2018-06-29, 12:01
  #8389
Medlem
KoalaGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon
Jag har beställt flera grejer från Ali nu även efter PN infört sina nya avgifter och det är ett lotteri om varorna går via ett EU-land eller ej när man väljer "Aliexpress standard shipping". Ibland blir det gratis ibland inte. Ett vettigt tips är att alltid be säljaren att sänka värdet på varan och på så sätt få ett lägre värde att momsa på. På så vis har jag fått flera grejer billigare jämfört med Wish även efter deras nya "billigare" inbakade priser. Riktig skräpapp för övrigt.

Ett annat knep jag nyttjat är att leta efter leverantörer med "warehouse overseas". De kan t.ex. skicka direkt från Tyskland, Frankrike eller Spanien. Självklart utan tullavgift men till samma låga priser som Ali brukar ha. Just nu verkar det inte finnas funktion för att filtrera på dessa utan man måste hitta de manuellt.

Skulle vara grymt om man kunde hjälpas åt här på FB och lista såna leverantörer i ett gemensamt dokument samt att uppmärksamma Aliexpress om att införa en filtreringsfunktion. Skulle utan tvekan återuppta min shopping till liknande nivå som innan avgifterna började gälla.

Håller med, en funktion utöver att man idag kan välja spanien, frankrike och någon mer behövs. T.ex Ryssland vet jag har haft ett bra utbud utan att de skulle åka på dagens avgift.
Lyckades efter mycket om och men komma fram till en riktigt människa på Aliexpress kundtjänst, de verkar dock inte ha något större intresse av att ändra sig för vår skull.
Citera
2018-06-29, 12:35
  #8390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Har gjort det för någon månad sedan och få sa dom anmäl till deras kundombudsman jävla skit pts
Lite skit borde hamna på tullverket och chefen för Effektiv handel, Åsa Wilcox. Hon tyckte att svenska folket ska lära sig att handla inhemskt istället. Hon vill att folk dessutom ska skaffa sig en tulldeklarations-app (i mobilen). Hjärntrusten har vaknat ur vinter-idet.Måste kännas ovant.
__________________
Senast redigerad av gold-teeth 2018-06-29 kl. 12:37.
Citera
2018-06-29, 15:31
  #8391
Medlem
kakelpannas avatar
Ska beställa elektronik från nederländerna. Kommer postnord hålla paketet gisslan eller ta en massa tullavgifter eller annat skit?
Citera
2018-06-29, 18:42
  #8392
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Ska beställa elektronik från nederländerna. Kommer postnord hålla paketet gisslan eller ta en massa tullavgifter eller annat skit?
Det var tänkt att det var tullverket som hade ansvar att utbilda postanställda.
Citera
2018-06-29, 20:43
  #8393
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon
Jag har beställt flera grejer från Ali nu även efter PN infört sina nya avgifter och det är ett lotteri om varorna går via ett EU-land eller ej när man väljer "Aliexpress standard shipping". Ibland blir det gratis ibland inte. Ett vettigt tips är att alltid be säljaren att sänka värdet på varan och på så sätt få ett lägre värde att momsa på. På så vis har jag fått flera grejer billigare jämfört med Wish även efter deras nya "billigare" inbakade priser. Riktig skräpapp för övrigt.

Ett annat knep jag nyttjat är att leta efter leverantörer med "warehouse overseas". De kan t.ex. skicka direkt från Tyskland, Frankrike eller Spanien. Självklart utan tullavgift men till samma låga priser som Ali brukar ha. Just nu verkar det inte finnas funktion för att filtrera på dessa utan man måste hitta de manuellt.

Skulle vara grymt om man kunde hjälpas åt här på FB och lista såna leverantörer i ett gemensamt dokument samt att uppmärksamma Aliexpress om att införa en filtreringsfunktion. Skulle utan tvekan återuppta min shopping till liknande nivå som innan avgifterna började gälla.


Skulle du kunna börja med att visa nån länk till nån med warehouse overseas?

Hittar bara sådana som skeppar från russia eller usa, och är det nån i tyskland eller polen eller nåt så skickar de inte till Sverige...
Citera
2018-07-01, 15:42
  #8394
Medlem
kakelpannas avatar
Förbannat.

Det är som att sverige bedriver handelskrig med sig själv.
__________________
Senast redigerad av kakelpanna 2018-07-01 kl. 15:45.
Citera
2018-07-01, 15:43
  #8395
Medlem
daemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Skulle du kunna börja med att visa nån länk till nån med warehouse overseas?

Hittar bara sådana som skeppar från russia eller usa, och är det nån i tyskland eller polen eller nåt så skickar de inte till Sverige...

Har tyvärr ingen sådan lista sparad just nu. Har endast köpt t.ex. billiga inredningsprylar och förvaringslådor till mina klockor.

Ett mycket smartare alternativ vore att ha det som t.ex. Ebay löst detta med. Där man t.ex. kan filtrera på vilka säljare som erbjuder försäljning till Sverige samt där man även kan välja att filtrera bland alla säljare som finns inom EU.

Ett tips som jag även nyttjat är att leta efter prylar på Aliexpress för att sedan vända mig till Ebay i UK och använda mig av filtreringsfunktionen för att hitta säljare inom EU. Visst är priserna oftast lite högre procentuellt, men gäller det billiga prylar är det oftast marginella skillnader. Frakt från UK brukar även vara ganska billig
Citera
2018-07-01, 16:31
  #8396
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Ska beställa elektronik från nederländerna. Kommer postnord hålla paketet gisslan eller ta en massa tullavgifter eller annat skit?

du kan simma lugnt, finns inget dom kan göra om paket skickas från ett EU land.
Citera
2018-07-01, 19:55
  #8397
Medlem
Kottmossa2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
du kan simma lugnt, finns inget dom kan göra om paket skickas från ett EU land.

Nu har ju folk åkt på avgift på paket från både tyskland och UK, så helt säker kan man nog inte vara.

Personligen betalar jag gärna moms och är det något jag verkligen vill ha kan jag låtsas att avgiften på 75kr är en fraktkostnad.

Det som dock retar mig till vansinne är den löjeväckande långa hanteringstiden.

Nu kan de inte längre skylla på ”att man inte kommit igång riktigt med rutinerna” eller ”vi måste hantera så himla många paket”

Örebro har rullat tillräckligt länge och paketmängden har minskat avsevärt. Därför är alla sådana undanflykter rent trams.

Postnords med fleras strategi är att hålla en stadigt lång hanteringstid för att avskräcka även de mest inbitna tredjelands-shopparna.

Kan man inte finna den politiska agendan inbakad i detta spektakel är man mer än måttligt naiv.
Citera
2018-07-02, 01:19
  #8398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Förbannat.

Det är som att sverige bedriver handelskrig med sig själv.

Nej, däremot bedriver staten ett krig mot sina egna medborgare.
Något som majoriteten inte fattat och som det ser ut inte kommer att fatta
Sorgligt men sant.
Citera
2018-07-02, 07:30
  #8399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarslira
Nej, däremot bedriver staten ett krig mot sina egna medborgare.
Något som majoriteten inte fattat och som det ser ut inte kommer att fatta
Sorgligt men sant.
Protektionism är inte bra har jag hört på nyheterna, det gäller tydligen inte Sverige.
Citera
2018-07-02, 17:56
  #8400
Medlem
-tramS-s avatar
Jag fick ett brev från Postmord idag med uppmaning om att betala in moms för en försendelse, men har inte fått något sms. Har Postmord slutat med sms-avisering?

Försändelsen gäller ett Kina-köp ifjol, dvs för mer än ett halvår sen. Långt före regeringens, tullens och Postmords nya rutiner för moms. Är hanteringstiden ett resultat av att Postmord "jobbar hårt för att paketen ska ut så snabbt som möjligt till mottagarna."? Då önskar jag att Postmord jobbade lite mindre hård, så kanske de gjorde mindre fel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in