2018-11-30, 20:34
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Huvudet på spiken. Postnord uppdrag är att döda alla paket under 1000 kr med sin höga avgift.
Avgiften var ju tidigare 150 kr och nu har man sänkt den till 75 kr det borde ju gynna dom som beställer varor för mindre belopp också? Vill man inte betala avgiften kan man ju lätt komma runt den och beställa från wish eller inom eu eller välja en frakt så det ser ut som om varan kommer från eu...
Citera
2018-12-02, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
För mig har det gått ganska fort på senaste tiden, har betalat med swish direkt när jag ser att försändelsen har stoppats i appen och sedan har det tagit 3-4 dagar till brevlådan hemma.
Har handlat från Lightinthebox så att jag får tillbaka för avgiften och moms i efterhand med deras försäkring.
Så flera veckor extra tar det inte men beror kanske var man bor.

Jag beställde en vara på Aliexpress för exakt tre veckor sedan. Jag kollade precis hos PostNord och såg att paketet har transporterats sedan klockan 06 i morse. Det står att jag får en avi när försändelsen finns att hämta.

Är det någon annan som har fått en avi efter att PostNord har ändrat på rutinerna med Kina paket? Ska man förvänta sig ett SMS med en betalningsorder innan paketet släpps?

Förut innan det här kaoset med avgifterna startade, så dök försändelsen upp efter 1-3 dagar till postombudet. Antingen i brevlådan, eller ett meddelande i deras app att paketet finns att hämta hos postombudet.
Citera
2018-12-02, 23:24
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Är det någon annan som har fått en avi efter att PostNord har ändrat på rutinerna med Kina paket? Ska man förvänta sig ett SMS med en betalningsorder innan paketet släpps?
Ja så brukar det vara att man först får betala innan paketet släpps men har du kollat på moms.postnord.se om det har lagts på någon avgift m.m på försändelsen?
Citera
2018-12-03, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Ja så brukar det vara att man först får betala innan paketet släpps men har du kollat på moms.postnord.se om det har lagts på någon avgift m.m på försändelsen?

Jag kollade precis och det står att ingen sändning hittades. Paketet åkte med flyg från Hong Kong i fredags morse och anlände samma dag runt midnatt. Det har gått drygt två dygn sedan dess och PostNord kanske inte ännu har hunnit med att hantera försändelsen. Jag skulle bli förvånad om paketet skulle slinka igenom utan en avgift.
Citera
2018-12-03, 17:42
Medlem
En vecka har jag råkat ut för innan jag fick ett brev. Inget SMS. Nu är det rövarfredag och jultid. Tveksamt om ditt paket når dig före årsskiftet.
Citera
2018-12-03, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
En vecka har jag råkat ut för innan jag fick ett brev. Inget SMS. Nu är det rövarfredag och jultid. Tveksamt om ditt paket når dig före årsskiftet.

Efter alla historier jag har läst på internet, så har man ingen större förhoppning. Innan 2018 så kunde man få försändelsen samma dag som transporten började. Det hände ganska ofta att försändelsen dök upp natten till måndag och dök upp hos ombudet några timmar efter lunch.

Det här är första gången som jag har beställt från utlandet sedan PostNord började med det här tramset med att ta ut moms från första kronan. I ren protest mot detta så har jag lagt pengarna på hög istället för att över huvud taget handla någonting. Hoppas att alla andra gör likadant och bara handlar det mest nödvändiga. Jag skulle vilja se svensk e-handel störtdyka till några futtiga miljarder per år.
Citera
2018-12-04, 21:31
Medlem
Ser att postnord inte förbättras sen krisen under sommar/höst. Precis samma ineffektiva process med tullklareringar etc. Har kina-försändelser som ej ens registrerats som ankommet mottagarland, trots att de faktiskt ankommit till Sverige för 2 veckor sen. Kan inte detta skitföretag bara dö.
Citera
2018-12-05, 20:14
Medlem
Goldmanns avatar
Beställde några grejor från DX. De kom med DHL utan avsändare och utan några avgifter.
Citera
2018-12-05, 20:28
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Beställde några grejor från DX. De kom med DHL utan avsändare och utan några avgifter.

avgifter från budfirmor brukar alltid komma några dagar efter, har då aldrig varit med om att man inte fått avgifter att betala sen men kanske har ändrats nu ?
Citera
2018-12-05, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
avgifter från budfirmor brukar alltid komma några dagar efter, har då aldrig varit med om att man inte fått avgifter att betala sen men kanske har ändrats nu ?

dhl är avgiftsfritt om det går via ett eu land innan det ankommer till sverige.
Citera
2018-12-06, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
dhl är avgiftsfritt om det går via ett eu land innan det ankommer till sverige.

Det hände mig en gång när jag beställde en vara på Aliexpress för 16 000 kronor. Naturligtvis så gjorde jag omgående en tulldeklaration och betalade in både tull & moms.
Citera
2018-12-06, 05:16
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det hände mig en gång när jag beställde en vara på Aliexpress för 16 000 kronor. Naturligtvis så gjorde jag omgående en tulldeklaration och betalade in både tull & moms.

Hur ordnade du "mellanlandingen" i EU ,skall naturligvis göra tulldek och momsa oxå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in