2018-06-26, 17:43
  #8377
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Redan innan den nya administrationsavgiften var det ju en massa strul med Postnord, nu verkar det vara ännu mera strul. Är det någon som vet hur lång tid det brukar ta för Tullverket o besluta sig gällande omprövning av momsbetalning?

Gissar att det varierar lite beforende på arbetsbörda och hur komplicerat fallet är, men i mitt fall så tog det ca 2 veckor.

PN vägra dock att betala tillbaka hanteringsavgiften då dom ansåg att dom inte gjprt nåt fel som tagit ut moms och avgift trots att tullverket biföll överklagan ocg fastlog att försändelsen var momsfri.
Citera
2018-06-26, 20:53
  #8378
Medlem
2018-06-08 Försändelsen tullklareras av oss
Status nu????

Postnord, vilket skitföretag alltså.
Citera
2018-06-26, 22:19
  #8379
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
PN vägra dock att betala tillbaka hanteringsavgiften då dom ansåg att dom inte gjprt nåt fel som tagit ut moms och avgift trots att tullverket biföll överklagan ocg fastlog att försändelsen var momsfri.
Tur att jag inte betalade nu för fick sms om moms och avgift men då mailade jag kundtjänst som svarade efter några dagar att de hade gjort fel och att det sitter på en klisterlapp som visar att momsen redan är betald men kundtjänsten på chatten sa innan att Estland bara hade varit ett transitland och att det bara satt på en gul klisterlapp tydligt om att varan inte uppfyller ett par paragrafer inom EU.

Kunde ha blivit samma sits som dig om jag skulle ha betalat direkt.
Citera
2018-06-27, 13:46
  #8380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Redan innan den nya administrationsavgiften var det ju en massa strul med Postnord, nu verkar det vara ännu mera strul. Är det någon som vet hur lång tid det brukar ta för Tullverket o besluta sig gällande omprövning av momsbetalning?
Fick återbetalning nyss från Postnord, det tog ca två veckor (de missade (?) att det satt en grön etikett på paketet).
Citera
2018-06-27, 14:52
  #8381
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
Fick återbetalning nyss från Postnord, det tog ca två veckor (de missade (?) att det satt en grön etikett på paketet).


Fick du någon bild på paketet när de krävde dig på avgiften? Som den gröna etiketten syntes på?
Citera
2018-06-27, 15:01
  #8382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Fick du någon bild på paketet när de krävde dig på avgiften? Som den gröna etiketten syntes på?
Bilden på paketet med etikett fanns där. Jag lät hämta ut det ändå, skickade ett mail efteråt med trackingnumret och undrade över avgiften, som betalades tillbaka efter två veckor.
Citera
2018-06-27, 21:05
  #8383
Medlem
Fan vad lack jag blir har betalat administrationsavgiften på 75 sek har likförbannat inte fått paketet efter 2 veckor jävla fittnord!
Citera
2018-06-28, 06:01
  #8384
Medlem
Ubbe66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
2018-06-08 Försändelsen tullklareras av oss
Status nu????

Postnord, vilket skitföretag alltså.

LOL, På min försändelse har det stått samma skit sedan den 26/3 !!! Där kan vi snacka om skit Postnord
Citera
2018-06-28, 07:55
  #8385
Medlem
cyber_zekes avatar
Jag kan bara uppmana alla som inte är nöjda med detta skitföretag att anmäla dem till PTS. Om tillräckligt många gör det, så kanske det svider lite grand i alla fall... Det känns som PTS tar sitt uppdrag på allvar, och verkligen tar tag i det nu. Vad de sen har för sanktionernas möjligheter vet jag inte, men får PN kritik kan man ju hoppas att regeringen tar tag i problemet.
Citera
2018-06-28, 08:44
  #8386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Jag kan bara uppmana alla som inte är nöjda med detta skitföretag att anmäla dem till PTS. Om tillräckligt många gör det, så kanske det svider lite grand i alla fall... Det känns som PTS tar sitt uppdrag på allvar, och verkligen tar tag i det nu. Vad de sen har för sanktionernas möjligheter vet jag inte, men får PN kritik kan man ju hoppas att regeringen tar tag i problemet.
PTS har inlett "tillsyn" av hanteringen. https://pts.se/sv/nyheter/post/2018/pts-granskar-postnords-hantering-av-forsandelser-med-varor-fran-lander-utanfor-eu/
Postnord ska svara på ett antal frågor senast 20:e Augusti.
Citera
2018-06-28, 12:04
  #8387
Medlem
District9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Jag kan bara uppmana alla som inte är nöjda med detta skitföretag att anmäla dem till PTS. Om tillräckligt många gör det, så kanske det svider lite grand i alla fall... Det känns som PTS tar sitt uppdrag på allvar, och verkligen tar tag i det nu. Vad de sen har för sanktionernas möjligheter vet jag inte, men får PN kritik kan man ju hoppas att regeringen tar tag i problemet.

Har gjort det för någon månad sedan och få sa dom anmäl till deras kundombudsman jävla skit pts
Citera
2018-06-29, 11:54
  #8388
Medlem
daemons avatar
Jag har beställt flera grejer från Ali nu även efter PN infört sina nya avgifter och det är ett lotteri om varorna går via ett EU-land eller ej när man väljer "Aliexpress standard shipping". Ibland blir det gratis ibland inte. Ett vettigt tips är att alltid be säljaren att sänka värdet på varan och på så sätt få ett lägre värde att momsa på. På så vis har jag fått flera grejer billigare jämfört med Wish även efter deras nya "billigare" inbakade priser. Riktig skräpapp för övrigt.

Ett annat knep jag nyttjat är att leta efter leverantörer med "warehouse overseas". De kan t.ex. skicka direkt från Tyskland, Frankrike eller Spanien. Självklart utan tullavgift men till samma låga priser som Ali brukar ha. Just nu verkar det inte finnas funktion för att filtrera på dessa utan man måste hitta de manuellt.

Skulle vara grymt om man kunde hjälpas åt här på FB och lista såna leverantörer i ett gemensamt dokument samt att uppmärksamma Aliexpress om att införa en filtreringsfunktion. Skulle utan tvekan återuppta min shopping till liknande nivå som innan avgifterna började gälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in