeffekter men det förekom väl i alla möjliga filmer främst på 80-talet.

Störde mig på 80-talet när folk avslutade telefonsamtal utan att någonsin säga "hej då!". De bara lade på luren.
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2018-07-02 kl. 18:47.
Citera
2018-07-02, 19:45
Medlem
Stenad-af-Ograss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jag pratade nyligen med en bekant som stör sig på filmer som håller tittaren i handen för mycket. Nu är det väl så att många filmer är riktade åt barn/ung ungdom, men ändå. Jag gillar när saker förklaras bra i en film eller framkommer på ett sätt som gör handlingen logisk. När det blir FÖR bra beskrivet och för övertydligt och man kan gissa sig fram till allt som händer tycker jag mycket går förlorat. Samma sak gäller givetvis tvärtom. Att saker inte förklaras alls och man fattar inte varför han dödar honom, varför dom åkte till Afrika, vad han egentligen sa till henne osv. Det blir bara en rörig soppa som inte engagerar alls.

Man kan tycka att efter alla år och 100.000-tals filmer som gjorts att detta inte borde vara ett problem längre? Att folk som nått positionen att skapa en film borde lärt sig detta? Att skapa filmer med bra takt som förklarar, men samtidigt får folk att tänka till lite?
Jämför asiatiska filmer och amerikanska remakes, där hittar vi sånt. De amerikanska versionerna är fördummade och övertydliga med det underliggande och underförstådda. Murica, fuck yeah! Jänkare varken vill eller kan läsa undertexter, än mindre fundera själva - grov generalisering men vi ser ju hur många nutida remakes som visar detta hur tydligt som helst.
Citera
2018-07-02, 20:12
Medlem
AndersM79s avatar
När längd/vikt översätts exakt fast det i filmen är ett uppskattat avstånd,
tex. killen spanar över en ravin och säger det sägs "I'ts at least 200 yards wide!" och i översättningen står det "Den är minst 182.9 meter bred"

När amerikaner som spelar tyskar säger "Fjoooror" istället för "Fyrer". (Är det ü som vållar problem?)

När folk bara går rakt in till varandra och börjar plocka i varandras kylskåp.

När man överdrifts-förklarar saker och tänker högt när man utför saker som alla i rummet ändå förstår (bara för att tittare med lägre IQ också ska ska fatta).

Utväxlandet av lustigheter och psykningar mellan poliskolleger under eldstrider och jakter.

Att poliser som hela tiden bryter mot regler, skiter i chefens order och uppför sig som svin överhuvudtaget jobbar kvar.

Att gangsterbossen skjuter ihjäl eller offrar massor av sina egna underhuggare utan att de kvarvarande gör minsta revolt mot bossen fast de vet att de med hög sannolikhet själva kommer att offras lika dant.

Att alla poliser/deckare har eller får familjeproblem under filmens gång, samt en korkad chef.
Senast redigerad av AndersM79 2018-07-02 kl. 20:17.
Citera
2018-07-02, 20:17
Medlem
Memmajemmas avatar
Happy Ends och att de aldrig betalar räkningar eller går på toa. Att kvinnorna vaknar perfekt sminkade.
Citera
2018-07-02, 20:22
Medlem
Triremers avatar
Att de snygga tjejerna blir äldre. Nu om jag blir miljardär och playboy så är American Pie-Nadia redan gammal.
Citera
2018-07-02, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Att de snygga tjejerna blir äldre. Nu om jag blir miljardär och playboy så är American Pie-Nadia redan gammal.

Så tur att det kommer nya tjejer då!
Citera
2018-07-02, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Happy Ends och att de aldrig betalar räkningar eller går på toa. Att kvinnorna vaknar perfekt sminkade.

Tror nog att de gör det utan att man ser det
Citera
2018-07-02, 20:26
Medlem
StigAllans avatar
Att det ofta är en massa kroknäst judefolk i filmerna.
Har nästan helt slutat upp att se nya filmer för jag pallar inte agendan!
Citera
2018-07-02, 20:27
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 41shadox
Så tur att det kommer nya tjejer då!

Jo jo men ändå.
Citera
2018-07-02, 20:30
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 41shadox
Tror nog att de gör det utan att man ser det

Såklart, Matrix och Terminator la av en dump en gång/dag och glömde inte bort att betala hyran mellan fighterna 😊
Citera
2018-07-02, 21:59
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenad-af-Ogras
Jämför asiatiska filmer och amerikanska remakes, där hittar vi sånt. De amerikanska versionerna är fördummade och övertydliga med det underliggande och underförstådda. Murica, fuck yeah! Jänkare varken vill eller kan läsa undertexter, än mindre fundera själva - grov generalisering men vi ser ju hur många nutida remakes som visar detta hur tydligt som helst.

Sad But True!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in